Overføring fra fat til flaske tar evigheter

Hei,
eg hadde sett for meg at eg bruker fat som mellomlagring og karboneringsverktøy før eg setter ølet på flasker. Har kjøpt beergun og counterpressure-filler, kjøler ned til 2-4 grader og prøver å holde meg på et trykk på ca 0,7 bar ved overføring. De 4 gangene som eg har gjort det no var ein katastrofe. Mistet mellom 2-3L hver gang og det tar evigheter å overføre 19L (4-5t uten vasking og forberedelser).
Har lest det som eg har funnet her på forumet, men det finns kanskje tråder som ikkje har kommet opp i listen.
Er det nokon gode tips å få her?
Helsing Jens
 
Hei,
eg hadde sett for meg at eg bruker fat som mellomlagring og karboneringsverktøy før eg setter ølet på flasker. Har kjøpt beergun og counterpressure-filler, kjøler ned til 2-4 grader og prøver å holde meg på et trykk på ca 0,7 bar ved overføring. De 4 gangene som eg har gjort det no var ein katastrofe. Mistet mellom 2-3L hver gang og det tar evigheter å overføre 19L (4-5t uten vasking og forberedelser).
Har lest det som eg har funnet her på forumet, men det finns kanskje tråder som ikkje har kommet opp i listen.
Er det nokon gode tips å få her?
Helsing Jens
Hvilken mottrykksfyller bruker du?
 
eg har kegland sine produkter. @GrettenLærer: var inne på tanken, men då hadde det vært fint å kunne teste på forhand. Etterhvert blir det jo litt kostbart nå ein kjøper, kjøper, funker ikkje, kjøper meir og dyrer :)
 
eg har kegland sine produkter. @GrettenLærer: var inne på tanken, men då hadde det vært fint å kunne teste på forhand. Etterhvert blir det jo litt kostbart nå ein kjøper, kjøper, funker ikkje, kjøper meir og dyrer :)
Da er du allerede 15 prisklasser over meg. Jeg kjøpte en brukt beer gun uten tydelig produsent, og har brukt banneord jeg ikke en gang selv visste fantes.
Løsningen jeg har brukt mest er noe så enkelt som en stiv plastikkslange i enden av picnic-kranen, slik at jeg fyller fra bunnen og opp. Det sløses et par liter per fat ved fylling, men fungerer overraskende bra! Eneste minuset er at jeg ikke kam purge, noe som gjør at humlerike øl lever sine liv i fat.
 
Eg har ikkje plass til 60-120 flasker i kjøleskapet. Eg kjøler ned til vanntemperatur, ca 8 grader. Eg ser jo at nedkjøling kan være en fordel, men når eg tenker gjennom prosessen så er det en del som ikkje passer. Kor mange serveringssteder kjøler ned glassene, kor mange reduserer diameter av tapperøret for å ha den perfekte flyten? Ingen. Ølet skal komme fortest mulig ut av fatet og inn i glasset. Og når fatet er nytt tapper du 2-3 glass for å få ut luften fra ledningen og etterpå er det fin tapping av øl med akkurat så mykje skum som ein ønsker det. Når eg tapper i flasker er det som eg må justere for hver enkelte flaske. Og dette tar tid, koster dyrt (tap av øl :) ) og er veldig lite tilfredsstillende.
Tusen takk hittil, skal forske litt videre. Er redd for at går for innkjøp av meir utstyr :)
 
Eg har ikkje plass til 60-120 flasker i kjøleskapet. Eg kjøler ned til vanntemperatur, ca 8 grader. Eg ser jo at nedkjøling kan være en fordel, men når eg tenker gjennom prosessen så er det en del som ikkje passer. Kor mange serveringssteder kjøler ned glassene, kor mange reduserer diameter av tapperøret for å ha den perfekte flyten? Ingen. Ølet skal komme fortest mulig ut av fatet og inn i glasset. Og når fatet er nytt tapper du 2-3 glass for å få ut luften fra ledningen og etterpå er det fin tapping av øl med akkurat så mykje skum som ein ønsker det. Når eg tapper i flasker er det som eg må justere for hver enkelte flaske. Og dette tar tid, koster dyrt (tap av øl :) ) og er veldig lite tilfredsstillende.
Tusen takk hittil, skal forske litt videre. Er redd for at går for innkjøp av meir utstyr :)
Jeg har surret mye med flasking eller jeg gikk over til fat. Mye har nok vært min egen feil. Jeg forsøkte Tapcooler, men fikk mye skum med denne. Det er mulig jeg var for utålmodig, og skulle gitt den flere sjanser med bl.a. tynnere og lengre slange og muligens riktigere karbonering. Den ble solgt for omtrent det samme som jeg betalte for den brukt.

Nå har jeg Pegas. Dette er samme opplegg som iTap. Du finner flere tråder på forumet om disse.
Selv hadde jeg kjøpt denne nå. Det er forløperen til Pegas Neo Classic.

Både iTap og Pegas er mer kresne på flasker enn tapcooler. Du finner gratis maler til print av 3D på adaptere slik at du kan bruke longneck og shortneck flasker.
 
Nå har jeg Pegas. Dette er samme opplegg som iTap. Du finner flere tråder på forumet om disse.
Selv hadde jeg kjøpt denne nå. Det er forløperen til Pegas Neo Classic.

Både iTap og Pegas er mer kresne på flasker enn tapcooler. Du finner gratis maler til print av 3D på adaptere slik at du kan bruke longneck og shortneck flasker.
Den var rimelig. Hva spesifikt mener du med kresne på flaskene ?
 
Beergun og ca 3m 3/16 slange og gjerne en dings på fatet som gjør at man kan justere trykk/flow til beergunen gjør susen.
Bruker ikke mottrykksfyller. Ofte trenger man kun 3/16 slangen og ikke dingsen som justerer flow, bare ølet er kaldt nok.
Kjøl ned ølet lavt om du klarer, gjerne ned til 0/-1.
Fyller med 1,5-2 bars trykk (god erfaring med høyere trykk enn karboneringstrykket).
Pass på at alt er rent og fri for partikler, partikler i en slange/koblinger lager skum.

Fyller som regel rett fra gjæringstanken, men har brukt samme prinsipp på fat til flaske/boks.
Håper du får det til, sabla irriterende når fylling går skeis
 
Den var rimelig. Hva spesifikt mener du med kresne på flaskene ?
Denne passer i utgangspunktet på petflasker og kun det. Men med adapter får du den til å passe med vanlige longneck eller shortneck.

iTap passer kun med longneck, men kan konverteres til å passe andre flasker på samme måte med adapter.

Tapcooler passe alle flasker uten adapter.
 
Er det nokon i området Bergen som kunne tenke seg å låne vekk ein slik mottrykksfyller? Er litt lunken å bruke nesten 3000.-kr for så å bli skuffet igjen.
 
Jeg kjenner ikke til flaskefylleren du bruker. Selv bruker jeg fylleren fra Tapcooler. I begynnelsen var det noen skumproblemer med den også, men jeg er fornøyd nå. Det som gir gode resultater er lav temperatur på "alt" - øl på fat som skal tappes, flaskene som skal fylles. Jeg fyller direkte fra gjæringstanken (trykktank) etter cold crash - øltemperaturen pleier å ligge rundt 0 grader. De tomme flaskene har jeg i kjøleskapet før tappingen - termostaten til kjøleskapet står på maks. kjøling. For øl med høyere CO2-trykk, som tysk hveteøl eller belgiske øltyper, har jeg flaskene i isvann under tappingen.
 
Er det nokon i området Bergen som kunne tenke seg å låne vekk ein slik mottrykksfyller? Er litt lunken å bruke nesten 3000.-kr for så å bli skuffet igjen.
Jeg bruker Nukataps mottrykksfyller, koster 699.- i diverse bryggebutikker. Tidligere hadde jeg Blichmanns beergun, som sølte mye mer.

I går tømte jeg tre fat, og satt ny pers rek i lite søl. Etter å fulgt med her i tråden, satt jeg kegeratoren ned til -2, fylte kjøleskapene(som står på -1) med flasker etter starsan-skyllingen. Jeg stengte også tanken, og slapp ut litt trykk fra fatene.

Eneste bakdelen er en del skallebank og noe tung i kroppen.

Etter at kaffekanna er tømt, skal jeg ut og flaske de tre siste fatene.
 
Tilbake
Topp