Om øl i mediene

Daglig leder Jens Eikeset ved 7 Fjell:

" Er dere streikeprofitører?
– Nei, på ingen måte. Ingen av våre ansatte er organiserte, og det er fordi vi behandler og betaler våre ansatte godt. Men en slik streik kan fort bli langvarig, sier bryggerisjefen."

Det de gjør, vil jo være med på å svekke effekten av streiken. Og hadde de ansatte vært organisert, hadde de neppe kunnet gjøre det de gjør. Jeg er forøvrig dypt skeptisk til ledere som sier at de ansatte blir behandla så godt at de ikke trenger å organsiere seg. Gode ledere vil ha organsierte ansatte. Minner om at dette har Erna Solberg ytra seg veldig klart om, også.

Jeg tviler forøvrig på at dette blir noen langvarig streik. Og jeg håper inderlig at den ikke knekker noen av de mindre bryggeriene, som Kinn.
 
Det de gjør, vil jo være med på å svekke effekten av streiken.
Strengt tatt reduserer de hvor mye tredjepart blir rammet og samtidig øker belastningen på bedriftene som er i streik, siden kundene deres vil ha øl på lager når streiken avsluttes. Det har vært mange uttalelser fra streikende fagforeninger om at de ikke ønsker å ramme tredjepart. Men fagforeningene liker nok ikke at andre tjener på streiken fordi de har uorganiserte ansatte.
 
Der var det mye dårlig økonomisk innsikt å lese:(.

Det alt til sjuende og sist dreier seg om, er at en stadig større del av verdiskapinga havner hos eierne. Og det må sjølsagt arneiderne slåss mot. Og så får man avgjøre på hvilken side av den konflikten man ønsker å befinne seg. Men det synes jeg egentlig ikke vi trenger å krangle om her:).
 
Forsiktig med slogan for ølet...

Det der virker ganske dumt. Slagordet forteller jo at champagne er det beste; det er rett og slett gratis reklame for champagne.

Idioti bør straffes, så nå har jeg bestemt meg for å boycotte sjampis. Det betyr i og for seg bare at jeg ikke kommer til å begynne å kjøpe det. Det hadde jeg nok uansett ikke tenkt å gjøre, men likevel; jeg håper tullingene merker seg dette.
 
Sist redigert:
Det der virker ganske dumt. Slagordet forteller jo at champagne er det beste; det er rett og slett gratis reklame for champagne.

Idioti bør straffes, så nå har jeg bestemt meg for å boycotte sjampis. Det betyr i og for seg bare at jeg ikke kommer til å begynne å kjøpe det. Det hadde jeg nok uansett ikke tenkt å gjøre, men likevel; jeg håper tullingene merker seg dette.
Hmm. I bryggemiljøet har jeg inntrykk av at man respekterer regionsbetegnelser o.l. (Trappist). Burde vi ikke gi vinprodusenter samme respekt?
Og vi snakker jo også om Miller High Life her, (Molson Coors, som respekterer den «lokale restriksjoner», merk ordlyden: litt arrogant? ), ikke ett lite craft bryggeri.
 
Sist redigert:
Hmm. I bryggemiljøet har jeg inntrykk av at man respekterer regionsbetegnelser o.l. (Trappist). Burde vi ikke gi vinprodusenter samme respekt?
Og vi snakker jo også om Miller High Life her, (Molson Coors), ikke ett lite craft bryggeri.
Sjølsagt respekterer jeg regionsbetegnelser som prinsipp. Men her bruker faktisk ikke det amerikanske bryggeriet - hvis størrelse er irrelevant - champagne for å lure noen til å tru at det er det samme produktet. "Champagne" står her som metafor for "det ypperste innafor en produktkategori", og jeg blir faktisk litt forbanna for at man bruker juridisk makt for å begrense det jeg ser på som språklig frihet.

Rettigheter kan misbrukes.
 
Dette er ikke første, og neppe siste gang dette vil skje:
 
Dette er ikke første, og neppe siste gang dette vil skje:
Jeg er prinsipielt av den mening at vi har altfor lite regulering av det som skjer innafor det økonomiske livet. Og nettopp derfor er det viktig at det som finnes, ikke framstår som komplett idioti. Jeg blir bare lei meg:(.
 
Bureaucrats will bureaucrate :p
Live and let live.

Edit: en liten kuriositet jeg kom over nå, helt tilfeldig:
«Rodenbach advertised with 'It's wine!', while Den Os brewery in Bruges simply sold their old brown as 'Bourgogne des Flandres' ('Burgundy of Flanders').»
A brief history of Flemish-Red-Brown Beers by Roel Mulder of Lost beers blog.

… mens de nå ønsker å beskytte «Flamsk Rød» og «Oud Bruin» …
Så Molson Coors følger jo også en god, gammel europeisk tradisjon, her… :p
Napoleons «Champagne of the North» ble vel også omfavnet i Berlin :D
 
Sist redigert:
  • Like
Reaksjoner: Hlw
https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/76QRk8/journalister-i-nachspiel-drama - i og for seg mer generelt om alkohol enn om øl, men legg merke til bildeteksten til dette bildet:
tostrup.jpg
"Her er NRKs Herbjørn Sørebø (t.h.) i samtale med Senterpartiets Jon Leirfall på Tostrupkjelleren over et par pils i 1971. Foto: Aage Storløkken, NTB"

Jeg vet ikke hva som var vanlig pils i 1971, men selv om dette er et svart-hvitt bilde, må jeg si at den pilsen ser rimelig tynn ut...
 
Tilbake
Topp