NM 2024 - den store diskusjonstråden

Den eneste konklusjonen jeg trakk var at det er imponerende av Trøndelag. Den står fast. Jeg kommer til å se nærmere på data frem til dømmingen starter, hvor fokus naturligvis vil måtte endres. Her er samme graf som over, men sammenstilt med antall medlemmer i hvert fylke. Nok en gang imponerende av Trøndelag.
1710919672392.png
 
Sist redigert:
Den eneste konklusjonen jeg trakk var at det er imponerende av Trøndelag. Den står fast. Jeg kommer til å se nærmere på data frem til dømmingen starter, hvor fokus naturligvis vil måtte endres. Her er samme graf som over, men sammenstilt med antall medlemmer i hvert fylke. Nok en gang imponerende av Trøndelag.
Vis vedlegget 66810
Det sier stadig ikke noe om deltakerfrekvensen. Som sagt så er statistikk et skummelt verktøy når en har å gjøre med små tall. Noen få som sender inn veldig mange bidrag gjør det vrient å trekke konklusjoner. I tillegg til de tre jeg nevnte, er det et par bryggere som har sendt inn godt over 20 bidrag. Jeg husker ikke hvem de var, eller hvor de sendte fra - men jeg kan finne det ut:) - men hvis begge var fra Trøndelag, ser bildet veldig annerledes ut.

Så for å fortsette å være vrang: Mye mulig Trøndelag fortjener rosen, men jeg ville vente med å dele ut blomstene til du har gravd litt mer i tallene:).

Men nå skal det flaskes 50 liter pils. Det er da også et fint tall :p.
 
Jeg er uenig med deg i at vi ikke skal utdele ros selv om en brygger har sendt inn 20 bidrag. Det er jo en bragd i seg selv.
 
Det ble så mye mas fra Finn, så her er statistikken over antall innsendte øl per fylke vs. antallet unike bryggere per fylke.
... og nei - jeg kommer verken til å navngi individuelle bryggere/brygg, eller oppgi hvor mange øl hver enkelt brygger har levert.

Som vi ser av grafen er det tydelige forskjeller mellom hvor mange øl hver brygger har levert inn i snitt per Fylke.
I Trøndelag leveres det i snitt 6,5 brygg per brygger. De har mange bryggere som deltar i NM og de er svært aktive, noe som er veldig positivt. Oslo skiller seg ut i den andre retningen ved at det er mange (flest) bryggere, men de sender inn kun 2,4 øl per brygger i snitt.

Det er viktig å påpeke at grafen har to skalaer. Det betyr at eksempelvis Østfold ikke sender en øl per brygger, selv om de to grafene krysser hverandre visuelt. I Østfold sendes i snitt i overkant av 5 øl per brygger.

Landsgjennomsnittet er 3.8 innsendte øl per brygger.
1710925614623.png
Disse tallene avviker litt fra andre tall jeg har lagt ut, siden vi både har bryggere fra utlandet + bryggere uten fylkestilknytning. Noe av dette skyldes at enkelte deltagere har meldt seg inn etter at de sendte inn sitt bidrag. Velkommen :)
 
Det ble så mye mas fra Finn, så her er statistikken over antall innsendte øl per fylke vs. antallet unike bryggere per fylke.
... og nei - jeg kommer verken til å navngi individuelle bryggere/brygg, eller oppgi hvor mange øl hver enkelt brygger har levert.

Som vi ser av grafen er det tydelige forskjeller mellom hvor mange øl hver brygger har levert inn i snitt per Fylke.
I Trøndelag leveres det i snitt 6,5 brygg per brygger. De har mange bryggere som deltar i NM og de er svært aktive, noe som er veldig positivt. Oslo skiller seg ut i den andre retningen ved at det er mange (flest) bryggere, men de sender inn kun 2,4 øl per brygger i snitt.

Det er viktig å påpeke at grafen har to skalaer. Det betyr at eksempelvis Østfold ikke sender en øl per brygger, selv om de to grafene krysser hverandre visuelt. I Østfold sendes i snitt i overkant av 5 øl per brygger.

Landsgjennomsnittet er 3.8 innsendte øl per brygger.
Vis vedlegget 66812
Disse tallene avviker litt fra andre tall jeg har lagt ut, siden vi både har bryggere fra utlandet + bryggere uten fylkestilknytning. Noe av dette skyldes at enkelte deltagere har meldt seg inn etter at de sendte inn sitt bidrag. Velkommen :)
Du burde jo ha trukket inn innbyggertallet i fylkene, også, for å få gitt et riktig bilde.

hehe - neida, Morten. Strålende jobba. Mye tankestoff i det der:).
 
Nå må du ikke snakke i kortene her Finn ;):p
hehe - ikke alle øl i disse klassene var fra Stavanger, så om noen med fordommer mot siddiser skulle finne på å dømme disse ølene nord og ned på det grunnlaget, bommer de:). De kan like gjerne treffe egen fot :p.

Men kanskje skulle Norbrygg se litt på evnen lokalt til å etterleve formålsparagrafens punkt om å fremme sunn ølkultur;).
 
Vi venter nå i spenning på at øl fra Oslo og Stavanger skal ankomme Finn...
Øl fra Oslo er klart, mens øl fra Rogaland er på jordomseiling sammen med Post Nord (og ned)
Dersom vi drar opp med øl fra Oslo nå, vil vi måtte dra opp en gang til for å hente øl fra Rogaland, så derfor venter vi (beklager det).
Finn et.al. har jobbet knallhardt for å spore opp øl fra Rogaland. De er nå funnet.. men fremdeles ikke ankommet Finn.

Først når disse ankommer, får vi tatt et endelig mottak. For alle som er bekymret for om øl er ankommet, må vi be dere vente litt til - med tolmodighet.

Per i dag har vi kun oversikt over påmeldte øl, men vi vet at omlag 10% er feil-registrert og/eller ikke blir ferdig i tide.
Når øl ankommer Finn - og de blir registrert som mottatt, vil jeg kunne lage endelige lister.

Jeg har fått hentet ut datagrunnlaget for alle påmeldte og innsendte øl de siste 10 årene.
I tiden som kommer, håper jeg at det blir tid for å analysere disse tallene.
For første gang (for meg) har jeg sammenstilt data for påmeldte og innsendte øl sammen med antallet bryggere.
Det er ikke overraskende at 2016 var toppåret for NM... men vi beveger oss opp mot 2016 tallene i høyt tempo.

Grafer og analyser kommer når øl fra Oslo og Rogaland er registrert mottatt.

Se Norbygg for viktige NM-datoer fremover
Minner da mistenkelig mye på en anonymisert Postnord bil i artikkelen i VG. Så vi får vel prise oss lykkelig over at det i det heletatt kom frem o_O
1711026586281.png
 
Er det du Finn eller skribenten som er dårlig i hoderegning? :p

500 bidrag og 2 enheter hver på 0,5L = 500L men det står 1000L flere plasser i artikkelen ;)
Auda - det kunne jo ligne meg. Skal ikke skryte på meg dyskalkuli - jeg var faktisk ganske god i matte en gang - men sånne matematiske kortslutninger presterer jeg rett som det er.

At det blei artikkel om NM er ellers fortjenesten til @bryren , som er kommunikasjonsansvarlig i NM-komiteen. Han hørte med Hadeland om de kunne være interessert, og så tok jeg det videre. ( Journalisten holder forresten til i nabolaget, og er sønn til min gamle rektor. Katten hans og vår nå avdøde Olav hadde et slags underlig vennskapsforhold. Verden er ikke så stor - særlig ikke på Hadeland:).)
 
Sist redigert:
Trur ikke det. Skal se hva jeg får gjort når jeg får tak i papirutgaven. Vi har den bare elektronisk.

Men billedstoffet er jo rimelig avskrekkende, med en rufsete avdanka hippie-utseende pensjonist i hoverollen:p . Er ikke sikkert det er sånt som bringer oss mye medlemmer:).
Flott artikkel, Finn.
Her er en pdf utgave av hele artikkelen.
 

Vedlegg

  • Finn er sentral i NM i ølbrygging.pdf
    934,3 KB · Sett: 63
Tilbake
Topp