Deilige bilder!!!

Tappet ti flasker Porter til Julemiddag og NM.
Skjeldent jeg tapper på flaske, men etter TapCooler kom med litt ekstra utstyr, storkoser jeg meg med oppsettet.

Når jeg fyller 100% full flaske, vil alltid litt skum komme ut ventilen. Tidvis spruter det litt utenfor bordet.
Laget derfor en enkel hette som tres over med mothake slik at den sitter godt.
Modellen finnes via denne tråden. https://forum.norbrygg.no/threads/hva-har-du-3d-printet-i-dag.39996/post-635676
1734978655725.jpeg

Sist redigert:
Tappet ti flasker Porter til Julemiddag og NM.
Skjeldent jeg tapper på flaske, men etter TapCooler kom med litt ekstra utstyr, storkoser jeg meg med oppsettet.

Når jeg fyller 100% full flaske, vil alltid litt skum komme ut ventilen. Tidvis spruter det litt utenfor bordet.
Laget derfor en enkel hette som tres over med mothake slik at den sitter godt.
Modellen finnes via denne tråden. https://forum.norbrygg.no/threads/hva-har-du-3d-printet-i-dag.39996/post-635676
Vis vedlegget 70686
Jeg har problem med villgjærinfeksjon i flasker tappet via tappekran med TapCooler. Er det bare meg, straffen for å også brygge villøl …?
Jeg renser kranen med starsan før tapping ..
Ølslanter som står noen dager (en uke) i kjelleren får også ett snev av pellicle på toppen :oops:

Jeg har problem med villgjærinfeksjon i flasker tappet via tappekran med TapCooler. Er det bare meg, straffen for å også brygge villøl …?
Jeg renser kranen med starsan før tapping ..
Ølslanter som står noen dager (en uke) i kjelleren får også ett snev av pellicle på toppen :oops:
Du må vaske før du kan "desinfisere""med starsan, anbefaler https://www.olbrygging.no/chemisphe...t1eBu03vbBqI88gnokyPy_JA9qbqueHsaAh4WEALw_wcB

Men hvis du med villgjær mener brett o.l. ville jeg kokt alt som var i kontakt med det for å unngå krysskontaminering.

• Like
Reaksjoner: Mc.
Alltid en risiko med villgjær ++
Mange bruker ikke utstyr omhverandre.
Viktig også å plukke TC’ fra hverandre for god rengjøring etter bruk
Koker en gang i halvåret, men så blir den heller ikke brukt ofte.

Star San funker ikke mot slik. Bruk Pipeline. Det tar både brett og peddio er min erfaring.
Om du mener at starsan ikke tar villgjær, så stemmer ikke det:

Problemet ligger vel i det @Rikard sier; Starsan er ikke et vaskemiddel, det dreper mikroorganismer, men bare hvis de ikke har klart å gjemme seg. Det kan bare brukes til å desinfisere reine flater (og er derfor ofte egentlig overflødig:)).

En annen StarSan-myte er at den er effektiv uansett så lenge pH'en bare er under ei viss grense (3,5?). Det stemmer heller ikke. Virkestoffet reagerer med kalk (kalsium'et, trur jeg) i vannet - du kan se at den blir grå, og at det blir et tåkete bunnfall i den - og dermed funker den ikke lenger. Jeg fikk en del infeksjoner fordi jeg trudde på den myten:).

Om du mener at starsan ikke tar villgjær, så stemmer ikke det:

Problemet ligger vel i det @Rikard sier; Starsan er ikke et vaskemiddel, det dreper mikroorganismer, men bare hvis de ikke har klart å gjemme seg. Det kan bare brukes til å desinfisere reine flater (og er derfor ofte egentlig overflødig:)).

En annen StarSan-myte er at den er effektiv uansett så lenge pH'en bare er under ei viss grense (3,5?). Det stemmer heller ikke. Virkestoffet reagerer med kalk (kalsium'et, trur jeg) i vannet - du kan se at den blir grå, og at det blir et tåkete bunnfall i den - og dermed funker den ikke lenger. Jeg fikk en del infeksjoner fordi jeg trudde på den myten:).
Kommentaren min var rettet mot å vaske tappelinje med star san. Som du et inne på så får man ikke vasket mekanisk før desifisering, og da har jeg god erfaring med Pipeline.

Jeg bruker også Pipeline i Bucket Blasteren og vasker gjæringskar med CIP, ingen mekanisk vasking! Har ikke opplevd krysskontaminering til rene øl og jeg har både brett og peddio som har levd flere år i bryggeriet mitt, men bare der jeg vil ha det :p

Kommentaren min var rettet mot å vaske tappelinje med star san. Som du et inne på så får man ikke vasket mekanisk før desifisering, og da har jeg god erfaring med Pipeline.

Jeg bruker også Pipeline i Bucket Blasteren og vasker gjæringskar med CIP, ingen mekanisk vasking! Har ikke opplevd krysskontaminering til rene øl og jeg har både brett og peddio som har levd flere år i bryggeriet mitt, men bare der jeg vil ha det :p
Trudde jo ikke at du mente StarSan ikke var effektiv mot villgjær, men siden formuleringa kunne tydes dithen, måtte jeg jo trå til med ei lengre utlegning;). Vi må jo beskytte de unge og uerfarne :p

Jeg renser selvsagt jevnlig linjene med Pipeline, og demonterer&renser/vasker&koker metalldelene (kran). Men har sprayet starsan opp tappetuten før jeg flasker, men ikke vasket/renset, og det har nok vært en latskapstabbe.
Jeg har ikke Brett/villølfat i samme rom som tappekranene, (men har eikefat i naborommet). Det kan se ut som om den sprer seg luftbåren, og opp i kranmunningen, (selv om dette ukke skulle være teoretisk mulig). Jeg flasker alltid brettøl, så ingen direktekontakt, (selvsagt har jeg separat utstyr .. duh). Men jeg får ingen infeksjon i stålfatene (dvs vanlig øl). Det hele er noe merkelig.
Tror jeg må bygge meg ett dedikert flasketapperack.

Tilbake
Topp