Skyllevann BB60

lowland

Norbrygg-medlem
Heisann.
Vi brygget igår for første gang på vår nyinnkjøpte BB60, ingen av oss har erfaring fra brygging tidligere, men prosessen gikk ganske bra så det ut til :)
men oppvarming av skyllevann var vi ikke helt forberedt på så det ble litt styr. Er det noe som har noen tips til utstyr vi kan bruke for denne prosessen ? Vi brukte en vedovn med plass til gryter oppå, men ser for meg at det kan bli litt varmt til sommeren :p
 
Da har vi handlet en 40 liters krabbekoker med 8kw brenner. Blir brygging og testing til Lørdag, regner med dette blir veldig bra. 
 
Det er mange som bare kopler seg på varmtvannsberederen, justerer denne inn på ønsket skylletemp og tapper direkte.
 
Har tenkt på det samme. En vanlig vvt står vel som regel på rundt 70 grader.  Hvis en setter den på 80 grader så dreper du vel bakteriene...? Kan vel få med samme bakteriene når en tapper vann til oppvarming i gryte?
 
BjørnG skrev:
Det er mange som bare kopler seg på varmtvannsbere
deren, justerer denne inn på ønsket skylletemp og tapper direkte.
[/quote
Vet heldigvis ikke om noen :)
Ting blir rettnok kokt etterpå, men jeg har blitt opplært til ikke å bruke vann fra vvt til matlaging.(i maten)
Tror det går på smak og bakterier.
 
Jeg har også lært å ikke bruke varmtvann fra vvt til matlaging, men har registrert at mange bruker dette både til mesking og skylling. Sparer jo mye tid hvis man kan starte oppvarmingen på rundt 70 grader. Fristende, men siden jeg er i startfasen ang. brygging så gjør jeg nok lurest i å bruke friskt kaldt vann til bryggingen. Greit å minimere punktene for feilsøking hvis det skulle bli usmaker e.l.
 
Tilbake
Topp