Oppbevaring av tørrgjær

Har hatt mine mursteiner over utløpsdato før de er brukt opp i fryser, da de endelig har gjort sin oppgave i et brygg har jeg ikke merket forskjell ennå.

Herlighet for en diskusjon. Alle bryggere bør eie en vakum maskin!
Det spiller ingen rolle om man har en vakuumpakker om man åpner en murstein 2 ganger i måneden. Jeg sa fra starten av at det viktigste er å pakke til bryggstørrelse.. gjør man det og bruker gjæra innenfor 2-3 år etter utlpsdato så spiller det ingen rolle hvor man oppbevarer det. Om man har tenkt å endre omgivelsene til gjær flere ganger i måneden så er nok kjøleskapet beste valget..

Tror nettopp det er det Steinar Huneide mener med en vakumpakker så åpner du mursteinen kun en gang, deretter er alt i posjonspakker. Kan ikke se for meg at ikke det er den beste løsningen om man ønsker å kjøpe i "bulk"

Hvordan er det med diffusjonstettheta til vakumposene våre? Det spiller kanskje liten rolle, sida det er samme gasstrykket (partialtrykk) i posen som utafor - det er samme gassblandinga i posen som utafor posen etter at vi har vakumert - om jeg har forstått det der riktig? Mens det derimot vil spille en rolle om vi flusher posene med CO2 eller nitrogen - hvilket dermed kanskje ikke har noe for seg?

Dette har sikkert bare akademisk interesse. Alt tyder på at det går bra å lagre tørrgjær også etter at originalpakka har vært åpna. Men som med alt sånt: Vi mangler nøyaktig kunnskap, og det er irriterende. Om vi sitter med gjær med 30% lavere levedyktighet etter ei viss tids oppbevaring etter åpning, er det nokså sannsynlig at vi ikke vil merke det direkte - men det vil likevel kunne ha betydning for kvaliteten på ølet om vi går ut fra at det har vært liten reduksjon.

Hadde vært kjekt om noen med mikroskop og annet dertil hørende nødvendig utstyr kunne sjekka.

Fermentis skriver:

Shelf life​

36 months from production date. Refer to best before end date printed on the sachet.Opened sachets must be sealed and stored at 4°C (39°F) and used within 7 days of opening. Do not use soft or damaged sachets.

Når man åpner og pakker om blir nødvendigvis gjæren eksponert for luft. Vil tro det er et større problem enn hva du velger å pakke det i -orginal pakke med teip eller bruker vakummaskin. Faktisk vil det her være en større fordel å beholde i original pakke
Kommer selvfølgelig ann på hvor lenge du tenker oppbevare

Mine storpakker har kun vært lagret i fryser med åpnet originalpakning, kun klemt ut litt luft og teipet igjen. Bruker kanskje 35-70 gram i mnd. om det brygges med samme gjær.
Har heller ikke endret mengde i forhold til hva Brewfather regner ut, og dato på gjæren. Samme gjæringsforløp på siste batch som den første fra samme pakke, ikke merket noen usmaker. Tror nok jeg fortsetter samme enkle regime til det dukker opp en gjær som ikke liker behandlingen.

AEB og Lallemand sin dokumentasjon, på AY4 og Nottingham. Case closed.Vis vedlegget 70442Vis vedlegget 70443
big-lebowski-the-dude.gif

Gif'en er ment mot bildene dine og ikke deg. For det er hva det er, Lallemands mening om hvordan man skal oppbevare gjær.

Og om man velger å følge rådene som står der, så antar jeg man følger alle rådene, også den som inkluderer å aldri bruke gjær som har gått ut på dato. Alt annet blir like hyklersk som kristne som kun følger avsnittene i bibelen de føler de er enig i :)

Som produsent er de lovpålagt å ha en best før dato.

Gjør hva du vil, det skal noe til å overbevise meg at en dobbeltsveisa vakuum pose ikke er den beste måten å splitte mursteiner på.
Jaja, helt enig, jeg bare tror at den dobbelsveisa posen holder seg lengre i fryseren enn i kjøleskapet :)

Jaja, helt enig, jeg bare tror at den dobbelsveisa posen holder seg lengre i fryseren enn i kjøleskapet :)
Hvis man trenger lenger bruks dato enn fem år så har man kjøpt for mye gjær spør du meg da. BE-134 som var 18 mnd over dato og har levd sitt liv i kjøleskap i vakuum pose, gjorde jobben helt utmerket i min forrige saison.

Hvis man trenger lenger bruks dato enn fem år så har man kjøpt for mye gjær spør du meg da. BE-134 som var 18 mnd over dato og har levd sitt liv i kjøleskap i vakuum pose, gjorde jobben helt utmerket i min forrige saison.
Tviler ikke et sekund. Det er kun gjærstammene som ikke er å oppdrive hos nettbutikkene lengre jeg oppbevarer i fryseren, resten ligger i kjøleskapet i klipsposer og gjør jobben sin helt greit.

Tviler ikke et sekund. Det er kun gjærstammene som ikke er å oppdrive hos nettbutikkene lengre jeg oppbevarer i fryseren, resten ligger i kjøleskapet i klipsposer og gjør jobben sin helt greit.
Hvis du er komfortabel med at gjærhelsen er god nok til at du unngår acetaldehyde så kjør ditt løp.

Jeg har liten tro på at holbarheten utvides til 3 år fra dager bare fordi du bruker vakuum(maskin)
Sannheten ligger nok et sted i mellom

Det står også "limit exposure to oxygen" noe som er umulig når du pakker om
Det er aldri umulig å begrense det. Det er det å forhindre det som er umulig. Jeg vil tru vakumering er en veldig effektiv begrensningsmetode.

Det er et rimelig viktig poeng. Jeg har ganske stor tru på at vi i alle ledd i bryggeprosessen kan oppnå mye gjennom å prøve å begrense skadelige effekter sjøl om vi ikke helt kan unngå dem. Det gjelder ikke minst i omgangen vår med oksygen.

Det er aldri umulig å begrense det. Det er det å forhindre det som er umulig. Jeg vil tru vakumering er en veldig effektiv begrensningsmetode.

Det er et rimelig viktig poeng. Jeg har ganske stor tru på at vi i alle ledd i bryggeprosessen kan oppnå mye gjennom å prøve å begrense skadelige effekter sjøl om vi ikke helt kan unngå dem. Det gjelder ikke minst i omgangen vår med oksygen.

Joda, enig i det, men det er i selve ompakkningsfasen som er mest kristisk hvor gjæren blir mest eksponert
Hva du gjør etter det handler mer om hvor lenge du ønsker å oppbevare gjæren og "hvor tykt du vil smøre på"

Joda, enig i det, men det er i selve ompakkningsfasen som er mest kristisk hvor gjæren blir mest eksponert
Hva du gjør etter det handler mer om hvor lenge du ønsker å oppbevare gjæren og "hvor tykt du vil smøre på"
Hvis du flasker ei øl. Har det noe å bety om du bruker 30 sekunder på fylling og korking, eller om du setter gjæringsbøtta uten lokk i kjøleskapet og tapper en halvliter når du har lyst på?

Jo, absolutt. Men jeg tenker at vi skal trekke inn "tid" som en viktig faktor. Om du vakumerer, er det en ganske kort periode - bare akkurat i ompakkingstida - du lar lufta slippe til for fullt. Og sjøl da kan du prøve å begrense det. Og når du så har fått vakumert, er det lite luft som kommer i kontakt med gjæren. (Det er noe ved det resonnementet som kanskje ikke holder helt. Det er her fysikkkunnskapene mine - og biokjemikunnskapene mine - kommer til kort. De er rimelig magre:).)

Reaksjonene oksygenet inngår i, skjer neppe veldig fort. Det er litt samme tankegangen som når vi fyller flaskene våre helt opp.

Tilbake
Topp