Old ale oppskrift?

Noen som har en god Old ale oppskrift? Er spes interessert i valg av gjær.
Jeg har brygget Burton Ale som er forløperen til Old Ale. Her er tråden. Du finner flere oppskrifter og aktuelle gjær her.


Ellers så kan du jo prøve å få tak i fullstendig oppskriften på Gammel Jo som vant NM for et par år sia :p
Godt innspill. Tidligere ble vinneroppskrifter lagt i egne tråder, jeg liker dette, og skulle egentlig ønske at nye vinneroppskrifter ble trukket fram i lyset på samme måte.

Slik det er nå synes jeg det er litt for knotete å sortere og finne fram aktuelle oppskrifter.

Her er forøvrig noen vinneroppskrifter innen Old Ale fra noen år tilbake.
 
Jeg sliter litt med å få nok aroma fra Old ale. Fikk tilsendt en fra en på forumet tidligere og den hadde en god aroma. Mine blir ganske anonyme. Smaken er god, men aromaen er nesten fraværende.
 
Takker for gode innspill. Ut fra diverse oppskrifter jeg har sett ser det ut til at det er stor variasjon av gjær. Ser at WLP007 er mye brukt. Jeg har også vurdert WLP013 og 028. Alt burde være innafor. Hvis ikke noen har noen gode tørrgjærtips?
 
Jeg sliter litt med å få nok aroma fra Old ale. Fikk tilsendt en fra en på forumet tidligere og den hadde en god aroma. Mine blir ganske anonyme. Smaken er god, men aromaen er nesten fraværende.
Hvilken gjær bruker du? Fuller's har jeg god erfaring med (Imperials PUB, Wyeast 1968, eller wlp002).
 
Takker for gode innspill. Ut fra diverse oppskrifter jeg har sett ser det ut til at det er stor variasjon av gjær. Ser at WLP007 er mye brukt. Jeg har også vurdert WLP013 og 028. Alt burde være innafor. Hvis ikke noen har noen gode tørrgjærtips?
Lallemands London, som vel er Fullers' gjær, altså samme som jeg nevnte like ovenfor her. Jeg ville mye heller brukt den til en Old Ale enn de du nevner. Ellers er wyeast 1318 et annet godt ferskgjæralternativ.

Min oppskrift på Fullers' 1845:
OG 1.061, 6,1% ABV, 52 IBU, meske på 67 + 72

Malt til 46 liter øl til gjæring
9,8 kg Maris Otter (Simpson's) 72%
2,2 kg Amber Malt 65 EBC (Simpson's) 16,5%
1,0 kg Caramalt 35 EBC (Simpson's) 7%
0,4 kg DRC 300 EBC (Simpson's) 3%
0,2 kg Dark Chocolate (TF) 1,5%
Humle
120 gr Target 8,7% ved 60
60 gr EKG 5% ved 5
Gjær
Wyeast 1318
 
Sist redigert:
Lallemands London, som vel er Fullers' gjær, altså samme som jeg nevnte like ovenfor her. Jeg ville mye heller brukt den til en Old Ale enn de du nevner. Ellers er wyeast 1318 et annet godt ferskgjæralternativ.

Min oppskrift på Fullers' 1845:
OG 1.061, 6,1% ABV, 52 IBU, meske på 67 + 72

Malt til 46 liter øl til gjæring
9,8 kg Maris Otter (Simpson's) 72%
2,2 kg Amber Malt 65 EBC (Simpson's) 16,5%
1,0 kg Caramalt 35 EBC (Simpson's) 7%
0,4 kg DRC 300 EBC (Simpson's) 3%
0,2 kg Dark Chocolate (TF) 1,5%
Humle
120 gr Target 8,7% ved 60
60 gr EK
Hmm - da må det bli Lallemand London - Wyeast 1318 er det 25 dagers leveringsfrist på BryggSelv……

De har heller ikke DRC, hva kan brukes i stedet mon tro?
 
Sist redigert:
Hmm - da må det bli Lallemand London - Wyeast 1318 er det 25 dagers leveringsfrist på BryggSelv……

De har heller ikke DRC, hva kan brukes i stedet mon tro?
Vil anta at Fawcett Red Crystal gir noe av det samme. Uten at jeg har testet noen av de.


@Finn Berger Lallemand London var en av stammene som ble hentet ut sammen med Nottingham og Windsor. Tror ikke det er Fuller's gjæren. Men de kan likevel være ganske like.

Tråd 'Om opprinnelsen til Nottingham' https://forum.norbrygg.no/threads/om-opprinnelsen-til-nottingham.44090/
 
Sist redigert:
Hmm - da må det bli Lallemand London - Wyeast 1318 er det 25 dagers leveringsfrist på BryggSelv……

De har heller ikke DRC, hva kan brukes i stedet mon tro?
Hva med Lallemand Verdant? Den er hentet og isolert fra Cornwall-bryggeriet med samme navn. Jeg har brukt den i flere engelske øl med godt resultat. Og jeg tror kanskje den er nærmere WY1318 enn Lallemand London? Litt usikker, har ikke brukt sistnevnte.

Som er erstatning for DRC kan du nok bruke Special B. (Jeg liker den mye bedre.) Ble veldig skuffet over DRC. Har en pose jeg knapt har brukt.
 
Vil anta at Fawcett Red Crystal gir noe av det samme. Uten at jeg har testet noen av de.


@Finn Berger Lallemand London var en av stammene som ble hentet ut sammen med Nottingham og Windsor. Tror ikke det er Fuller's gjæren. Men de kan likevel være ganske like.

Tråd 'Om opprinnelsen til Nottingham' https://forum.norbrygg.no/threads/om-opprinnelsen-til-nottingham.44090/
Du har nok rett der. London har det til felles med wlp002 (og andre) at den ikke eter maltotriose, men det ser ut som om den er langt mer nøytral. Og det var vel ikke meninga, nei.

Det ser for meg ut som om det ikke fines noen tørrgjær - eller egentlig noen annen gjær enn originalen - som gir helt det samme som Fullers' gjær. @Holmentoppen sitt forslag trur jeg er det beste, med det forbeholdet at den gir en god del bedre utgjæring.

Det er fristende å foreslå Windsor, som ga nydelig aroma den ene gangen jeg prøvde den - men den gjærer jo på den andre sida håpløst dårlig ut.
 
Hva med Lallemand Verdant? Den er hentet og isolert fra Cornwall-bryggeriet med samme navn. Jeg har brukt den i flere engelske øl med godt resultat. Og jeg tror kanskje den er nærmere WY1318 enn Lallemand London? Litt usikker, har ikke brukt sistnevnte.

Som er erstatning for DRC kan du nok bruke Special B. (Jeg liker den mye bedre.) Ble veldig skuffet over DRC. Har en pose jeg knapt har brukt.
Det er litt vrient med opprinnelseshistoria til de gjærtypene der. Om de har samme opphav, er de nok et stykke fra hverandre nå. 1318 eter ikke maltotriose, og det gjør vel Verdant? ("Medium to high attenuation", sier Lallemand.) Jeg har ikke brukt Verdant annet enn en gang til en NEIPA, men jeg stoler såpass mye på dine anbefalinger at jeg skal teste den ut på engelsk øl nå. Det står en Golden Ale for tur, og siden jeg ikke fikk liv i den skotske gjæren min (A31), fikk jeg en god anledning til å teste Verdant.

Jeg har motsatt oppfatning av DRC; synes den er nydelig, mens jeg ikke er noe glad i Special B:). Men du skal jo ikke bruke store mengder. Jeg har brukt for mye en gang, og det ølet blei jeg ganske lei av.
 
Du har nok rett der. London har det til felles med wlp002 (og andre) at den ikke eter maltotriose, men det ser ut som om den er langt mer nøytral. Og det var vel ikke meninga, nei.

Det ser for meg ut som om det ikke fines noen tørrgjær - eller egentlig noen annen gjær enn originalen - som gir helt det samme som Fullers' gjær. @Holmentoppen sitt forslag trur jeg er det beste, med det forbeholdet at den gir en god del bedre utgjæring.

Det er fristende å foreslå Windsor, som ga nydelig aroma den ene gangen jeg prøvde den - men den gjærer jo på den andre sida håpløst dårlig ut.
Mikse Windsor med enten Nottingham eller/ og London ESB er jo et alternativ. Mange som gjør det. Dette er jo orginal gjæren som Lallemand splittet.
 
Kanskje dumt spørsmål, men er en engelsk barley wine en "imperial" old ale?
Strengt tatt er det en Imperial Burton Ale :) .


Well into the 19th century, Bass had six different versions of Burton Ale, ranging from 6% to 10.5% in strength. Bass No 1, still occasionally brewed by the William Worthington Brewery in the National Brewery Centre, is labelled a barley wine but is in fact the last-remaining example of Bass's Burton Ales.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp