• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Ønskes Kjøpt Erlenmeyer

Rikard

Norbrygg-medlem
hei!

Knuste erlenmeyer nr 2 idag, ufattelig artig når man står og lager starter. Ble starer i gjæringskaret denne gangen...

Uansett; er på let etter ny Erlenmeyerkolbe. Alt over 2 liter duger, jeg kan hente hvor som helst i Bergen og omegn.

Tenkte jeg skulle høre om det var noen med en til overs før jeg kjøpte ny av Birger på vestbrygg.

hei!

Knuste erlenmeyer nr 2 idag, ufattelig artig når man står og lager starter. Ble starer i gjæringskaret denne gangen...

Uansett; er på let etter ny Erlenmeyerkolbe. Alt over 2 liter duger, jeg kan hente hvor som helst i Bergen og omegn.

Tenkte jeg skulle høre om det var noen med en til overs før jeg kjøpte ny av Birger på vestbrygg.
Kan ikke hjelpe deg desverre. Ville bare si at de begynner å bli ubehagelig dyre.
Nesten så en skulle bestille selv gjennom noen som selger lab. utstyr.

M/frakt kommer også dessverre disse også høyt i pris. Prisene deres er også uten mva, så kommer som en artig overraskelse i handlekurven...
En 5 liter koster ca 1000 kr på Brewshop.
Blir adskillig billigere på nett . Og er det flere som kan dele på frakt er det mye å spare.

Regelen for Erlenmeyer kolbe til gjærstarter formål: Kjøp ikke mindre en 5 liter....

Uansett størrelse på starteren så får en størst mulig overflate mot luften over og best innblanding av oksygen = mer gjær.

Regelen for Erlenmeyer kolbe til gjærstarter formål: Kjøp ikke mindre en 5 liter....

Uansett størrelse på starteren så får en størst mulig overflate mot luften over og best innblanding av oksygen = mer gjær.
Ja, ser massiv god produksjon nå når jeg har starter i gjæringskaret. Vurderer litt å bare fortsette med det, har en allrounder som jeg gjærer i. Dersom jeg dyrker starter i den og dekanterer etter nedkjøling kan jeg bare tappe ferdig vørter rett på gjærkaken etter endt kok+nedkjøling. 1 mindre ting å vaske.

Litt mer styrete de gangene jeg lager dobbel starter for videredyrking, men det lar seg vel løse det og. Får jo flett ny allrounder til prisen av ny erlenmeyer.

Helt enig - men jeg har et par mindre (2 og 3 liter) som er veldig greie når jeg bare skal lage en liten mengde, friske opp litt gammel gjær, sette i gang tørrgjær osv.. Men skal man har bare én, er valget udikutabelt en 5-liter!

hei!

Har en stående på loftet, samler støv. Kommer hjem i morgen og kan sjekke størrelse - men tror det er 5 liter.

Tilbake
Topp