Atter en cidertråd

-Tormod-

Norbrygg-medlem
Jeg har googlet meg gjennom en rekke tråder men blir ikke helt klok på en par ting; Jeg nappet med meg en SafCider AS-2 ved forrige handel og tenkte jeg skulle sette en cider med first price-juice. pakken er jo på 5g så hvor mye eplejuice snakker vi? jeg tenkte samtidig å ha noe på fat og noe på flaske, hvor mye sukker pr/l bør det flaskes med? Hvordan er gjæringsforløpet med tanke på tid og grader? Kan det bli en tørsteslukker i sommer eller snakker vi lagring så det blir en tørsteslukker neste år?
 
Jeg har bare erfaring med cider laget fra egne epler, men ...
Første gangen jeg lagde cider, brukte jeg en pose gjær på ca 20 liter. Det ble ikke noe problemer av det, men det kunne ka skje vært lurt med noe mere gjær.
Jeg har karbonert cider med ca 7g sukker/liter cider.
Den blir produsert sent i oktober og er stort sett drukket opp til jul... Har hatt planer om å lagre noe lengere, men det har det ikke blitt noe av...
 
Jeg bruker 5 gram EC-1118 til 18 liter i gjæringsdunken.
Gjærer i 3 uker på 16 grader.
Overfører til corneliusfat og topper fatet med 1,5 liter juice. Lar det stå i 14 dager for naturlig karbonering med sukkeret i juicen.
Om det blir helt rett karboneringsgrad er jeg litt usikker på, for jeg kobler så på CO2 og serverer fra fat.
Men 7 g sukker liter høres helt greit ut.

Min cider gjæret med champagnegjær på lav temperatur er drikkeklar så snart den er ferdig karbonert.
Ikke noe behov for lang lagring for at det skal bli godt.
I begynnelsen er det en frisk aroma og smak av eple, med lagring blir det litt mer mot pro secco.

Jeg kjenner ikke til SafCider AS-2, men du finner produktinfor her: https://fermentis.com/en/product/safcider-as-2/
 
Jeg bruker 5 gram EC-1118 til 18 liter i gjæringsdunken.
Gjærer i 3 uker på 16 grader.
Overfører til corneliusfat og topper fatet med 1,5 liter juice. Lar det stå i 14 dager for naturlig karbonering med sukkeret i juicen.
Om det blir helt rett karboneringsgrad er jeg litt usikker på, for jeg kobler så på CO2 og serverer fra fat.
Men 7 g sukker liter høres helt greit ut.

Min cider gjæret med champagnegjær på lav temperatur er drikkeklar så snart den er ferdig karbonert.
Ikke noe behov for lang lagring for at det skal bli godt.
I begynnelsen er det en frisk aroma og smak av eple, med lagring blir det litt mer mot pro secco.

Jeg kjenner ikke til SafCider AS-2, men du finner produktinfor her: https://fermentis.com/en/product/safcider-as-2/
Det der så ut som en veldig grei måte å gjøre det på. Jeg tror jeg dropper flaskene og kjører på med metoden din :)
 
Det der så ut som en veldig grei måte å gjøre det på. Jeg tror jeg dropper flaskene og kjører på med metoden din :)
Du kan jo gjøre begge deler.
7 gram sukker/liter i hver flaske og så fyller du opp med cider.
Resten fyller du på fat og karbonerer med juice.

Tipper en pakke gjær klarer å gjære ut f.eks 25 liter like godt som 18 liter.
Data-arket sier jo at 10-20 gram skal være tilstrekkelig til 1 hl = 100 liter.
Altså skal 5-10 gram være greit til 50 liter.
Da er 5 gram greit til minst 25 liter.

Da har du noe til flaske og noe til fat.
 
Du kan jo gjøre begge deler.
7 gram sukker/liter i hver flaske og så fyller du opp med cider.
Resten fyller du på fat og karbonerer med juice.

Tipper en pakke gjær klarer å gjære ut f.eks 25 liter like godt som 18 liter.
Data-arket sier jo at 10-20 gram skal være tilstrekkelig til 1 hl = 100 liter.
Altså skal 5-10 gram være greit til 50 liter.
Da er 5 gram greit til minst 25 liter.

Da har du noe til flaske og noe til fat.
Joda, det er en mulighet det. Har kikka på det arket der før, men har av en aller annen grunn oversett gjærmengden per liter. Har kjøpt inn juice til å fylle et fat, men graver jeg dypt nok i lommeboka kan jeg alltids finne 40kr for å fylle opp gjæringsbøtta :p
 
Jeg bruker 5 gram EC-1118 til 18 liter i gjæringsdunken.
Gjærer i 3 uker på 16 grader.
Overfører til corneliusfat og topper fatet med 1,5 liter juice. Lar det stå i 14 dager for naturlig karbonering med sukkeret i juicen.
Om det blir helt rett karboneringsgrad er jeg litt usikker på, for jeg kobler så på CO2 og serverer fra fat.
Men 7 g sukker liter høres helt greit ut.

Min cider gjæret med champagnegjær på lav temperatur er drikkeklar så snart den er ferdig karbonert.
Ikke noe behov for lang lagring for at det skal bli godt.
I begynnelsen er det en frisk aroma og smak av eple, med lagring blir det litt mer mot pro secco.

Jeg kjenner ikke til SafCider AS-2, men du finner produktinfor her: https://fermentis.com/en/product/safcider-as-2/
Hvordan er det med oksidering på cider? Øl fører jeg over i lukket sløyfe på et fat som er flushet med Star san, men det blir jo vanskelig når jeg skal ha juice i fatet. Eller tilfører du det i gjæringskaret før overføring? Har juicen noe for seg smaksmessig eller er det bare en enkel løsning som sparer co2?
 
Hvordan er det med oksidering på cider? Øl fører jeg over i lukket sløyfe på et fat som er flushet med Star san, men det blir jo vanskelig når jeg skal ha juice i fatet. Eller tilfører du det i gjæringskaret før overføring? Har juicen noe for seg smaksmessig eller er det bare en enkel løsning som sparer co2?
Jeg overfører "åpent" med en slange fra kranen på gjæringsbøtten ned i bunnen på fatet. Så topper jeg fatet med frisk juice.
Jeg har ikke hatt noe problem med oksidering, og jeg tror at cider ikke er så utsatt for oksidering som øl. Mjød er mye mer robust mot oksygen enn øl, og jeg tenker at cider og mjød har mer til felles enn cider og øl.

Siden gjæringen av den friske juicen foregår på et lukket fat, ser jeg for meg at det "forsvinner" mindre eple-preg ut enn ved hovedgjæringen med gjærlås. Jeg har ikke gjort noen parallell test på dette.
Sikker like greit å bruke CO2, men med å bruke juice får jeg toppet fatet helt opp. Jeg gjærer 18 liter og det blir nesten ikke bunnfall, med en ekstra 1,5 liter juice blir fatet så godt som fullt.
 
Siden gjæringen av den friske juicen foregår på et lukket fat, ser jeg for meg at det "forsvinner" mindre eple-preg ut enn ved hovedgjæringen med gjærlås. Jeg har ikke gjort noen parallell test på dette.
Sikker like greit å bruke CO2, men med å bruke juice får jeg toppet fatet helt opp. Jeg gjærer 18 liter og det blir nesten ikke bunnfall, med en ekstra 1,5 liter juice blir fatet så godt som fullt.
Men blir ikke cideren veldig tørr hvis du ikke stopper gjæringen eller tilsetter kunstig søtning? Jeg ser for meg FG rundt 1.000 eller muligens lavere enn dette.
 
Som jeg alltid sier til noen som skal smake min cider: "Ikke tenk cider, tenk ekstremt tørr hvitvin" (Og noen liker ikke ekstremt tørr hvitvin, det er en ærlig sak (men det gjør ikke så mye for da blir det mer til meg))
 
Tilbake
Topp