Belgisk stout??

Det finnes forskjellige eksempler. Har ofte hatt lyst til å brygge samme selv
Blir vel bare en stout med belgisk gjær
Ville kanskje styrt unna amerikansk humle..

Malt20 L
Pilsner 4 EBC4,25 kg
Munich 30 EBC600 g
Special W 275 EBC200 g
Chocolate 1000 EBC250 g
Roasted Barley 1200 EBC175 g

Gjær: Lallemand Abbaye
Humle: Magnum og Saaz til ca 30

Vil dette fungere mon tro?

Malt20 L
Pilsner 4 EBC4,25 kg
Munich 30 EBC600 g
Special W 275 EBC200 g
Chocolate 1000 EBC250 g
Roasted Barley 1200 EBC175 g

Gjær: Lallemand Abbaye
Humle: Magnum og Saaz til ca 30

Vil dette fungere mon tro?
Jeg trur det røsta maltet vil kollidere med fenolene fra gjæren. Belgierne bruker ikke røsta malt i de mørke ølene, og det er det antakelig en grunn til.

Men om du vil ta en for laget, skal jeg gjerne stå på sidelinja og heie:)!

Jeg trur det røsta maltet vil kollidere med fenolene fra gjæren. Belgierne bruker ikke røsta malt i de mørke ølene, og det er det antakelig en grunn til.

Men om du vil ta en for laget, skal jeg gjerne stå på sidelinja og heie:)!
Jeg justerte det røsta maltet til 100 g. Men er nok ikke helt trygg på den nei

Jeg justerte det røsta maltet til 100 g. Men er nok ikke helt trygg på den nei
Min enkle tanke er at belgisk mørkt er belgisk mørkt og engelsk mørkt er engelsk mørkt - and never the twain shall meet:). Så jeg hadde nok valgt enten det ene eller det andre.

Men det er en fascinerende tanke å blande ølstiler på denne måten - og jeg har gjort en del av det sjøl; da helst med lyse tyskere og engelske ales. Har fått til én som jeg er ganske lykkelig med, men i det store og hele blir sånne krysninger mer kuriøse enn egentlig gode.

Men jeg angrer jo ikke:)!

Der tror du tar feil, selv om jeg ikke har noen sikre kilder. Bare et vagt minne
Det er jo litt smak og behag også, men jeg tror det hadde blitt kjedelig uten i hvertfall litt
Du har nok rett. Jeg har tenkt litt rundt dubbel i det siste, og der skal du nok ligge unna røsta malt - i alle fall annet enn små mengder for farge. (Jeg ville ikke brukt det i det hele tatt.) Men det finnes helt klart eksempler på sterke mørke belgiere med røsta malt, ja.

Jeg har ikke smakt dem - men kanskje jeg skulle plukke med en fra polet om jeg kommer over en. Blei litt nysgjerrig nå.

@bjornwaa Se bort fra mine usaklige råd over her:)! (Skjønt jeg synes stadig tanken på en belgisk stout er litt rar;).)

Første gang jeg prøver på noe slikt. Har vært veldig tro mot diverse stiler
Et lovende forsiktig brudd med rettroenheten, altså;).

Jeg er en varm forsvarer av stiler - de er en forutsetning for å kunne snakke fornuftig om øl - og samtidig: noe av det fine med å ha etablert klare begreper, er at de gjør det mulig å leke med grensene.

Uten normer er ikke normbrudd mulige. Så vi trenger normer:)!

Legg merke til at det benyttes svart malt i stedet for røstet malt hos Castle. Både Dingeman og Weyermann har en oppskrift og ulike tilnærminger. BYO har også en oppskrift på imperial BS.

Mye god inspirasjon

Tilbake
Topp