Tips til varmebelte (e.l)

Hei, noen som har tips eller erfaringer med varmebelte? Eller annet utstyr til å holde gjæringsspannet varmt?

Finnes et hav av forskjellige, alt fra frostvakt på biltema til varmebelter fra kina og plater av diverse sorter.
Planen er i første omgang å bruke det i kjellerbod, deretter utvide til et kjøleskap den gangen jeg finner noe rimelig og passende på finn.
 
Hei,
Skal snart sette i gang igjen en liten fryseboks som gjæringskammer (Har vært nødt til å bruke den til mat men nå kommer det en ny og større til det formålet!)

Jula har en kampanje på en frostsikringskabel:

Det står at den er selvregulerende.
Betyr det at den slår seg av når den oppfatter omgivelsene som frostfrie og dermed kanskje ikke egner seg til å varme opp til en høyere temperatur; f.eks 20 grader?
 
Hei,
Skal snart sette i gang igjen en liten fryseboks som gjæringskammer (Har vært nødt til å bruke den til mat men nå kommer det en ny og større til det formålet!)

Jula har en kampanje på en frostsikringskabel:

Det står at den er selvregulerende.
Betyr det at den slår seg av når den oppfatter omgivelsene som frostfrie og dermed kanskje ikke egner seg til å varme opp til en høyere temperatur; f.eks 20 grader?
Det er oppgitt en kurve i bruksanvisning, effekten går ikke mot null før over 60 grader og er ikke mye redusert ved 20 grader.
1610722208829.png
 
Hvis du ikke har dårlig tid så ville jeg funnet et belte fra Aliexpress. Billigere, og kortere, dvs at du ikke trenger å tape fast for hver runde rundt. Jeg har bare funnet 900mm lengde, mine (som jeg har en liten haug av er 750mm, og passer bra til jula-bøtter iallefall). Festes med en gummestrikk rundt selve kabelen så den ikke sklir ned.

Typen denne.

Bare sjekk at omkretsen på gjæringskaret ditt er større enn lengden på belte-delen av beltet. Disse er no-hassle og effektive greier. Du får de billigere enn det jeg linket til, det var bare som et eksempel på typen. Frakten i linken er jo ran..

Og en ITC. Ikke betal for noe selvregulerende som fratar deg kontrollen, og koster mer, tenker jeg.
 
Hvis du ikke har dårlig tid så ville jeg funnet et belte fra Aliexpress. Billigere, og kortere, dvs at du ikke trenger å tape fast for hver runde rundt. Jeg har bare funnet 900mm lengde, mine (som jeg har en liten haug av er 750mm, og passer bra til jula-bøtter iallefall). Festes med en gummestrikk rundt selve kabelen så den ikke sklir ned.

Typen denne.

Bare sjekk at omkretsen på gjæringskaret ditt er større enn lengden på belte-delen av beltet. Disse er no-hassle og effektive greier. Du får de billigere enn det jeg linket til, det var bare som et eksempel på typen. Frakten i linken er jo ran..

Og en ITC. Ikke betal for noe selvregulerende som fratar deg kontrollen, og koster mer, tenker jeg.
Kikket litt på ali, generelt skeptisk til ting som skal stå i støpsel derfra, men var veldig billig da :)
 
Mitt varmebelte gir nesten 90 grader. Det er vel litt drøyt?

Har valgt å ikke bruke det, og investert i et par varmerør fra Maritim i stedet.


4535B1F9-00F0-4CCB-9D18-E0C3312356F5.jpeg
 
Mitt varmebelte gir nesten 90 grader. Det er vel litt drøyt?

Har valgt å ikke bruke det, og investert i et par varmerør fra Maritim i stedet.


Vis vedlegget 50905
Det er jo fordi du ikke har noe medium som det varmer opp.. Som en gjæringsdunk med 25L øl.. . Energien blir jo bare i beltet og ikke overført til et medium når du måler det sånn. Med en gjæringsdunk så overfører du energi til en større masse "av og til". Ikke kontinuerlig "tørrkoking".
 
Det er jo fordi du ikke har noe medium som det varmer opp.. Som en gjæringsdunk med 25L øl.. . Energien blir jo bare i beltet og ikke overført til et medium når du måler det sånn. Med en gjæringsdunk så overfører du energi til en større masse "av og til". Ikke kontinuerlig "tørrkoking".
Ah, det er jo naturlig.
Jeg har en rustfri konisk tank jeg tenkte jeg kunne bruke beltet på, men har ikke trengt det enda.

Været og temperaturen i februar og mars var jo veldig bra med tanke på gjæring av lagere og pils.
 
Var det ikke noen her som opplevde at et varmebelte eller lignende tok fyr, eller i alle fall smeltet bøtta?
 
Var det ikke noen her som opplevde at et varmebelte eller lignende tok fyr, eller i alle fall smeltet bøtta?
Det kan vel umulig ha skjedd med øl i bøtta?

De beltene kan bli drita varme, jeg har masse av de selv fortsatt, men brukte de bare når de skulle varme opp øl.
 
Det kan jo skje med for høy effekt, men da har du gjæret på ALT for høy temperatur :) (ølet må vel ha hatt samme temperatur som smeltepunktet til karet)

Prøv f.eks å fyll en vannballong med vann og hold over en flamme. Vannet vil bli varmet opp før ballongen smelter. Så disse beltene kan du bruke rett på plastbøtter også.

Har denne selv: https://www.kegland.com.au/heating-belt-30-watt-853.html
Har den bare liggende i kjøleskapet, ikke lagt rundt Fermzillaen jeg som regel bruker, men virker å være effektiv nok liggende løst (har ikke prøvd noe som krever høy gjæringstemperatur enda, eller sjekket hvor varmt jeg kan få det)
 
Bruker Omsk varmekabel, 40W, som gir full effekt når tempstyringen/»heat» kopler inn. Stripset til metallrist 5cm under gjæringskar. Tempføler tapet til gjæringskar med 10x10cm sitteunderlag over. Glimrende!
 
Jeg har surret mitt 60W fra Megaflis rundt nedre del på et gjæringskar. Funka fint til kveik på 30-32°
 
En generell kommentar om at jeg støtter det enkelte sier om å unngå å kjøpe veldig billige ting direkte fra Kina som man putter rett i støpselet. Har ikke noe «objektiv» statistikk på det, men har nok personlig erfaring + erfaringer fra andre til at jeg aldri gjør dette.

Så jeg vil heller bruke mer på å få noe fra en etablert kjede i Norge som faktisk kan stilles ansvarlig, tilbakekalle osv. enn å spare noen få hundrelapper og ta sjansen.
 
Når jeg først trakka i salaten og kjøpte en FV (155L chronical) som ikke går inn i kjøleskap... Mon tro om det funker å surre denne rundt tanken under neoprenkappa? Blir 100 watt for lite kanskje til 120-liters batch?

 
Tilbake
Topp