Starter fra 14.01.13 - kan den brukes ??

Bjorn

 
Laget en starter 140113 og så ble bryggingen utsatt. den har stått i kjøleskapet i en tett "lab-flaske".
Kan den brukes eller er det risikosport ?
Det er en california ale yeast WLP001 - . Jeg har et rør til liggende. Bør jeg i såfall bruke dette i tillegg selv om jeg ikke rekker å lage en starter på den hvis jeg skal brygge idag ?
 
Nå har vørten begynt å koke så hvis noen har svaret på mitt spørsmål så hadde jeg satt stor pris på det.
Kan jeg bruke en gjærstarter fra 14. januar eller bør jeg gå over til tørrgjær på dagens brygg ?
 
hvis du beregnet at den starteren skulle gi deg akkuratt nok gjær til den vørteren du koker, vil det være lite nå etter 14 dager. men hvis du laget en ekstra stor ein, så burde det gå fint
 
takk for svar. jeg tar sjansen. kjører på med starteren som var litt større enn minimum og det ekstra røret som jeg ikke fikk laget starter på.
 
Det går helt sikkert fint, selv om noe gjær har død i mellomtiden. Et tips til eventuelt en annen gang: Lag en liten starter kvelden før. Dekanter ølet over gjæren og tilsett startervæsken på bryggedagen (ikke magnetrører eller noe slik). Da har du aktiv og klar gjær når du er ferdig med å brygge. Bare tilsett hele starteren.
 
Et annet tips kan være å dekantere den opprinnelige starteren og fylle på en bitteliten mengde ny vørter, ca 0,5 liter når du starter brygging, gjerne på magnetrører hvis du har. Du får ikke noe særlig cellevekst, men du får virvlet opp og aktivisert gjæren i løpet av de fem timene en bryggeøkt normalt (hos meg i alle fall) tar.
 
Tilbake
Topp