Triple og Quad IPA

Kold Brygg

Moderator
Jeg synes jeg sitter på et for stort humlelager og har derfor sett høyalkohol IPA oppskrifter, kalt Triple og Quad IPA. Men det viser seg at jeg ikke kommer til å bruke særlig mye mer humle i disse ølene enn i vanlig IPA og DIPA.

Det er derfor ikke aktuelt å brygge denne type øl for meg i denne omgang. Siden jeg likevel har gjort jobben, vil jeg ta vare på oppskrifter og noen tanker til senere. Dersom andre får nytte av dette er det i tillegg en bonus.

Verken Triple eller Quad IPA finnes hos BJCP eller andre slik jeg forstår det. Grenser på øldefinisjoner er alltid litt flytende. IPA virker å være delt om som dette, omtrent:
IPA opptil 7,5%
Double IPA 7,5-10%
Triple IPA 10-12%
Quad IPA over 12%

Fin artikkel om brygging av høy alkohol IPA.
Brewing Triple IPAs and Beyond: Battling Against Nature

Det er 2 retninger her også WC og NEIPA..
Og som nevnt brukes mindre humle enn jeg hadde trodd. Humleskjema er slik jeg ser det bygget opp på same måte som for en DIPA og mengden omtrent lik.

Eksempler på oppskrifter, for de som vil brygge noe slikt selv. Eller om man vil bruke disse som inspirasjon for å brygge noe tilsvarende.

WC
Recipe: Rip Current Hop Wine Quadruple IPA | Craft Beer & Brewing ved bruk av Pressreader har jeg hentet oppskrift

Rip Current Hop Wine Quadruple IPA 15,7%
David Heath - Fruit Bomb Triple IPA 12.1%
Nøgne Ø - #500 10%
7 Fjell – Olympus Mons 10 Year Anniversary TIPA 10%

Neipa
Nøgne Ø - Upper Middle Class Oblivion 12%
Make It: Odd13 Brewing 1337 H4X0R Triple IPA 10%
7 Fjell – Cocked Pistol Defcon 1 9%

Fyll gjerne på med kommentarer, erfaringer, oppskrifter, artikler og annet relevant.

Vedlegg

• Rip Current Quad IPA.pdf
    446 KB · Sett: 6
Tilbake
Topp