"Oud Bruin" og eikechips ?

Stig Aa.

Norbrygg-medlem
Lager en oud bruin-aktig sak og lurer på om eikechips er en greie i et slikt øl? Forslag til type/mengde/tid?
 
Lagres ikke Oud Bruin vanligvis på ståltanker hos de tradisjonelle bryggeriene? Jeg kunne uansett tenkt meg at litt medium toast amerikansk eik kunne vært digg. Ser for meg at vaniljesmaken fra eiken kunne funka bra me denne ølstilen.
 
Oud Bruin har vanligvis ikke eiketoner. Rødt Flanderøl (?) har eik - men disse litt skarpe eddiktonene skal jo ofte være der. Mine oud bruin har dog eik så det holder - og jeg forsøker å holde eddiktonene helt borte. Watch me violently not caring. :)

Hvis du kan få eiketerninger så får du litt bedre kontroll. De gir fra seg smak litt saktere. Du kan dessuten bruke de til å infisere nytt øl. Basseluskene lever godt i eiketerninger, nemlig.

Jeg synes 2-4g/l er OK. Jeg ville kanskje startet på 2 og sett om det er nok. Har ikke brydd meg voldsomt med å sanitere dem.
 
Enig med siste taler.
Eiketerninger gir vesentlig mer kompleks smak. Syntes chips er ganske endimensjonale personlig.
 
Hvis du kan få eiketerninger så får du litt bedre kontroll. De gir fra seg smak litt saktere. Du kan dessuten bruke de til å infisere nytt øl. Basseluskene lever godt i eiketerninger, nemlig.
.
Eh... hvordan skal de oppbevares "etter bruk"? Tørt eller i surøllake?
 
Tilbake
Topp