dobbelt så mye Mg som Ca når Mg ikke bør overstige 50 ppm får jeg ikke til å stemme
Nei, det er som regel ikke praktisk mulig fordi smakseffekten av magnesium er for sterk. Men gjæren ville visst helst hatt det sånn

.
Poenget er at magnesium er en helt vesentlig kofaktor i svært mange enzymatiske prosesser i gjærcellene, og for mye kalsium i forhold til magnesium har den effekten at magnesiumopptaket til gjærcellene hemmes/blokkeres. Så jeg skviser gjerne inn så mye magnesium jeg finner smaksmessig forsvarlig i saltmiksen når jeg justerer bryggevannet.
Hvis du setter en starter som skal dekanteres, kan du tilføre magnesium der. Cellene tar det opp og lagrer det, og da trenger du ikke bekymre deg så mye for innholdet i vannet. Jeg går ut fra at det gjelder for den gjæren du kjøper, også.
Øvre grense for magnesium er - som sagt over - 40 til 50 ppm i bryggevannet. Du skal antakelig være mer forsiktig i lyse øl enn i mørke. Jeg bruker gjerne to ts magnesiumsulfat og ei ts kalsiumklorid i tysk pils, der jeg vil en del salter (TDS, total dissolved solids), og en klar overvekt av sulfat. Det gir et greit forhold mellom kalsium og magnesium (1:1), og mellom sulfat og klorid (2:1), jfr. den hjemmesnekra tabellen her:
Mineralinnhold i væske basert påtabell på s.344/345 i How to Brew:
1 ts kalsiumsulfat i 40 liter: 18 ppm kalsium 41 ppm sulfat
1 ts kalsiumklorid i 40 liter: 26 ppm kalsium 46 ppm klorid
1 ts magnesiumsulfat i 40 liter: 12ppm magnesium 49 ppm sulfat
1 ts magnesiumklorid i 40 liter: 12 ppm magnesium 35 ppm klorid