Mango pale ale oppskrift

BårdK

Norbrygg-medlem
Jeg brygget for litt siden en mango pale ale som jeg selv ble veldig fornøyd med. Fikk også gode tilbakemeldinger på den fra andre som smakte, og tenkte derfor å dele den her i tilfelle noen andre ønsker å gi den et forsøk.

Oppskriften er basert på et split-batch eksperiment gjennomført av Brew Bros (ligger på Youtube) hvor de testet brygging med flere forskjellig mangotilsetninger. I forsøket kom mangojuice ut som smaksvinner, og jeg bestemte meg derfor for å prøve meg på noe likt.

Her er oppskriften:

Malt:
Fuglsang Pale Ale 4kg
Weyermann Carahell 250g

Mesk:
13.5L vann.

66c i 60min
77c i 10min

Skylte med 3L vann, fylte så på 14L rett i vørteren.

Humle:
20g Mosaic 30min
20g Mosaic 10min
20g Cascade dry hop, tilsatt i humlesokk når gjæringen begynte å roe seg. Var i gjæringskaret i 2 dager.

Andre tilsetninger:
2 teskjeer gjærnæring, 15min
1 tablett Whirlflock, 15min
2L Rauch mangojuice, 5min

Kokte i 60min totalt.

Kjølt ned til 22c og overført til gjæringskar.

Gjær:
2 pakker Fermoale AY4, sprinklet rett I vørteren.

Gjæringsforløpet:
22c i 4 dager
24c i 3 dager
26c i 2 dager

OG: 1.051
FG: 1.008

1 dags cold crash

Overført til fat og tilsatt gelatin.

Karbonert i 1 uke før servering.

Smaksmessig var mangoen tydelig, men den overskygget ikke malten. Ølet ble noe søtt, men ikke for søtt for min del og smakte balansert mot bitterheten og smaken fra humletilsetningene.

Denne oppskriften blir en gjenganger hos meg, håper den kommer til glede for noen andre.
 
Det stemmer, det er den juicen du linker til. Fungerte kjempebra.

Total mengde skyllevann var 17L, men jeg foretrekker å kun skylle med et par liter vann for så å tilsette det resterende rett i vørteren før koking. Er vel nært en no sparge, men det har fungert bra for meg så langt. Samtidig mesker jeg som regel lengre enn 70min, gjerne 120min eller mer.
 
... hva er teorien bak redusert skylling når du allikevel har dette vannet tilgjengelig?
Jeg leste at andre bryggere hadde eksperimentert med no sparge, og at flere mente det ga tilsvarende resultater smaks- og effektivitetsmessig som skylling. Selve skyllingen har for min del brukt å ta ganske lang tid, og krevd at jeg kontinuerlig holdt grei temperatur på skyllevannet og helte over passelige mengder vann om gangen.

Den reduserte skyllingen sparer meg arbeidet med å varme opp store mengder vann og å helle over vannet i flere omganger. Å varme 2-3L til 70c går ganske kjapt og tas i en omgang, og håpet er at denne mengden vann såpass nært opptil uttak av malten sikrer at en del skylles ut uten å kreve like mye arbeid. Det resterende vannet fyller jeg med vannslange rett fra uttak i samme rom. Dette sparer meg derfor også tid i dette trinnet av bryggeprosessen, men så mesker jeg også som regel lengre for å sikre god effektivitet, så den totale bryggetiden har nok ikke minsket.

Denne praksisen har så langt fungert bra for min del, men så har jeg kun benyttet den til 4 brygg.
 
Hvor mye frossen mango ville du brukt på en 25L batch tror du? Fris5ter å prøve meg på dette..
Jeg har ikke erfaring med bruk av frossen mango så det vet jeg ikke, men skulle du ønske å benytte juice var anbefalingen jeg fant for dette ca. 1DL per L vørter.
 
Jeg leste at andre bryggere hadde eksperimentert med no sparge, og at flere mente det ga tilsvarende resultater smaks- og effektivitetsmessig som skylling. Selve skyllingen har for min del brukt å ta ganske lang tid, og krevd at jeg kontinuerlig holdt grei temperatur på skyllevannet og helte over passelige mengder vann om gangen.

Den reduserte skyllingen sparer meg arbeidet med å varme opp store mengder vann og å helle over vannet i flere omganger. Å varme 2-3L til 70c går ganske kjapt og tas i en omgang, og håpet er at denne mengden vann såpass nært opptil uttak av malten sikrer at en del skylles ut uten å kreve like mye arbeid. Det resterende vannet fyller jeg med vannslange rett fra uttak i samme rom. Dette sparer meg derfor også tid i dette trinnet av bryggeprosessen, men så mesker jeg også som regel lengre for å sikre god effektivitet, så den totale bryggetiden har nok ikke minsket.

Denne praksisen har så langt fungert bra for min del, men så har jeg kun benyttet den til 4 brygg.
Ikke at jeg syns du bør legge om bryggerutinene dine basert på noe jeg skriver, men sånn i tilfellet du en gang tenker deg å prøve å skylle til hele volumet, så er det lite å vinne på å skylle med varmt vann kontra kaldt vann, du vinner evt tid på at du kommer raskere til kok om du kan varme skyllevannet mens du mesker, men i SG poeng blir det stort sett det samme, så du må ikke varme skyllevannet om det er tungvindt med ditt oppsett :)
 
Det var litt i Steinar sin retning jeg også tenkte.
No sparge er enkelt fordi du trenger kun en kjele. Hele volumet går i gryta.
Så har du også batch sparge hvor du varmer opp vann til rett under 78 grader og 'bytter vann'. Flere måter og gjøre det på. Du kan tappe av meskegryta til kokegryte og fylle på fra skyllevannskjelen over i meskegryta. Dette krever et tre-kjeles oppsett.
Dersom du bruker meskepose / meskekurv kan du løfte hele posen over i den andre gryta og da trenger du kun to gryter.
Det du gjør er en form for low sparge. Da kan du også bruke hele volumet minus det du varmer opp for skylling i gryta. Jeg ser ikke en god grunn for ikke å ha det i mesken fra start av.
Det viktigste er at du har funnet en prosess som er ok for deg. Øl blir det uansett :)
 
Det var litt i Steinar sin retning jeg også tenkte.
No sparge er enkelt fordi du trenger kun en kjele. Hele volumet går i gryta.
Så har du også batch sparge hvor du varmer opp vann til rett under 78 grader og 'bytter vann'. Flere måter og gjøre det på. Du kan tappe av meskegryta til kokegryte og fylle på fra skyllevannskjelen over i meskegryta. Dette krever et tre-kjeles oppsett.
Dersom du bruker meskepose / meskekurv kan du løfte hele posen over i den andre gryta og da trenger du kun to gryter.
Det du gjør er en form for low sparge. Da kan du også bruke hele volumet minus det du varmer opp for skylling i gryta. Jeg ser ikke en god grunn for ikke å ha det i mesken fra start av.
Det viktigste er at du har funnet en prosess som er ok for deg. Øl blir det uansett :)
Jeg bruker tre kjeler, og kjører batch sparge slik du skisserer. Meskekjelen tar 36 liter, og det hender en sjelden gang at den blir for liten, enten fordi jeg brygger noe sterkere enn jeg pleier, eller fordi jeg kjører no sparge. Og da modifiserer jeg prosessen litt gjennom å kjøre det som blir en miniversjon av kontinuerlig skylling. Om det er tre liter jeg ikke har fått plass til, så tilsetter jeg dem etter hvert som jeg tapper de første tre literne.

Dette kan jeg så klart gjøre når jeg kjører no sparge og kjelen blir for liten, også. Da blir det riktignok ikke 100% no sparge, men det plager meg lite. Og det er enklere enn å bruke den samme - større - kjelen til både mesking og koking.
 
Ikke at jeg syns du bør legge om bryggerutinene dine basert på noe jeg skriver, men sånn i tilfellet du en gang tenker deg å prøve å skylle til hele volumet, så er det lite å vinne på å skylle med varmt vann kontra kaldt vann, du vinner evt tid på at du kommer raskere til kok om du kan varme skyllevannet mens du mesker, men i SG poeng blir det stort sett det samme, så du må ikke varme skyllevannet om det er tungvindt med ditt oppsett :)
Jeg skyller med varmtvann fra springen. Bruker seff lenger tid til kok, men kjenner ingen forskjell på smak og OG er som regel spot on
 
Ikke at jeg syns du bør legge om bryggerutinene dine basert på noe jeg skriver, men sånn i tilfellet du en gang tenker deg å prøve å skylle til hele volumet, så er det lite å vinne på å skylle med varmt vann kontra kaldt vann, du vinner evt tid på at du kommer raskere til kok om du kan varme skyllevannet mens du mesker, men i SG poeng blir det stort sett det samme, så du må ikke varme skyllevannet om det er tungvindt med ditt oppsett :)
Energimessig kommet dette likt ut uansett. Det er to faktorer som må tas i betraktning: kostnadsforskjelle på de to ulike energikildene og tidsforbruket (hva setter du som timepris på egen innsats).
 
Jeg skyller med varmtvann fra springen. Bruker seff lenger tid til kok, men kjenner ingen forskjell på smak og OG er som regel spot on
Rørene i dette gamle huset og mengden mineraler i varmtvannsberederen gjør at jeg ikke ville gjort det her, men merker du ingen forskjell er det bare kjøre på, mange som gjør det :)

Energimessig kommet dette likt ut uansett. Det er to faktorer som må tas i betraktning: kostnadsforskjelle på de to ulike energikildene og tidsforbruket (hva setter du som timepris på egen innsats).
Stemmer, tid er en faktor for meg så jeg bruker digiboil til å varme til 78 grader mens det meskes :)
 
Tilbake
Topp