Tregt levert smack-pack var oppblåst, what to do?

eirikk

Norbrygg-medlem
Hallo.

Jeg fikk en forsendelse i posten i dag, som Posten hadde somlet litt med. Da jeg åpnet pakken så jeg at smack packen med gjær hadde blåst seg opp, og det har jeg ikke opplevd før uten at jeg selv aktivt har "smacket" de. Da gjorde jeg som jeg alltid gjør når jeg lurer på noe, søkte på dette forumet. I følge denne tråden: http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=4732.0 er det gjæring i gang om det bruser i posen når jeg rister. Det vil jeg si at det gjør.

Og i følge denne tråden: http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=10054.0 er det ikke noe problem at det har begynt å gjære (men denne karen skulle lage starter).

Så det jeg lurer på, helt konkret, er: Kan jeg bruke denne i helga uten å lage starter (skal lage rye IPA, 17L OG 1075)? Blir den dårligere av å ha startet en uke for tidlig? Hvordan får man smacket en oppblåst pose? Og ikke minst, kan den sprenges inni kjøleskapet mitt? :)

Noen som har hatt lignende problem?

Gjæren er forøvrig en Wyeast 1450 Denny's Favorite. Tips/erfaringer med denne mottas selvsagt også med takk  (når jeg nå først laget et innlegg) :)

Ha en ellers fin sommerdag :)
 
Jeg ville lest om gjærstarter i medlemseksjonen. Så laget en starter til helgen... En pakke er uansett forlite gjær til 17 liter med så høy OG...

Thats what to do....

Du kommer ikke til å angre, gjæring og gjærkontroll gir BEDRE øl... Lykke til.
 
Jeg ville laget starter med en gang.
Har fått oppblåste pakker men ikke smacket, er den så oppblåst at det ikke er mulig er den nok smacket og det er ikke mindre grunn til å lage starter nå, da får du se tilstanden til gjæra.
 
Takker for klar beskjed! Det er vel kanskje på tide å lære seg dette med starter, så det er bra å få et dytt bak for å komme i gang. Har alltids noe spraymalt liggende, så det burde jo la seg gjøre.

Et par spørsmål:

- Siden jeg ikke vet om den er smacket eller ikke, og sånn sett risikerer at den ikke er det. Skal jeg uansett tømme alt innholdet i starteren?
- Jeg skal brygge på lørdag. Om starteren har roet seg betraktelig allerede lenge før det, er det noe problem?
 
Jeg ville uansett hatt alt innholdet i starteren, den lille kulen inni er gjærnæring til gjæren..
Hvis du lager starteren nå så er den utgjæret på ca 1 døgn, sett den så i kjøleskapet til bryggedagen. På bryggedagen så heller du av vørteren og bruker bare gjæren som ligger på bunnen..
Teknisk sett vil det ikke være en starter, men det funker lell.
 
Hvis du ikke kjenner den lille pakken inni er den smacket, er pakken så oppblåst at du ikke kjenner den er det nok fordi den er smacket, uansett  så bruker jo alt komme oppi starteren (eller vørten).
 
Oddvar Demmo skrev:
Hvis du ikke kjenner den lille pakken inni er den smacket, er pakken så oppblåst at du ikke kjenner den er det nok fordi den er smacket, uansett  så bruker jo alt komme oppi starteren (eller vørten).

Her er det altså alt. 2 som er tilfelle. Starter er forøvrig satt til kjøling, så satser på at ting går veien. Etter å ha lest den artikkelen i medlemsseksjonen (igjen), så ser man jo at fort at starter er tingen uansett. Blir spennende å prøve!

Takk til dere! Og som vanlig takk til dette forumet for at man enten finner eller får svar på ALT!
 
Tilbake
Topp