Finn Berger
Moderator
Antakelig vil du ikke så lett merke en infeksjon når du fater. Jeg har alltid flaska alt, og da merker du fort om noe er galt.Lurer på at jeg har en infeksjon i bryggeriet, tallenes klare tale.. Så i dag blir den store vaskedagen. Vaske gjæringskarene med nøye med chemclean, vaske kjøleskapene også med det samme. Har ett kjøleskap med temperaturkontroll for gjæring, og ett til coldcrash.
Bade det hele etterpå med chemsan.
For øvrig bruker jeg fat for lagring, unntatt imperial stout som tappes videre på flasker.
Skal tilsette 300g melkesukker i alen nå under tapping, se om den kan reddes.
Jeg fikk infeksjoner antakelig fordi jeg trudde utblanda StarSan var aktivt sjøl om det blei grått. Gråninga skyldes at kalsium i vannet reagerer med virkestoffet, og dermed er det slutt på desinfeksjonseffekten. Jeg blei mer utsatt for det der enn de fleste andre her i landet fordi det er en del kalk (kalsiumkarbonat) oppløst i vannet mitt. (Det merkes på at vannet er hardt.) Det skal antakelig ikke så mye til, og jeg mistenker at flere kan være utsatt for det der.
Nå samler jeg regnvann til å blande ut Starsann i, eller jeg henter fra en kamerat som har helbløtt vann. Etter at jeg begynte med det, har jeg ikke hatt problemer med infeksjon.
Jeg har forøvrig også gått over til flat bottoms - for ei god stund sida - og er kjempefornøyd, og veldig nøye med å ikke bruke noe annet enn en mjuk svamp tl reingjøringa (og maskinoppvaskmiddel).
Sist redigert: