Løftekran for brygging

Hei

Hvor får man kjøpt billig veggkran eller kaikran av liten størrelse med sving? Ser på noen av bryggebilder at noen har laget seg/kjøpt seg slikt og bruker hjemme ved brygging. Skal brukes til å løfte silkar på 60 l bryggemaskin.
 
Du får vinsjer (manuelle og elektriske), taljer, kroker og wire på Biltema eller Jula. Skal du ha en traverskran må du nok et annet sted, og litt opp i pris. Ellers har vel noen brukt slike verkstedkraner til løft av motorer, de fås også på Biltema/Jula.
 
Har tilsvarende i stål, men aluskinna skal tåle 40 kg. Har skrudd den i taket. Er du usikker på vekt kan man eventuelt sette opp to.
 
Ser Jula Skal ha skinner for 250 kilo
og Hengerullen virker å kunne holde 1 tonn, så det burde kanskje være innnafor :p
Tror det var @E.Brekke som tipsa meg om noe liknende for et par år siden.
Gikk for en 100% Jula-løsning jeg også. Skyveportskinne og 2 stk hengerull med elektrisk vinsj fra jula. Har en lastestropp jeg henger fast på en av beina på maltkurven, så tipper maltkurven seg fint over til siden på vei ned, så blir tømming av maltkurv lett som en lek. Bare å dra til seg silbunnen, så faller all masken oppi bøtta som jeg tar med ut i komposten.

Borra hull i de medfølgende brakettene til vinsjen og brukte noen store maskinskruer og mutre jeg hadde liggende til å feste braketten til hengerullene.



IMG_5380.jpgIMG_5381.jpgIMG_5382.jpg
 
Kupper tråden med en enkelt, men sammenfallende utfordring.
Jeg løfter ut mitt maltrør til min Grainfather G40. Det har en ytterdiameter på 42cm inkl. avrenningsrørene på utsiden av kurven.
Noen som vet hvor jeg får kjøpt et rundt ‘serveringsbrett’, helst i metall, på 42-45cm?
1721675447775.jpeg
 
Sist redigert:
Kupper tråden med en enkelt, men sammenfallende utfordring.
Jeg løfter ut mitt maltrør til min Grainfather G40. Det har en ytterdiameter på 42cm inkl. avrenningsrørene på utsiden av kurven.
Noen som vet hvor jeg får kjøpt et rundt ‘serveringsbrett’, helst i metall, på 42-45cm?
Vis vedlegget 68743
 
Tror det var @E.Brekke som tipsa meg om noe liknende for et par år siden.
Gikk for en 100% Jula-løsning jeg også. Skyveportskinne og 2 stk hengerull med elektrisk vinsj fra jula. Har en lastestropp jeg henger fast på en av beina på maltkurven, så tipper maltkurven seg fint over til siden på vei ned, så blir tømming av maltkurv lett som en lek. Bare å dra til seg silbunnen, så faller all masken oppi bøtta som jeg tar med ut i komposten.

Borra hull i de medfølgende brakettene til vinsjen og brukte noen store maskinskruer og mutre jeg hadde liggende til å feste braketten til hengerullene.



Vis vedlegget 68738Vis vedlegget 68739Vis vedlegget 68740
nice . jeg tener jeg kommer til å hive opp en noelunde samme system , jeg merker at det er greitt å ha litt høyde ( mener JEG ) på mesk og varmtvannsgryte/tank , men det suger småstein å løfte mesket uttav når det er i brysthøyde ... så en reodor felgen løsning - det blir det hehe
 
Tilbake
Topp