Deilige bilder!!!

Jepp, har brukt druesukker lenge nå. Kjøpte en 25 kg sekk på Strømmen:). Kan jo brukes til mer enn bare karbonering.

Jeg har aldri trudd at speise er bedre enn sukker, eller i alle fall ikke etter at jeg gjorde et nokså grundig forsøk i brülosophy-stil med det, og fant ut at det rett og slett ikke var mulig å kjenne noen forskjell.

Det har i teoreien den fordelen at du ikke endrer smaksprofilen eller alkoholinnholdet, men i virkeligheta er forskjellene nokså umerkelige. Og så får du litt mer øl. Men jeg fant ut at jeg ikke gadd å drive med det der mer.

druesukker altså, ikke sukrose?
 
druesukker altså, ikke sukrose?
Ja - men den testen jeg gjorde, var med vanlig sukker (sukrose). Det var forresten under hjemmebryggerhelga 2019.

Jeg har ikke noen sterk mening om sukrose vs druesukker (dekstrose, glukose). Men 25 kg druesukker til 800 kr gir samme kilopris som sukker har i butikkene nå, så hvorfor ikke:). Det hender jo jeg brygger med litt sukker, også - og kanskje er druesukker litt bedre:)? Det er i alle fall ikke dårligere.
 
Ja - men den testen jeg gjorde, var med vanlig sukker (sukrose). Det var forresten under hjemmebryggerhelga 2019.

Jeg har ikke noen sterk mening om sukrose vs druesukker (dekstrose, glukose). Men 25 kg druesukker til 800 kr gir samme kilopris som sukker har i butikkene nå, så hvorfor ikke:). Det hender jo jeg brygger med litt sukker, også - og kanskje er druesukker litt bedre:)? Det er i alle fall ikke dårligere.

Når du går tom for druesukker og vil gjøre det enkelt for deg selv kan jeg tipse om at nå både Dan Sukker og Eldorado sukkerbiter er hugd opp i nøyaktig 2 g/stk.
Perfekt for en bjørnunge og laget av 100% sukrose ;)
 

Vedlegg

  • IMG_5656.jpeg
    IMG_5656.jpeg
    252,1 KB · Sett: 17
  • IMG_5655.jpeg
    IMG_5655.jpeg
    250,2 KB · Sett: 17
  • IMG_5654.jpeg
    IMG_5654.jpeg
    439,7 KB · Sett: 17
En ting til. Når jeg flasker pils med 8 g/L sukker utgjør det faktisk så mye som 4,4% av total OG
Da tror jeg det kan gjøre en forskjell om du bruker sukker eller dme/ vørter
På andre øltyper kanskje ikke, men på pils tror jeg det blir en liten forskjell
 

Vedlegg

  • Screenshot 2024-10-14 at 10.29.26.png
    Screenshot 2024-10-14 at 10.29.26.png
    1,1 MB · Sett: 9
En ting til. Når jeg flasker pils med 8 g/L sukker utgjør det faktisk så mye som 4,4% av total OG
Da tror jeg det kan gjøre en forskjell om du bruker sukker eller dme/ vørter
På andre øltyper kanskje ikke, men på pils tror jeg det blir en liten forskjell
Jeg bruker 6 gr druesukker per liter, og treffer den karboneringa jeg liker med det. Det gir en økning i alkoholinnholdet, ja, og det får du jo ikke med speise. Men alkoholen smaker ikke noe særlig, så det er neppe merkbart - annet enn på promillen;).
 
Tilbake
Topp