Behov for ny øltype: American Strong Ale?

Finn Berger

Moderator
Sitter med en engstelig - red(d) - amerikansk IPA. Temmelig mørkt rødbrun, beskjedne 6,4% ABV, men rikelig med IBU'er. Og solide mengder furunål og kattepiss, ordentlig old school IPA-smak og -aroma. God munnfølelse. Trur den passer BJCP's beskrivelse av typen godt.

Dette truer med å bli en favoritt-øltype for meg. Når jeg stiller meg opp foran speilet og ser strengt på meg sjøl og spør hva jeg egentlig har lyst på, blir det denne. Jeg får skylde på årstida, men jeg må nok brygge en ny batch snart:).

Problem: Norbrygg har et hull i sine definisjoner her. Trur ikke denne passer inn noe sted. Det er ikke hverken en amerikansk brown ale eller en amber - og ikke helt innafor amerikansk IPA, heller. Den deler skjebne med en annen favoritt, den arrogante bastarden, som også må brygges på nytt snart.

Jeg føler at noe er skeivt her. Et øl som etter min mening hører hjemme på historiens skraphaug, nemlig svart IPA, henger stadig med. Burde ikke det vært sparka ut for å gi plass til disse? Jeg tenker at man kunne lage en slags sekketype, noe á la American Strong Ale?

Sist redigert:
Kjenner meg godt igjen i beskrivelsen din. Mitt neste brygg er 60L "5am Saint", en gammel klassiker som er en av mine all-time favoritter.
Er ganske mye svakere enn din (4,9%), men veldig old school amber-ale-ish ;)

Kjenner meg godt igjen i beskrivelsen din. Mitt neste brygg er 60L "5am Saint", en gammel klassiker som er en av mine all-time favoritter.
Er ganske mye svakere enn din (4,9%), men veldig old school amber-ale-ish ;)
Vi får begynne å mase litt. Folka i dommerkomiteen er absolutt mottakelige for innspill - trur jeg:).

Dom.kom er svært mottakelige for konstruktive innspill…
Masing derimot :cool:
Konstruktiv masing;)?

Hvis ingen gir uttrykk for et behov for endring, skjer det vel neppe noe? Og jeg trur faktisk mange savner en kategori (eller flere) for mørke amerikanske øl. Lyse amerikanske øl som ikke faller inn under APA/IPA har heller ikke noe hjem i definisjonene. Jeg tenker på american blonde, cream ale, amerikansk hveteøl. Trur det finnes et "marked" for disse, også.

Sist redigert:
En utfordring er jo eksempeløl. Må man til USA for få smakt hvordan det egentlig skal smake, vil det jo bli vanskelig å gi en god bedømming.

Konstruktiv masing;)?

Hvis ingen gir uttrykk for et behov for endring, skjer det vel neppe noe? Og jeg trur faktisk mange savner en kategori (eller flere) for mørke amerikanske øl. Lyse amerikanske øl som ikke faller inn under APA/IPA har heller ikke noe hjem i definisjonene. Jeg tenker på american blonde, cream ale, amerikansk hveteøl. Trur det finnes et "marked" for disse, også.
Jeg brygger ofte en amerikansk blond. Hadde sendt inn til NM om den var en type. :)

Som dommer synes jeg det er for mange øltyper og at det er en av de største utfordringene med å dømme. Øltyper som ligger tett på hverandre, med lite tilgjengelige eksempeløl og som ikke er spesielt utbredt, som det plutselig er forventet at jeg skal kjenne godt nok til å vite om et øl jeg dømmer er et spesielt godt eller bare helt greit eksempel på.

Jeg synes ikke en ølstil der et Nøgne Ø-øl som ikke er brygget på 3 år er det enklest tilgjengelige eksempelølet, er noe man bør forvente at øldommere har kunnskap om.

70+ stiler nå. Det er jo unektelig endel å holde styr på.

BJCP (2021) "A grouping of beers with similar balance and profile rather than a distinct style. A category for a variety of stronger, bitter-and-malty beers that aren’t quite Barleywines."

Eksepler fra samme sted:
Fat Head’s Bone Head, Great Lakes Nosferatu, Oskar Blues G’Knight, Port Brewing Shark Attack Double Red, Stone Arrogant Bastard.

Vet ikke om vi trenger denne i konkurransesammenheng, selv om AR er et godt hjemmebryggkonsept.

70+ stiler nå. Det er jo unektelig endel å holde styr på.

BJCP (2021) "A grouping of beers with similar balance and profile rather than a distinct style. A category for a variety of stronger, bitter-and-malty beers that aren’t quite Barleywines."

Eksepler fra samme sted:
Fat Head’s Bone Head, Great Lakes Nosferatu, Oskar Blues G’Knight, Port Brewing Shark Attack Double Red, Stone Arrogant Bastard.

Vet ikke om vi trenger denne i konkurransesammenheng, selv om AR er et godt hjemmebryggkonsept.
Kriteriene for hva vi trenger i konkurransesammenheng er vel litt uklare;)? Jeg trenger den typen i konkurransesammenheng fordi jeg liker disse ølene, og brygger dem - og defor vil jeg også gjerne kunne delta i konkurranser med dem. Men at det er en god grunn til å inkludere denne typen i Norbryggs definisjoner, er jo ikke gitt:).

@gustavf Jeg skjønner argumentene. Konsekvensen av det du sier, må vel bli at det må ryddes opp: Noen typer som er inne i dag, bør ut. Et par opplagte kandidater er Black IPA og Altbier. Engelsk Golden ale kunne kanskje med fordel fjernes, gitt at en åpna for lyse bittere? Det er sikkert flere, også.

Nåja - denne diskusjonen trenger kanskje en egen tråd?

Kan noen som er bedre på BJCPsk enn meg forklare meg hva som skiller "øl med lignende balanse og profil" fra en øltype?
Tja - er det ikke noe lignende man gjorde med lyse sterke belgiske i Norbrygg?

Jeg kan jo trekke fram mitt glimrende (og kanskje litt dårlig funderte) forslag om å slå sammen alle pilstyper til "pils":). Jeg er stadig (i mitt stille sinn) ikke helt overbevist om hvor idiotisk det er:). Men jeg kommer til å legge meg flat om noen prøver å argumentere saklig mot det. (Så dropp det;).)

Hva behager?
California Common, Dunkelweizen og Weizenbock har knappest innsendte i konkurranser.
Det er vel plent umulig å finne en autentisk altbier i Norge? Og det var ett av @gustavf s argumenter: Du kan ikke forvente at man skal kunne dømme et øl av en type man ikke kan få dannet seg et bilde av hvordan skal være gjennom å smake.

Det er vel plent umulig å finne en autentisk altbier i Norge? Og det var ett av @gustavf s argumenter: Du kan ikke forvente at man skal kunne dømme et øl av en type man ikke kan få dannet seg et bilde av hvordan skal være gjennom å smake.
Skjønner at dommerne ikke er helt fornøyde med Slogen Altbier. Uerige fås med ujevne mellomrom, aner ikke om den er typeriktig. Mulig @Andreas Habel kan si noe om det.
Strengt tatt er det flere stiler hvor det er vanskelig å få tak i typeriktig øl.
Märzen. Wiener. Schwarzbier. Eisbock. Kölsch. Skotsk ale. Dark Mild. Bière de garde.
Arrogant Bastard var også ute av det norske markedet en forholdsvis lang periode. Finnes det andre alternativer?

Skjønner at dommerne ikke er helt fornøyde med Slogen Altbier. Uerige fås med ujevne mellomrom, aner ikke om den er typeriktig. Mulig @Andreas Habel kan si noe om det.
Strengt tatt er det flere stiler hvor det er vanskelig å få tak i typeriktig øl.
Märzen. Wiener. Schwarzbier. Eisbock. Kölsch. Skotsk ale. Dark Mild. Bière de garde.
Arrogant Bastard var også ute av det norske markedet en forholdsvis lang periode. Finnes det andre alternativer?
God gjennomgang der:).

Gustavs argument om at det er vanskelig å dømme en type øl en ikke har hatt mulighet til å smake gode eksempler på, er sjølsagt gyldig. Og hva som er å få tak i, vil variere med vekslende "smakskonjunkturer". Importen av øl til Norge styres ikke av "ølkulturelle hensyn":). Og jeg er nokså skeptisk til å uten videre godta norske versjoner av f.eks. altbier som eksempeløl. Kinns "Dampen" er et veldig godt øl, men kunne vel vanskelig vært brukt som eksempeløl på steambeer? (Det er brukt litt Cascade i det, og gjæren er WLP066.)

Nei, jeg ser at det er vanskelig å argumentere for å få inn en ny type dersom den ikke er både etterspurt av mange, og dersom det ikke er tilgang på gode eksempeløl. Men jeg kan jo holde ønsket varmt:).

Tilbake
Topp