1318 Wyeast starter pakke poppet ved ankomst i posten. når må/kan den brukes?

Johnemann

Norbrygg-medlem
Hei.
Jeg bestilte en pakke med gjær på "postordre" fra øslandet  1318 fra Wyeast.  (jeg bor på vestlandet)
Men når den ankom i min postkasse hadde den allerede en oppblåst fasong. Noe som jeg tolker som at den har fått set ett støt på veien over langfjella og knust starter ampullen.
Jeg fikk den på torsdag. la den rett i kjøleskapet (4-7 grader) nå tenker jeg på å brygge i dag. Bør jeg ta den ut nå? Bør jeg bruke tørrgjær i stedetfor (om den er ubrukbar)

tips mottas med takk :)
???
 
Hadde en wyeastpose som var blåst opp. Telte gjærceller under mikroskop og det hadde null betydning. Viabiliteten var da ca 95%, noe som var helt tråd med alderen på gjæra.


Tipper brygging er uproblematisk, men jeg hadde lagd starter, ikke pga oppblåst pakke men pga at jeg alltid lager starter.
 
Johnemann skrev:
Hei.
Jeg bestilte en pakke med gjær på "postordre" fra øslandet  1318 fra Wyeast.  (jeg bor på Vestlandet)
Men når den ankom i min postkasse hadde den allerede en oppblåst fasong. Noe som jeg tolker som at den har fått set ett støt på veien over langfjella og knust starter ampullen.
Jeg fikk den på torsdag. la den rett i kjøleskapet (4-7 grader) nå tenker jeg på å brygge i dag. Bør jeg ta den ut nå? Bør jeg bruke tørrgjær i stedetfor (om den er ubrukbar)

tips mottas med takk :)
???

Ta ut gjærpakken 2-3 timer før pitching slik at denne holder romtemperatur ved pitching (eller samme temperatur som vørter rettere sagt)
 
Dette har ingenting å si. Smackpacken inneholder bare litt vørter og gjærnæring og blir som en mikroskopisk starter. Det eneste den gjør er å klargjøre gjæren slik at den kommer seg igang fortere.
Så det eneste du risikerer er at det tar noen ekstra timer før aktiviteten starter.
 
Tilbake
Topp