Diskusjon angående: "Hjelp! Det plopper ikke i gjærlåsen! Er noe galt?"

Jeg kjenner at jeg begynner å få et lettere nevrotisk forhold til gjæringsprosessen. Jeg har prøvd å finne kurver over et «normalt» gjæringsforløp på nettet, men har - antakelig av gode grunner - ikke funnet noe slikt.


Nå har jeg hatt en Irish Red gående i fire dager, med WLP028. Jeg satte den på søndag kveld på 18 grader, og luftet godt tre ganger i løpet av den første timen med fargeblander på drill. Jeg pitchet rikelig med gjær. OG var 1.056. Det var brukbar aktivitet på mandag morgen. Satsen er på 2 x 23 liter i vanlige bøtter, så det antyder vel ganske frisk aktivitet da gjærlåsene var tette tirsdag morgen. Den fortsatte å boble litt over til ut på kvelden. Da var SG kommet ned i 1.040. Aktiviteten har gradvis blitt svakere, men det bobler fremdeles med et par-tre sekunders mellomrom. SG er nå - torsdag kveld - nede i 1.024. Jeg ville helst ha SG ned på 1.014 (75%) eller lavere.

Spørsmål:
  • Ser det ut som om denne vil kunne ende der?
  • Burde ikke SG vært lavere etter den kraftige første delen av gjæringen? (Jeg trodde det meste av omdanningen av sukker til alkohol egentlig skulle skje i den fasen.)
Håper dere klarer å bære over med alt maset mitt.
 
Hei

Gi den litt tid, 4 dager er ikke mye. Slapp av og kos deg med en øl fra batch 1,2,3,4,5,6 eller 7..

Easybrew
 
hei takk:) - sitter akkurat og deler en #4 Porter med lyset i mitt liv, som akkurat kom hjem fra jentelag. Skal prøve å ta det med ro - og dessuten er det kanskje like greit om den ikke går så langt ned? Smakte nettopp på en PA vi tappet opp for noen dager siden. Den er jo ikke ferdig karbonert, så det er tidlig å dømme. Men den har en utgjæringsprosent på nesten 80, og jeg syntes det virket som om den kunne bli noe tynn i smaken. Det gode maltpreget var ikke der:(.
 
Hei! Jeg er på min batch #14. Har aldri hatt problemer med gjæring før. Totalt 2 dunker med 18 liter hver i. Brukte 1 stk. 1187 Ringwood gjærpakke i hver dunk.OG=1074. Etter 12 dager er SG 1022 og 1020, romtemp. ca. 24 grd. Vil gjerne ha den ned til minst 1015, men frykter at jeg har tilsatt for lite gjær? Dry-hop har også ligget i karene i 8 dager nå. Bør denne fjernes?
 
Du har nok tilsatt for lite ja hvis du ikke laget starter. Du burde hatt ca 242mrd celler oppi hver av de.

Tviler på at de går nevneverdig lengre ned nå etter 12 dager og den temperaturen.
 
Takk for raskt svar. Får vel begynne å lage starter'e etter dette.
 
Sist redigert:
Trådtittel er forandret for å fange opp de som opplever at det fortsatt plopper sent i forløpet.

Er det noe mer? Snart ett år siden den ble postet og har på følelsen at det har blitt færre ploppe-tråder.
 
Har nå hatt en kølsch brygget på WLP029 stående til gjæring i 20 døgn, og gjærlåsen er enda aktiv. Når jeg klemmer på lokket slik at vannet i gjærlåsen blir i likevekt, tar det ikke lang tid før den plopper igjen.
Temperaturen er stabilt mellom 16-16,3*C, så utslipp av CO2 grunnet temperatursvingning er lite sannsynlig. Normalt med så lang gjæringstid på en ale?
 
Høyst sannsynlig er den ferdig, sjekk SG med et par dagers mellomrom for å bekrefte, plopping er ikke ensbetydende med at gjæren jobber.
 
Nei, synes bare det er rart. I mine tidligere brygg har ploppinga avtatt mer definert, og i flere tilfeller stoppet helt. SG er 1.010, og smaken kjennes knall ut, så er vel på tide med flasking snart tenker jeg.
 
Hei, rimelig fersk i gamet her. Er på mitt fjerde brygg og lurer litt på om noe er galt eller/og om jeg burde foreta meg noe. Satte en IPA (tatt nærmest rett fra standard oppskrift fra Speidel) for en uke siden og målte OG til 1.040. Har siden det stått mellom 17.5 og 20 grader. Har ikke hørt noe plopping fra den i det hele tatt. Tok en ny måling i dag og den var på 1.026. Brukte tørrgjær (US-05). Betyr dette at alt er i orden?
 
Nei, det var en urimelig liten utgjæringsgrad så langt. Nå har jeg aldri brukt 05, men mener den skal være ganske kjapp og grundig?
En forklaring kan være at du har tatt livet av det meste av gjæren under rehydrering, en annen at du har mesket på alt for høy temperatur. Jeg tror jeg kanskje ville slengt oppi en pose 05. Det hjelper ikke hvis årsaken er for høy mesketemperatur, men det er vel ikke den sannsynlige forklaringen, og det kan uansett ikke skade. (Strø den jevnt utover overflaten, og la det stå et kvarters tid. Så kan du røre det nedi (med starsan'et redskap!!). 20 grader er vel en grei temperatur.

Det kan jo hende at det bare har vært veldig sein start, også, slik at den målingen du fikk er normal, likevel. I så fall trengs det jo ingen tiltak. Hvis du kan forsikre deg om at gjæringskaret er tett, burde du kunne avgjøre det ved å se plopping i gjærlåsen. Siden du er fersk i gamet, antar jeg at du har et ganske nytt plastgjæringskar, og de er normalt tette og fine om du bare trykker lokket ordentelig på. Pakningen rundt gjærlåsen er i orden, og slutter stramt rundt låsen?

(1.040 var da forresten en veldig lav OG for en IPA?)
 
Sist redigert:
Heisann! Jeg satte en Sommer IPA sist lørdag, fikk en OG på 1058 og den begynte å ploppe heftig allerede dagen etter, fortsatte slik mandag også, men i dag var det stille. Målte SG og den var allerede på 1010, er dette normalt? Det ser bra ut, lukter og smaker godt, så bør jeg la den stå 10 dager til eller kan jeg flaske til helgen? Regner ikke med at SG går ytterligere ned nå uansett...
 
Dei "fleste"lar det stå I ca 14 dager. Har du det travelt så kan du flaske før.

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Generellt så bør du ha samme gravity på to målinger med tre dagers mellomrom for å være noenlunde sikker på at gjæringa er ferdig. Har du en uke mellom målingene er du sikrere. Men ulike gjærstammer kan oppføre seg ulikt så det er greit å vite litt om den du bruker. Med stigende gjæringstemperatur er risikoen for at den tar pause mindre. At ølet står i karet en uke eller to etter avsluttet gjæring har med opprydding å gjøre.
 
Tilbake
Topp