Diskusjon angående: "Hjelp! Det plopper ikke i gjærlåsen! Er noe galt?"

Takk for tilbakemelding, da får jeg bare se hva det blir utav det, øl blir det som du sier uansett. Kunne nesten vært spennende å brygge det samme en gang til uten bommert bare for å sjekke forskjellen, men det er så mye annet jeg har lyst å prøve så det er ikke sikkert det får første pri

Ser forøvrig at Brygg Selv sier 70-75 grader i kortbeskrivelsen, men i den beskrivelsen som ligger under bildene sier de 66-68 grader for spesialmalt, så jeg skal gi tilbakemelding på at det ikke er helt konsistens der.
Vet ikke om det er åpenbart at 70-75grader er riktig ?

Takker igjen for god hjelp
 
70-75 vil normalt være det riktige. Angivelsen av 66-68 grader antyder eventuelt at noe av spesialmalten ikke er konvertert, og inneholder enzymer. I så fall snakker vi om mesking. Siden den generelle instruksen til settene anga 70-75, antok jeg at det ikke var snakk om annet enn malt som bare skulle trekkes, siden enzymene nokså kvikt denatureres ved så høy temperatur.
 
Om dette er ein slags "generelt om gjær"-tråd, så vel eg å spørje her:

Satte min fyrste gjærstartar for to dagar sidan, og skulle i dag setje ny vørter i den for å oppnå antalet gjærceller eg treng. Biletet fortel vel sitt ^^. Eg valde å tømme ut litt vørter, og setje på ny folie(desinfisert sjølvsagt). Er det brukbart framleis, eller er det sjangsar for at det er infeksjon i starteren sidan den stod ei stund utan folie? Skummet som låg i toppen forsvann saman med vørteren ned i vasken.Bilde 17.07.2016, 00.55.30.jpg Bilde 17.07.2016, 01.05.01.jpg
 
Ville brukt den med mindre du finner dritt eller fluer oppi der. Forøvrig sitter folien din for tight, ref det andre bildet.
 
Med så mye væske, er du nesten garantert at det koker over. Om du bruker en dråpe skumdreper, hjelper det kanskje.

Jeg skulle virkelig gjerne hatt noe større enn en 5-literskolbe. Nå sitter jeg og vurderer om jeg tør lage et 3-liters steg 2 med en kølschgjær, så jeg får til å sette to øl. Men jeg veit det blir noe søl. Jeg får vel prøve med skumdreper.
 
Takk for svar! Dette er altså to stk 2.5-literssteg, der eg såg etter fyrste steg at vørteren hadde ein del igjen å hente. Eg valde å tømme litt av vørteren ut, også hive oppi steg to. Burde sjølvsagt brukt defoam frå starten, noko eg eigentleg hadde fått tips om. Har hatt oppi ein dråpe no.

Spørsmålet er om eg har nok gjær til brygget i morgon. Er kanskje vanskeleg å vite/finne ut? Sit att med litt under 3.5 liter no.
 
Med mindre utgangspunktet ditt var veldig magert, og du skal brygge noe veldig sterkt eller veldig mye, bør det da holde nå?
 
Er litt ny i gjærfaget, så eg veit lite. Men har høyrt at brewersfriend tek godt i på å rekne ut kor mykje gjær ein treng? Skal lage ein wit, ender opp med ca. 45 liter vørter. Utfrå stegsstarteren skulle eg ende opp med 450 b. celler om alt gjekk etter planen.
 
Når det flommer over, vil få ting komme ned i kolben. Trykt å bruke. Sikker unødvendig å si at det alltid lønner seg å sette Erlend Meyerkolben i en bolle når du lager store startere, eller bruker Belgisk gjær
 
Heisann Norbryggere!

Dette er min første post i forumet, men jeg har nok lusket i kulissene en stund allerede. Har lært mye av mange gode bidragsytere - ingen nevnt, ingen glemt :)

Satte mitt første brygg for 13 dager siden, en amerikansk pale ale fra Vestbrygg. Den putret og gikk i gjæringsbøtten på ca 20 grader i 8-9 dager da aktiviteten i gjærlåsen sluttet. Målte SG i går og den var på 1,012, som er ønsket FG ihht oppskriften. Jeg åpnet lokket på bøtten brukte en stor, desinfisert doseringssprøyte til å suge opp ølet fra gjæringsbøtten. Da jeg satte lokket på igjen begynte det umiddelbart å ploppe i gjærlåsen, og det var fremdeles hyppige plopp i morges. Er dette noe man kan forvente? Hva skyldes det montro?

Ølet smakte forøvrig godt, og det så sunt og friskt ut i gjæringsbøtten.

-Øyvind
 
Det kan være CO2 som frigis. Ville ikke bekymret meg over det, helt normalt :)

Puh! Takk for raskt svar - en bekymring mindre!
Da fortsetter jeg planen med å sette gjærnigsbøtten i kjøleskapet på søndag (Gitt at SG er uforandret) og så blir det flasketapping på tirsdag!

Moro denne bryggingen :-D

-Øyvind
 
Hei,

Jeg er ny i gamet og prøver meg på AUSTMANN NORTHIE BROWN ALE. Traff OG (1,055), og har nå stått å gjæret i 2uker. Sjekket karret etter 3 dager og da hadde det blåst ut vannet i gjærlåsen, samt at det var kommet vørter gjennom låsen. fylte opp så det var vann i låsen igjen, men vet ikke hvor lenge den stod uten vannlås.

I dag målte jeg SG for første gang. og den lå på 1,042 noe som er mye høyere enn hva FG i oppskriften.

Hva bør jeg gjøre videre nå?
 
Høres ut som at du har målt med refraktometer? Om du har gjort det så virker det fortsatt ganske høyt.
 
Da må du ha sett på feil skala eller et eller annet. Fra 1.055 til 1.042 er så og si ingenting, dette burde den klart på 18 timer. Noe er veldig off iallefall.
 
Var redd for at noe er veldig galt ja. Kan gjæren være død? For da skjer det vel ikke mye?

Kan også neve at det er ingen form for gjæringskake på toppen.
 
Tilbake
Topp