"Industripils" gjæret under trykk, tips til oppskrift?

Hei!

Da mange av mine venner og bekjente liker Tuborg, Hansa, Ringnes, Carlsberg Osv. (Klart er desse også forskjellige men de har jo litt av smaken tilfelles mener nå jeg.) ønsker jeg å brygge noe som kan ligne på noen av desse Pilsene, og jeg ønsker på det sterkeste å gjære dette under trykk for å bli raskt ferdig og gi plass til andre brygg i skapet.
Er her noen her som har tips til oppskrift?
 
Litt på siden av det du spør om iom at jeg ikke kommer med noen oppskrift. Men skal du gjære raskt under trykk så trenger du ville mengder gjær.
 
Absolutt. Men den kan også komme til kort spørs på batch-størrelse. Ta en standard lager-pitch (1.5) og doble den.
Si jeg skal ha 1600 b.cell, så kan jeg vell lage to separate startere der jeg får 800b.cell i hver av de? Burde ikke det gå greit? Jeg er forholdsvis fersk når det gjelder Gjærstarter så kan godt hende jeg har misforstått dette.
 
Si jeg skal ha 1600 b.cell, så kan jeg vell lage to separate startere der jeg får 800b.cell i hver av de? Burde ikke det gå greit? Jeg er forholdsvis fersk når det gjelder Gjærstarter så kan godt hende jeg har misforstått dette.
Neida, virker ikke som om du har misforstått noe. Så lenge du får den mengden gjær du skal ha er det greit. Så lenge du beregner nok gjær, det er ofte der "trikset" ligger når man gjærer ting på en annen måte enn det som er etter boka.
 
Neida, virker ikke som om du har misforstått noe. Så lenge du får den mengden gjær du skal ha er det greit. Så lenge du beregner nok gjær, det er ofte der "trikset" ligger når man gjærer ting på en annen måte enn det som er etter boka.
Jeg prøvde å gjære Holmens utepils under trykk og høy temperatur, men brukte da bare den gjærmengden som var anbefalt til stardard gjæring. Denne ble ikke bra i det hele tatt, fargen på ølet ble grønnaktig og kunne ikke minne om en Pils i det hele tatt. Smaken ble heller ikke bra. Spørs om det var gjærmengden som ødela dette brygget.
 
Kan jeg i teorien ta hvilke som helst Pils oppskrift og doble gjærmengden å gjære denne under trykk? Om det går ann så er det egentlig bare en oppskrift til en "industripils" jeg trenger
 
Kan jeg i teorien ta hvilke som helst Pils oppskrift og doble gjærmengden å gjære denne under trykk? Om det går ann så er det egentlig bare en oppskrift til en "industripils" jeg trenger
Ja, egentlig. Pilsnermalt, litt krystall kanskje, noe tysk humle kokt i 30min minst, så har du en øl oppskriftsmessig iallefall.
 
Tilbake
Topp