Deilige bilder!!!

Bryggekjelen får etterhvert et brunt belegg på bunnen som er vanskelig å få vekk. Men, da er det bare å pasteurisere noen runder med eplejuice - og den blir helt ren...
20241107_065049.jpg
Vask med et surt vaskemiddel vil sannsynligvis ha samme effekt. kan prøve med star san etter neste brygg, det er jo ikke noe poeng i å desinfisere, men bare å få renset ut bunnfallet...

Bryggekjelen får etterhvert et brunt belegg på bunnen som er vanskelig å få vekk. Men, da er det bare å pasteurisere noen runder med eplejuice - og den blir helt ren...
Vis vedlegget 70044
Vask med et surt vaskemiddel vil sannsynligvis ha samme effekt. kan prøve med star san etter neste brygg, det er jo ikke noe poeng i å desinfisere, men bare å få renset ut bunnfallet...
Kaustisk soda og en skuresvamp tar det helt greit. Jeg gjør det en gang eller to i året.

Har forresten merka at den store kjelen jeg forveller sopp i, blir veldig blank og fin etter at jeg har brukt den til det:). Særlig traktkantareller, trur jeg. Men jeg har aldri brygga i den, bare brukt den til å varme vann, så den har ikke hatt det der gulbrune belegget.

Gjør dette fast etter hvert brygg. Etter å ha tappet ut og skylt vekk de verste restene så fyller jeg litt varmt vann og blander med Star-San-restene som er brukt til desinfisering av gjærtank og utstyr. Lar det stå 15 min og grovvasker før jeg tar vanlig vask og kjører resirkulasjon osv. med pumpe. Bunnen på Brewzillaen (gen4) blir helt blank. Mener også jeg har fått mindre brunt belegg på kjeleveggene etter jeg har begynt med denne praksisen.

Gjør dette fast etter hvert brygg. Etter å ha tappet ut og skylt vekk de verste restene så fyller jeg litt varmt vann og blander med Star-San-restene som er brukt til desinfisering av gjærtank og utstyr. Lar det stå 15 min og grovvasker før jeg tar vanlig vask og kjører resirkulasjon osv. med pumpe. Bunnen på Brewzillaen (gen4) blir helt blank. Mener også jeg har fått mindre brunt belegg på kjeleveggene etter jeg har begynt med denne praksisen.
Oj, jeg vasker aldri kjelene mine, jeg bare skyller og gnir litt med en skuresvamp. Det tar meg neppe mer enn et par minutter å gjøre rein en kjele. Induksjonsplate gir såpass jevn fordeling av varmen at det aldri er noe belegg i bunnen som sitter fast.

Jeg oppfatter vel ikke dette belegget som noe problem, men synes det er greit å få det vekk når det begynner å bli veldig tydelig.

Litt juleøl shopping i dag.
Det er noe med en tur på polet når det er fylt opp med juleøl!
IMG-3236.jpg

Tilbake
Topp