Tips til Juleale oppskrift?

Jeg skal imorgen dra igang en sosial kveld på jobben ved å brygge en juleale. Bortsett fra at det forhåpentligvis blir en en hyggelig kveld så håper jeg ølbryggingsbasillen er smittsom.. :)  Alt vel så langt.

Men så var det dette med å finne en passende oppskrift. Jeg lurte derfor på om noen har noen tips, erfaringer eller anbefalinger. Har en tysker på jobben som er veldig skeptisk til krydder (han er jo vokst opp i renhetslovens land), så hadde vært morsomt å bruke dette. Men det er litt vanskelig å finne en god oppskrift med krydder.. Samtidig er ikke alle like bevandret i ølkultur så juleale'en bør kanskje ikke være for krevende smaksmessig. Hovedmålet er vel å lage en solid juleale som viser at det ikke er vanskelig å lage et godt øl. Derfor burde kanskje også oppskriften ikke være for avansert for maksimalisere smittsomheten.. :)

Det jeg lurte på varå brygge en forenklet versjon av Arild Tandbergs Black Sabbath http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,253.0.html. Forenklet siden jeg må kutte ut svartmalt siden jeg ikke har dette.

Lurte på å tilsette noe annet spesialmalt for å heve malt smaken, men mangler litt erfaring siden jeg ikke har fått nok brygg bak meg (tar jo en måned mellom brygging og smaking..).

Uansett så begynner ingrediensbeholdningen min å bli ganske stor så en god juleale burde være innenfor rekkevidde.
Jeg har pilsner, pale, litt pilsner og hvetemalt. Av spesialmalt har jeg biscuit, Carared 40 EBC, Caramunich Type 1, cara-crystal 120, special B, sjokolade (900ebc), spesialmalt, ristet bygg, munichmalt, Vienna Malt, smoked malt og  Melanoidin (malt er jo mye billigere enn portoen.. så hvis man først bestiller, bestiller man jo litt av hvert :)

Av humle har jeg Magnum, Fuggles, Northern Brewer, Saaz og Hallertau Mittelfruh. Og av gjær har jeg kun en flytende London Ale - Wyeast XL 1028, men mye tørket, deriblant Safale s-04 og us-05, safebrew t-58, Windsor og Nottingham Ale Yeast. Og forsåvidt også 5 gram safebrew s-33 (pakken ble åpnet for 2 uker siden, men har ligget innrullet med strikk i kjøleskap).

Brygger all-grain med "brew in a bag metoden", siden jeg kun har en 20 liters kjele er jeg begrenset til ca. 12 liter ferdig brygg. Så mengde med malt skal ikke være noe problem. Men pga. tidsmessige restriksjoner blir det nok kun en meske temperatur (rundt 67 grader?) på maks 60 minutter, hvis ingen gir meg veldig gode grunner til øke kompleksiteten.

Litt kort tid her men alle tips taes imot med stor takk! :)

Edit: Har forresten også flaket bygg og hvete og en pakke havregrøt.
 
Flott at du er på vervetokt  :yes:

Hvorfor ikke gjøre det enkelt? Feks denne oppskrifta burde du greie med det du har for hånden: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,320.0.html

Den inneholder litt krydder også, men det kan sikkert sløyfes.

Ellers så blir det vel greit med ca 40-50% pilse/pale, 40-50% munchner og eventuellt litt av spesialmalten du har (cara/vienna/sjokolade e.l)

Juleale er jo så mangt, så humle må du velge etter smak. Jeg ville valg ca 20-25 IBU og lite aroma/smak (0,25-0,5 g/l av begge) for å fremheve malten.

Jeg ville valgt ei nøytral gjær som ikke setter så mye smak og gjæret det forholdsvis kaldt (15-18°C hvis gjæra greier det).

Håper dette hjalp litt.

MVH
Børge
 
Tilbake
Topp