Doppelbock vannjustering humle etc

SteJak

Norbrygg-medlem
Hei, ber om innspill på denne.
Peiskos Doppelbock 13 liter
OG 1.077
FG 1.020
ABV 7,5
EBC 50
IBU 21
BU:GU 0,29

MALT:
2900 g Munich malt
1600 g Pilsner malt
100 g Carafa special 2

HUMLE:
13 g Northern Brewer 60 min
22 g Tettnager 10 min

GJÆR: WLP833 (Tenkte å gjære på 10 grader i 2 - 3 uker)

Dette er mitt første Doppelbock forsøk og har lest meg litt opp på emnet.
Er også fersk på lagerbrygging så alle innspill er velkomne.
Kom gjerne med innspill til vannjustering. (Bor i Oslo)
Lurer også på om humletypene passer og om IBU er på riktig nivå?

Mvh Stein
 
Sist redigert:
Jeg pleier å gjære lager i 2-3 uker på 10 grader. Så løfter jeg den til 18-19 grader i en drøy uke.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Jeg er litt usikker på humlemengden. 22g på 10 minutter og 13L batch synes jeg virker litt mye. Men jeg kan ta feil. Me en humledreven bock blir sjeldent godt. Der må du la maltet få dominere smaken.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Takk for rådene Børre.
Kanskje best å flytte 10 minutters humlen til 30 minutter da og redusere mengden så det blir rundt 20 IBU totalt. Den var ikke ment å være humledrevet.
Noen som har formening om vannjustering for denne?
 
Takk for rådene Børre.
Kanskje best å flytte 10 minutters humlen til 30 minutter da og redusere mengden så det blir rundt 20 IBU totalt. Den var ikke ment å være humledrevet.
Noen som har formening om vannjustering for denne?
Flytter du til 30 minutter mister du stort sett alt av humle-smak og aroma. Ved bare å redusere mengden får du et hint av humler som kan være ok.

Bestem først smak og aroma humlingen. Deretter tilpasser du ibu med mengden bitterhumle på 60 minutter.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Hei, ber om innspill på denne.
Peiskos Doppelbock 13 liter
OG 1.077
FG 1.020
ABV 7,5
EBC 50
IBU 21
BU:GU 0,29

MALT:
2900 g Munich malt
1600 g Pilsner malt
100 g Carafa special 2

HUMLE:
13 g Northern Brewer 60 min
22 g Tettnager 10 min

GJÆR: WLP833 (Tenkte å gjære på 10 grader i 2 - 3 uker)

Dette er mitt første Doppelbock forsøk og har lest meg litt opp på emnet.
Er også fersk på lagerbrygging så alle innspill er velkomne.
Kom gjerne med innspill til vannjustering. (Bor i Oslo)
Lurer også på om humletypene passer og om IBU er på riktig nivå?

Mvh Stein
Jeg tror den oppskriften vil gi deg noe mer mot en sterk dunkel. Ville nok klemt inn litt mer karamellmalt og en anelse sjokolademalt for et mer komplekst smaksbilde. Humle er ikke viktig i denne ølstilen. Jeg bruker kun bitterhumle for å balansere maltsødmen. Ingen aromatilsetning.

Har jobbet fram denne oppskriften over flere år. Sier ikke at den er fasit, men den er god! Vannjustering er ikke så veldig viktig – med Oslovann vil Klorid/Sulfat i forholdet 1:3 antagelig fungere bra. Jeg tilsetter også litt Natron pga. ristet malt, men din oppskrift krever neppe det.
 
Sist redigert:
Jeg tror den oppskriften vil gi deg noe mer mot en sterk dunkel. Ville nok klemt inn litt mer karamellmalt og en anelse sjokolademalt for et mer komplekst smaksbilde. Humle er ikke viktig i denne ølstilen. Jeg bruker kun bitterhumle for å balansere maltsødmen. Ingen aromatilsetning.
Vannjusterer du?
 
Jeg tror den oppskriften vil gi deg noe mer mot en sterk dunkel. Ville nok klemt inn litt mer karamellmalt og en anelse sjokolademalt for et mer komplekst smaksbilde. Humle er ikke viktig i denne ølstilen. Jeg bruker kun bitterhumle for å balansere maltsødmen. Ingen aromatilsetning.

Har jobbet fram denne oppskriften over flere år. Sier ikke at den er fasit, men den er god! Vannjustering er ikke så veldig viktig – med Oslovann vil Klorid/Sulfat i forholdet 1:3 antagelig fungere bra. Jeg tilsetter også litt Natron pga. ristet malt, men din oppskrift krever neppe det.
Oppskriften ser god ut. Men @Sondre93, jobb frem din egen basert på hva DU tror er riktig. Juster etter egne erfaringer. Det er på den måten du blir en dyktig brygger.

Du kommer aldri først hvis du følger andres fotspor!

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Flytter du til 30 minutter mister du stort sett alt av humle-smak og aroma. Ved bare å redusere mengden får du et hint av humler som kan være ok.

Bestem først smak og aroma humlingen. Deretter tilpasser du ibu med mengden bitterhumle på 60 minutter.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk

Det du mister, er de mest volatile aromakomponentene, som gjerne beskrives som "florale" i de tyske humlene. Men kryddertonene forsterkes. Du skal faktisk ha en koketid på over 20 minutter for å fram dem, så en 30 minutters tilsetning med Tettnanger burde absolutt bli merkbar. (Kilden min er The New IPA av Scott Janish, s.37-40 - men dette er egentlig ikke nytt.)
 
Oppskriften ser god ut. Men @Sondre93, jobb frem din egen basert på hva DU tror er riktig. Juster etter egne erfaringer. Det er på den måten du blir en dyktig brygger.

Du kommer aldri først hvis du følger andres fotspor!

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
Det er sant, og jeg ville ikke kopiert oppskriften min. Men skal man bygge dobbelbokk, så må man gønne på. Kommer ikke utenom mørke malt. Tagget du feil mann? Jeg svarte @SteJak Ser at oppskriften er basert på den BYO-artikkelen som det ble lenket til. Alec sin oppskrift ser riktigere ut enn Dan sin, etter min mening :D
 
Sist redigert:
For å spekulere litt videre: Jeg vil tro at det er de florale tonene som forstyrrer i doppelbocken, mens kryddertonene ikke vil bli så påfallende. De harmonerer sikkert bedre med det mørke ølet. De skal være merkbare fra en 60 minutters tilsetning, også, så du kommer uansett ikke unna dem. For å redusere dem mest mulig - hvis det var ønskelig - burde du kanskje valgt Magnum, som vel er mer nøytral enn NB, uten at den heller er helt nøytral.
 
Tusen takk alle sammen for overveldende respons mens jeg har vært på jobb i dag :)
Nå må jeg lese nøye gjennom rådene og justere litt i BeerCalc tenker jeg.
Publiserer hva jeg går for til slutt og gleder meg til å smake på resultatet om et par måneder.
Jeg brygger BIAB forresten og fermenterer det på Fermzilla Allrounder kommer til å flaske ølet.
Må finne en metode for å bruke et ørlite trykk for å få ølet over på flaske med tappestav.
Tips mottas med takk.

Mvh Stein
 
Beslutningen er tatt, det kan jo ikke skje noe mer enn en katastrofe
Dette er min versjon av å «gønne på».
Tusen takk for alle gode råd.

Peiskos Doppelbock 13 liter BIAB
OG 1.082
FG 1.022
ABV 7,9
EBC 51
IBU 19
BU:GU 0,23

MALT:
2600 g Munich malt
1800 g Pilsner malt
200 g Chocolate malt - 550 ebc
200 g Cara Munich 1 - 200 ebc

HUMLE:
13 g Northern Brewer 60 min
11 g Tettnang 10 min

GJÆR: WLP833 (Tenkte å gjære på 10 grader i 2 - 3 uker)
VANNJUSTERING:
Kalsiumklorid 3 g, kalsiumkarbonat 2 g, Natron 4 g og kalsiumsulfat 2 g.
Dette etter kalkulator på Bryggekalkulator.no for en Bock.
 
Beslutningen er tatt, det kan jo ikke skje noe mer enn en katastrofe
Dette er min versjon av å «gønne på».

Husk gode notater. Det beste du gjør med feil er å lære av dem. Gode notater med målinger, ting du gjør, hvor du misser og hvordan det snaker som ferskt og modnet øl, er et godt grunnlag for å lære.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Tilbake
Topp