For det første, tusen takk for et flott og utfyllende svar. Det setter jeg veldig stor pris på!
Forstår det sånn at selve utstyret behøver ikke være dyrt eller bra i seg selv for å få til noe, men at det med råvarene er en større utfordring i så måte.
En god brygger med enkelt utstyr, lager mye bedre øl enn en dårlig brygger med godt utstyr. Jeg synes det er en fornuftig introduksjon til hjemmebrygging å begynne med ekstraktbrygging. Du slipper mye av utstyret og kostnaden, men du fjerner også en del kompleksitet. Da kan du gjære, flaske og drikke uten å tenke på bryggemaskiner og mesking. Kanskje vil du senere kjøpe mer utstyr, kanskje er du fornøyd med det du har og kanskje slutter du å brygge, alt uten å begynne alt for komplisert.
For en komplett nybegynner og idiot, som helst ikke vil gjøre det vanskeligere enn nødvendig første gangen,
har du noen forslag til kit med ingredienser/oppskrift i IPA stil?
Det optimale ville jo være en halvveis idiotsikker pakke med ålreit kvalitet, som kan gi godt øl hvis man ikke roter det til med dårlig hygiene etc. :-D
Har du en bryggebutikk i nærheta, så ville jeg begynt der. Si at du vil drive med enkel ekstraktbrygging med minst mulig utstyr og du bør få det du trenger. Settet fra Brewshop er et eksempel, og du kan bruke det litt som handleliste om du kjøper på Europris eller lignende steder.
For et greit nybegynnerøl anbefaler jeg alltid et godt humlet øl, som en IPA eller APA. Det er ganske mye smak i disse, så dersom noe feiler litt, så er det fortsatt litt å gå på. For eksempel kan ølet bli litt for søtt, men det er nok bitterhet til at det likevel bli avansert.
Jeg brygger ikke mye med ekstrakt selv, så jeg skal være forsiktig med å anbefale produkter jeg ikke kjenner alt for godt. Mangrove Jack lager generelt gode produkter, og de har noen IPA-sett med 2,5 kg maltekstrakt, som bør være et godt utgangspunkt. De mindre settene, som er litt rimeligere, skal tilsettes sukker, og det blir vanligvis ikke like bra.
Merk at Mangrove Jack lager sett basert på tørt maltekstrakt, så de er litt annerledes å jobbe med enn de som bruker hermetisk. Maltekstrakt er egentlig noe klin, uansett hvordan form det har, men jeg synes det tørre er best å håndtere, Til gjengjeld kan det være litt verre å blande ut med vann.