Bryggesoftware: DynBrew

DynBrew

Norbrygg-medlem
Hei!
Hjemmebrygger fra Bergen, en hobby som kom med corona og ikke gikk over. Jeg har brukt de siste årene på å utvikle en bryggeapp som heter DynBrew. Det startet som et lite hobbyprosjekt til meg selv, men snøballen rullet litt lenger enn planlagt..
Har du lyst til å ta en titt, så er de første 45 dagene gratis. Du trenger verken bruke fullt navn eller legge inn kort. Mer på dynbrew.com.

For de som gidder å lese, kommer historien bak her..
Det begynte med at jeg endelig tok sjansen og gikk ut av komfortsonen: all-grain-sett fra Vestbrygg eller Gulating her i Bergen, med ekte ingredienser i stedet for en boks. Rett inn på Brewer's Friend for å finne noe spennende blant de 300 000 oppskriftene deres. Sortert etter popularitet, og valget falt som regel på øverste hylle, en Avg. Perfect Northeast IPA eller noe i den gata.Så dunket jeg det inn i en bryggeapp og fikk ut noen tall og noe greier. Som jeg ikke helt forstod.

For å lære litt fant jeg noen kalkulatorer. Laget noen timere. Skrev en parser for å lese BeerXML-oppskrifter, og oppdaget at BeerXML egentlig er en ganske hullete standard. Den er fra 2003, alle feltene er valgfrie, så hvert program fyller dem ut på sin måte, og alt som er funnet opp siden, som whirlpool-temperatur, tørrhumling på dag og vannkjemi, har den rett og slett ikke ord for.
Snøballen begynte å rulle. Og så møtte jeg vannkjemien. Gud hjelpe meg. Ignorere det kan man heller ikke, for det er jo 90 prosent av innholdet i øl. Så da var det bare å fortsette. Det som skulle være et lite hobbyprosjekt for eget bruk, tok litt av.

Det jeg har vært opptatt av hele veien, er at tallene skal kunne forstås. DynBrew viser formlene og utregningene bak, hvordan en oppskrift beregnes, og hver kalkulator viser formelen med dine egne tall.

Oppskrifter er en selvfølge. Du kan lage dem fra bunnen, kopiere, importere, starte fra en stilmal, eller lage en skisse ut fra det du faktisk har på lageret. Selv liker jeg å brygge kloner fra kjente bryggerier, så flere av allgrain-settene mine har måttet tåle å bli sammenlignet med polvarianten. Derfor har jeg jaktet på og lagt inn publiserte oppskrifter fra kjente bryggere og bryggerier, over 200 så langt, og det kommer jeg til å fortsette med.

Oppskriftene brukes i bryggeøkter med detaljerte logger, og timerne er tilgivende om du glemmer deg i noen minutter. Eller fire dager. Foretrekker du papir, kan oppskriften skrives ut. Noen liker jo det bedre.

Skal man nerde litt, finnes det MCP-server, API og en mobilapp (PWA), så bryggeriet ditt kan snakke med AI-assistenten din, eller med det du måtte finne på å kode selv.

Mer beskrivelse finner du på dynbrew.com.
Og noen bilder..
1790790160427.png
1790790343149.png
1790790547897.png
1790790650372.png
1790790710837.png

Vedlegg

• 1790790533701.png
    1790790533701.png
    167,7 KB · Sett: 8
Spennende. Hadde selv et prosjekt med temperaturmålinger i hytt og pine med logging til Thingspeak opprinnelig bygget på esp8266 v1 (før de ble direkte programmerbare).
Nå er koden kuttet ned til et minimum med logging inn i Brewfather.
Kjenner følelsen av å 'bare' lage noe som fungerer :)
Lykke til med produkt og utvikling.

Spennende. Hadde selv et prosjekt med temperaturmålinger i hytt og pine med logging til Thingspeak opprinnelig bygget på esp8266 v1 (før de ble direkte programmerbare).
Nå er koden kuttet ned til et minimum med logging inn i Brewfather.
Kjenner følelsen av å 'bare' lage noe som fungerer :)
Lykke til med produkt og utvikling.
Takk for det :)
Det er noe med det å kunne fjernstyre eller monitorere gjæring fra f.eks mobilen.
Jeg har ikke vært bort i ESP8266 (tilsvarende ESP32?), men holder på med en gateway/bridge for Raspberry Pi 3 (og nyere) mellom duppedingser og dynbrew. Planen er å koble seg til en bryggeøkt via API, og styre en bryggemaskin (kun Grainfather G30 v3 som er testet hittil) eller temperaturregulering ved hjelp av f.eks smartplugger og tilt eller temperatursensor.

Tilbake
Topp