Er det mulig å få til brukbart øl med utstyr fra Europris

Hei!

Har lenge hatt lyst til å prøve å lage eget øl. Syns IPA typer er knall. Elsker den litt granbar-aktige smaken i dem.
Ser Europris har en del enkelt og billig utstyr, både til å lage øl og vin. Men er det mulig å få det til å bli bra med Europris-brygging og evt ingredienser derfra?
Eller er det meningsløst?

Det er ikke aktuelt for meg å gjøre dette til en veldig stor og dyr greie. (Sånn helt til man blir bitt av basillen mener jeg..)
 
Hei!

Har lenge hatt lyst til å prøve å lage eget øl. Syns IPA typer er knall. Elsker den litt granbar-aktige smaken i dem.
Ser Europris har en del enkelt og billig utstyr, både til å lage øl og vin. Men er det mulig å få det til å bli bra med Europris-brygging og evt ingredienser derfra?
Eller er det meningsløst?

Det er ikke aktuelt for meg å gjøre dette til en veldig stor og dyr greie. (Sånn helt til man blir bitt av basillen mener jeg..)
Utstyret på Europris er greit nok. Ikke nødvendigvis bra, men godt nok til at det ikke er utstyret det står på. Det eneste jeg virkelig misliker av Europris-utstyret er korkepåsetteren, som er nesten umulig å bruke. Du finner også tilsvarende utstyr de alle bryggebutikker, og det kan være bedre priser der, men litt større fristelse til å kjøpe bare litt ekstra. Europris har heller ikke noe desinfeksjonsmiddel som er lett å bruke, men har klorin.

Europris selger utstyr for brygging med maltekstrakt og tilhørende ekstraktsett. Det er heller her begrensninga ligger. Settene fra Europris er ganske enkle, og de har ikke råvarene som kan løfte dem litt (for eksempel mer humle for å få tydeligere bitterhet og aroma). Den største begrensninga for å få godt øl fra Europris-varer er nok råvarene.

Så er det mye prosess som kan gå feil. Verdens beste utstyr og råvarer gir deg ikke godt øl om du ikke vasker og desinfiserer flaskene skikkelig.

Dette settet fra Brewshop er omtrent det samme som du får kjøpt på Europris, men her er det med desinfeksjonsmiddel:

De har også et bredere utvalg av ekstraktsett, tilsvarende det som selges på Europris:

(Alle andre bryggebutikker skal ha tilsvarende produkter. Dette er basisvarer for hjemmebryggerbutikker.)

Det er altså ikke noe i veien for å brygge bra øl med utstyr fra Europris. Litt mer i veien for å lage godt øl med råvarene deres.
 
For det første, tusen takk for et flott og utfyllende svar. Det setter jeg veldig stor pris på! :)

Forstår det sånn at selve utstyret behøver ikke være dyrt eller bra i seg selv for å få til noe, men at det med råvarene er en større utfordring i så måte.

For en komplett nybegynner og idiot, som helst ikke vil gjøre det vanskeligere enn nødvendig første gangen,
har du noen forslag til kit med ingredienser/oppskrift i IPA stil?

Det optimale ville jo være en halvveis idiotsikker pakke med ålreit kvalitet, som kan gi godt øl hvis man ikke roter det til med dårlig hygiene etc. :-D
 
For det første, tusen takk for et flott og utfyllende svar. Det setter jeg veldig stor pris på! :)

Forstår det sånn at selve utstyret behøver ikke være dyrt eller bra i seg selv for å få til noe, men at det med råvarene er en større utfordring i så måte.

En god brygger med enkelt utstyr, lager mye bedre øl enn en dårlig brygger med godt utstyr. Jeg synes det er en fornuftig introduksjon til hjemmebrygging å begynne med ekstraktbrygging. Du slipper mye av utstyret og kostnaden, men du fjerner også en del kompleksitet. Da kan du gjære, flaske og drikke uten å tenke på bryggemaskiner og mesking. Kanskje vil du senere kjøpe mer utstyr, kanskje er du fornøyd med det du har og kanskje slutter du å brygge, alt uten å begynne alt for komplisert.

For en komplett nybegynner og idiot, som helst ikke vil gjøre det vanskeligere enn nødvendig første gangen,
har du noen forslag til kit med ingredienser/oppskrift i IPA stil?

Det optimale ville jo være en halvveis idiotsikker pakke med ålreit kvalitet, som kan gi godt øl hvis man ikke roter det til med dårlig hygiene etc. :-D
Har du en bryggebutikk i nærheta, så ville jeg begynt der. Si at du vil drive med enkel ekstraktbrygging med minst mulig utstyr og du bør få det du trenger. Settet fra Brewshop er et eksempel, og du kan bruke det litt som handleliste om du kjøper på Europris eller lignende steder.

For et greit nybegynnerøl anbefaler jeg alltid et godt humlet øl, som en IPA eller APA. Det er ganske mye smak i disse, så dersom noe feiler litt, så er det fortsatt litt å gå på. For eksempel kan ølet bli litt for søtt, men det er nok bitterhet til at det likevel bli avansert.

Jeg brygger ikke mye med ekstrakt selv, så jeg skal være forsiktig med å anbefale produkter jeg ikke kjenner alt for godt. Mangrove Jack lager generelt gode produkter, og de har noen IPA-sett med 2,5 kg maltekstrakt, som bør være et godt utgangspunkt. De mindre settene, som er litt rimeligere, skal tilsettes sukker, og det blir vanligvis ikke like bra.

Merk at Mangrove Jack lager sett basert på tørt maltekstrakt, så de er litt annerledes å jobbe med enn de som bruker hermetisk. Maltekstrakt er egentlig noe klin, uansett hvordan form det har, men jeg synes det tørre er best å håndtere, Til gjengjeld kan det være litt verre å blande ut med vann.
 
Har heller ikke erfaring med ekstrakt sett, men har hørt positive tilbakemeldinger om fresh wort kitene til Ølbrygging. Her slipper du koking, kun tilsetting av litt vann. Disse selges også av mange lokale butikker.

Når det gjelder bøttene til Europris er disse gode, men jeg kjøper tilsvarende billigere på den lokale Gulating butikken, den lokale bryggesjappa selger også like billig som Europris. Europris er billige på kampanjer, men jeg har aldri sett kampanjer på bryggeutstyr hos de. Mitt inntrykk er at de ikke er billigere enn andre på slikt utstyr. Dersom du har lokal bryggesjappe anbefaler jeg at du oppsøker denne før du kjøper. Du vil nesten uansett få bedre hjelp der enn andre steder. Dersom ikke er selvfølgelig Europris et kurrant alternativ. @Jørgen O er en meget habil brygger. Han testet deres IPA og gav tilbakemelding om at den var kurrant.
 
Sist redigert:
Et godt tips er også og lese seg opp på det grunnleggende før man går igang. Mye bra info her inne, samt på hjemmesidene til bryggebutikkene finnes også guider og råd. Det er mye man er usikker på når man er ny brygger, så lag en sjekkliste/plan før du går i gang. Kan være lett og glemme noe man trodde man husket. Og ja, man kan lage nydelig øl med helt enkelt utstyr. Det er gjæren som lager øl, ikke utstyret. Så første prioritet er og få kontroll på alt som har med gjær og gjøre. Så om/når basillen biter så finner man gjerne sin egen stil og preferanser for hvordan man vil brygge. Masse lykke til
 
Hei!

Har lenge hatt lyst til å prøve å lage eget øl. Syns IPA typer er knall. Elsker den litt granbar-aktige smaken i dem.
Ser Europris har en del enkelt og billig utstyr, både til å lage øl og vin. Men er det mulig å få det til å bli bra med Europris-brygging og evt ingredienser derfra?
Eller er det meningsløst?

Det er ikke aktuelt for meg å gjøre dette til en veldig stor og dyr greie. (Sånn helt til man blir bitt av basillen mener jeg..)
Ligger mye på Finn.no også når man får litt oversikt på hva man vil ha
 
Hei!

Har lenge hatt lyst til å prøve å lage eget øl. Syns IPA typer er knall. Elsker den litt granbar-aktige smaken i dem.
Ser Europris har en del enkelt og billig utstyr, både til å lage øl og vin. Men er det mulig å få det til å bli bra med Europris-brygging og evt ingredienser derfra?
Eller er det meningsløst?

Det er ikke aktuelt for meg å gjøre dette til en veldig stor og dyr greie. (Sånn helt til man blir bitt av basillen mener jeg..)
Du har fått mange gode råd allerede. Men jeg kan jo legge til at du ikke trenger noe særlig utstyr i det hele tatt* om du starter med små brygg (8-10 liter). Du trenger en litt større kjele enn de fleste kanskje pleier å ha stående - 20 liter er en fin størrelse - og du trenger et gjæringskar. Til små brygg er disse fine: https://www.jula.no/catalog/bygg-og...LSUt9A7E6m-REbbFz2gaAhq5EALw_wcB&gclsrc=aw.ds . Men jeg ville ha utstyrt den med kran og gjærlås. Har du et trinnbor, er det en smal sak å installere det.

Du kan meske og koke i den samme kjelen, og du kan gjøre det på komfyren. (Du må ha et avtrekk - om du da ikke vil brygge ute.) Med den teknikken som kalles BIAB (Brew in a bag) blir det veldig enkelt. Og om du er opptatt av å spare tid, kan du følge "short and shoddy"- rådene til amerikaneren Marshall Schott, som du finner en tråd om her: https://forum.norbrygg.no/threads/short-and-shoddy.42824/ . Med et såpass lite volum, skulle du greit komme ned i en bryggedag på 2 timer. (Dette går ikke ut over kvaliteten på ølet. Jeg har prøvd flere brygg på denne måten.)

Det viktigste for å få godt øl, er god hygiene, og å være snill mot dyra. Gi gjæren det den trenger, og den vil belønne deg. Det innebærer bl.a. å ha kontroll på gjæringstemperaturen, og den enkleste måten å fikse det på, er i første omgang å tilpasse brygginga til de mulighetene du har i hjemmet. Hvis det innebærer at du er nødt til gjære ølet i en romtemperatur på 20 grader, så velger du øltyper og gjærtyper som kan brygges under sånne forhold. (Men det er viktig at du kan holde den temperaturen konstant. Gjæren liker ikke vekslinger i temperatur gjennom døgnet.)

Hva slags utstyr du har, er egentlig totalt uviktig. Det som betyr noe, er at du kan bruke det. Jeg veit ikke hvor mye du har satt deg inn i bryggeprosessen, men ei enkel og helt gratis innføring finner du her: https://forum.norbrygg.no/threads/mini-handbok-for-nybegynnere.43133/

Og forøvrig er den viktigste ressursen din evnen til å spørre - og den har du jo allerede demonstrert:).

*Det er en del småting du må skaffe. Sje kk hva du ikke har av det som følger med begynner-kit'ene.
 
Sist redigert:
Det som gir europris setta dårligst rykte er nok oppbevaring i romtemperatur. Hvis gjæra ble lagra i kjøleskap så hadde sikkert flere fått bedre resultat. Anbefaler trygge gode gjærsorter US-05 til IPA, S-04 til Engelske typer, Nottingham til mørke øl, W34/70 til pils og annet undergjæret.
 
SexyAsABeerBottle skrev:
For en komplett nybegynner og idiot, som helst ikke vil gjøre det vanskeligere enn nødvendig første gangen,
har du noen forslag til kit med ingredienser/oppskrift i IPA stil?

Det optimale ville jo være en halvveis idiotsikker pakke med ålreit kvalitet, som kan gi godt øl hvis man ikke roter det til med dårlig hygiene etc. :-D
Har du en bryggebutikk i nærheta, så ville jeg begynt der. Si at du vil drive med enkel ekstraktbrygging med minst mulig utstyr og du bør få det du trenger. Settet fra Brewshop er et eksempel, og du kan bruke det litt som handleliste om du kjøper på Europris eller lignende steder.

Har dessverre ikke bryggebutikker i nærområdet. Må kjøre et par timer for å finne det.

Da er det kanskje best å bestille på nett. Skal se nærmere på alle forslagene som er kommet her. Masse bra. Tusen takk alle sammen!
 
I stedet for å kjøpe ferdige sett, kan du også kjøpe eksempelvis 5 kg spraymalt som du kan lage mange mindre øl av. Sett er ofte 19-25L
Da kan du også kjøpe separat gjær og humle. ‘Just add water’.
I stedet for å styre med temperatur, kan du sette gjæringskaret på et kaldt sted og kun bruke varme rundt karet + liggeunderlag. Varme er mye enklere enn kulde.

… men - start enkelt :)
Velkommen skal du være.
 
Jeg startet for noen år siden med ekstraktbrygg. Kjøpte en del utstyr hos bryggselv og mangrove jacks american IPA ekstrakt. Mener fortsatt at det var en god start. Alt man kjøper og lærer seg for å brygge ekstrakt er fortsatt til nytte om - eller når :cool:, man utvider til fullgrain senere.
 
I stedet for å kjøpe ferdige sett, kan du også kjøpe eksempelvis 5 kg spraymalt som du kan lage mange mindre øl av. Sett er ofte 19-25L
Da kan du også kjøpe separat gjær og humle. ‘Just add water’.
I stedet for å styre med temperatur, kan du sette gjæringskaret på et kaldt sted og kun bruke varme rundt karet + liggeunderlag. Varme er mye enklere enn kulde.

… men - start enkelt :)
Velkommen skal du være.
Den matta så jo interessant ut. Men bør den/kan den kombineres med en termostat?
 
Har kjøpt endel utstyr på europris å det er helt greit :)
Fordelen for meg har vært at jeg har en europris i nærheten men ingen bryggebutikk.

Jeg har ikke testet øl fra europris men har satt noen mangrove ekstraktsett og har vært veldig fornøyd.
Er så mye mindre arbeid men alikevel så god øl som kommer ut av det.
Nå snakker jeg relativt til butikk øl.

Satt en Red IPA fra mangrove idag da desverre ikke tiden har strukket til å jeg begynnte bli bekymret for om jeg skulle rekke øl til sommeren, brukte ca 30minutter på hele prosessen.

Dette trenger du: (folk må gjerne kommentere om jeg har glemt noe)

Europris:

Bøtte
Gjærlås
Hydrometer
Hevertpumpe med fylletupp.

Bryggebutikk:

Desinfeksjonsmiddel (starsan)
Flasker
Korker
Korkpåsetter
Ølsett
 
Tilbake
Topp