Jeg trur det røsta maltet vil kollidere med fenolene fra gjæren. Belgierne bruker ikke røsta malt i de mørke ølene, og det er det antakelig en grunn til.
Malt 20 L Pilsner 4 EBC 4,25 kg Munich 30 EBC 600 g Special W 275 EBC 200 g Chocolate 1000 EBC 250 g Roasted Barley 1200 EBC 175 g
Gjær: Lallemand Abbaye
Humle: Magnum og Saaz til ca 30
Vil dette fungere mon tro?
Jeg justerte det røsta maltet til 100 g. Men er nok ikke helt trygg på den neiJeg trur det røsta maltet vil kollidere med fenolene fra gjæren. Belgierne bruker ikke røsta malt i de mørke ølene, og det er det antakelig en grunn til.
Men om du vil ta en for laget, skal jeg gjerne stå på sidelinja og heie!
Belgierne bruker ikke røsta malt i de mørke ølene, og det er det antakelig en grunn til.
Min enkle tanke er at belgisk mørkt er belgisk mørkt og engelsk mørkt er engelsk mørkt - and never the twain shall meetJeg justerte det røsta maltet til 100 g. Men er nok ikke helt trygg på den nei
Du har nok rett. Jeg har tenkt litt rundt dubbel i det siste, og der skal du nok ligge unna røsta malt - i alle fall annet enn små mengder for farge. (Jeg ville ikke brukt det i det hele tatt.) Men det finnes helt klart eksempler på sterke mørke belgiere med røsta malt, ja.Der tror du tar feil, selv om jeg ikke har noen sikre kilder. Bare et vagt minne
Det er jo litt smak og behag også, men jeg tror det hadde blitt kjedelig uten i hvertfall litt
(Skjønt jeg synes stadig tanken på en belgisk stout er litt rar.)
Første gang jeg prøver på noe slikt. Har vært veldig tro mot diverse stilerHelt enig - så jeg heier på @bjornwaa!
Et lovende forsiktig brudd med rettroenheten, altsåFørste gang jeg prøver på noe slikt. Har vært veldig tro mot diverse stiler
Heftige greierOppskrift fra et belgisk malteri, mye god hjelp: Link