Garasjepills
I ekte redneck stil, alternativt navn: Berg og dalbane lager!
Post1: Hallo bryggeforum! OG 1043 / 44
Post2: 7 dagers oppdatering, SG 1014
Post3: (denne!) Tappedag og sniksmaking, FG 1002, 5.38% - 5.51%~ alkohol.
Dagen før tapping, så hadde jeg også en liten oopsie, man skal kanskje helst
cold-crashe pillsen, men jeg endte opp med å glemme at jeg hadde varmeovnen på, så her "
heat-crasha" jeg den, og brygget gikk opp til
28 grader før jeg kom på det og stoppet varmeovnen.
Den fikk kjølt seg ned til 14 grader da jeg begynte tappingen.
Jeg kan ikke bære på store fat. Har dermed bare kjøpt mindre fat som jeg tapper over til, en oxybar 8 liter, en cornelius 9 liter og en growler på 4 liter. Under tapping her måtte jeg også offre starsan brusflaska mi for å få tappet totalt 21~ liter. Brusflaska vil også funke til å måle FG og tvangskarbonisere den og smake på den.
Orker ikke styret med tapping til flaske med sukker og greier, så tenker jeg bare karbonisere det godt i fat og så overføre til flaske om en ukes tid.
Er jo gøy og ha det på flaske også, litt etter vært.
Ok, her må det innrømmes en ting, jeg har muligens slengt i ett ekstra glass sukker i ekstraktsettet helt i starten, som er
mangrove jacks blonde lager. Så alkoholprosenten er boosta fra estimert 4, til ja. Nå er den godt over 5%.
smaknoter: pills som har vært åpen hele kvelden, med litt sitruspreg
Vil si det er en forbedring fra oppvaskvann! (
se post2).
(I følge nettsiden skal den ha dette):
Lys gyllen blonde med hvitt skum. Søt fruktig aroma, med hint av eple og ananas. Lett maltsmak med lav bitterhet og tørr avslutning.
Dette oppvaskvannet er ikke helt sertifisert til den beskrivelsen enda, men hvem vet hva det vil smake som om en måneds tid!