Vinnes Ølet
Norbrygg-medlem
Har hatt mine mursteiner over utløpsdato før de er brukt opp i fryser, da de endelig har gjort sin oppgave i et brygg har jeg ikke merket forskjell ennå.
Nettopp.Har hatt mine mursteiner over utløpsdato før de er brukt opp i fryser, da de endelig har gjort sin oppgave i et brygg har jeg ikke merket forskjell ennå.
Det spiller ingen rolle om man har en vakuumpakker om man åpner en murstein 2 ganger i måneden. Jeg sa fra starten av at det viktigste er å pakke til bryggstørrelse.. gjør man det og bruker gjæra innenfor 2-3 år etter utlpsdato så spiller det ingen rolle hvor man oppbevarer det. Om man har tenkt å endre omgivelsene til gjær flere ganger i måneden så er nok kjøleskapet beste valget..Herlighet for en diskusjon. Alle bryggere bør eie en vakum maskin!
Shelf life
36 months from production date. Refer to best before end date printed on the sachet.Opened sachets must be sealed and stored at 4°C (39°F) and used within 7 days of opening. Do not use soft or damaged sachets.
Mine storpakker har kun vært lagret i fryser med åpnet originalpakning, kun klemt ut litt luft og teipet igjen. Bruker kanskje 35-70 gram i mnd. om det brygges med samme gjær.Nettopp.
AEB og Lallemand sin dokumentasjon, på AY4 og Nottingham. Case closed.Vis vedlegget 70442Vis vedlegget 70443
Som produsent er de lovpålagt å ha en best før dato.For det er hva det er, Lallemands mening om hvordan man skal oppbevare gjær.
Gjør hva du vil, det skal noe til å overbevise meg at en dobbeltsveisa vakuum pose ikke er den beste måten å splitte mursteiner på.Alt annet blir like hyklersk som kristne som kun følger avsnittene i bibelen de føler de er enig i
Jaja, helt enig, jeg bare tror at den dobbelsveisa posen holder seg lengre i fryseren enn i kjøleskapetSom produsent er de lovpålagt å ha en best før dato.
Gjør hva du vil, det skal noe til å overbevise meg at en dobbeltsveisa vakuum pose ikke er den beste måten å splitte mursteiner på.
Hvis man trenger lenger bruks dato enn fem år så har man kjøpt for mye gjær spør du meg da. BE-134 som var 18 mnd over dato og har levd sitt liv i kjøleskap i vakuum pose, gjorde jobben helt utmerket i min forrige saison.Jaja, helt enig, jeg bare tror at den dobbelsveisa posen holder seg lengre i fryseren enn i kjøleskapet
Tviler ikke et sekund. Det er kun gjærstammene som ikke er å oppdrive hos nettbutikkene lengre jeg oppbevarer i fryseren, resten ligger i kjøleskapet i klipsposer og gjør jobben sin helt greit.Hvis man trenger lenger bruks dato enn fem år så har man kjøpt for mye gjær spør du meg da. BE-134 som var 18 mnd over dato og har levd sitt liv i kjøleskap i vakuum pose, gjorde jobben helt utmerket i min forrige saison.
Hvis du er komfortabel med at gjærhelsen er god nok til at du unngår acetaldehyde så kjør ditt løp.Tviler ikke et sekund. Det er kun gjærstammene som ikke er å oppdrive hos nettbutikkene lengre jeg oppbevarer i fryseren, resten ligger i kjøleskapet i klipsposer og gjør jobben sin helt greit.
Det er aldri umulig å begrense det. Det er det å forhindre det som er umulig. Jeg vil tru vakumering er en veldig effektiv begrensningsmetode.Det står også "limit exposure to oxygen" noe som er umulig når du pakker om
Det er aldri umulig å begrense det. Det er det å forhindre det som er umulig. Jeg vil tru vakumering er en veldig effektiv begrensningsmetode.
Det er et rimelig viktig poeng. Jeg har ganske stor tru på at vi i alle ledd i bryggeprosessen kan oppnå mye gjennom å prøve å begrense skadelige effekter sjøl om vi ikke helt kan unngå dem. Det gjelder ikke minst i omgangen vår med oksygen.
Hvis du flasker ei øl. Har det noe å bety om du bruker 30 sekunder på fylling og korking, eller om du setter gjæringsbøtta uten lokk i kjøleskapet og tapper en halvliter når du har lyst på?Joda, enig i det, men det er i selve ompakkningsfasen som er mest kristisk hvor gjæren blir mest eksponert
Hva du gjør etter det handler mer om hvor lenge du ønsker å oppbevare gjæren og "hvor tykt du vil smøre på"
Jo, absolutt. Men jeg tenker at vi skal trekke inn "tid" som en viktig faktor. Om du vakumerer, er det en ganske kort periode - bare akkurat i ompakkingstida - du lar lufta slippe til for fullt. Og sjøl da kan du prøve å begrense det. Og når du så har fått vakumert, er det lite luft som kommer i kontakt med gjæren. (Det er noe ved det resonnementet som kanskje ikke holder helt. Det er her fysikkkunnskapene mine - og biokjemikunnskapene mine - kommer til kort. De er rimelig magre.)Joda, enig i det, men det er i selve ompakkningsfasen som er mest kristisk hvor gjæren blir mest eksponert