NM 2025, den store diskusjonstråden

Veit det var noe snakk om digitale dommerskjemaer for noen år sia, er det noen framgang der? Verdt å nevne at alle dommerskjemaer jeg har lest i år har vært forbilledlig lesbare, så jeg spør ikke fordi jeg ikke forstår hva som skrives (det skjedde iblant tidligere), men av rein nysgjerrighet.

Stort sett har kvelden gått når en flight er dømt. 10 øl tar fort tre timer. Så skal alle skjema, typ 30 stk scannes, sendes til NM-komitéen, kontrollsjekkes, så publiseres. Når det er ulike personer som gjør alt, på frivillig basis, tar det noen dager fra ølet er smakt til det blir publisert.

Men slapp av, alt kommer til slutt :)
Også kalt ketsjupeffekten:).

Veit det var noe snakk om digitale dommerskjemaer for noen år sia, er det noen framgang der? Verdt å nevne at alle dommerskjemaer jeg har lest i år har vært forbilledlig lesbare, så jeg spør ikke fordi jeg ikke forstår hva som skrives (det skjedde iblant tidligere), men av rein nysgjerrighet.
Har vært en del jeg ikke klarte å lese i dommerskjemaene jeg har fått de siste årene, men som (ganske fersk) dommer med dårlig håndskrift og ny forståelse for at det er mye som skal ned på papir på kort tid under øldømming så e skal jeg være forsiktig med å kaste stein i glasshus.
Digitale dommerskjemaer hadde på en måte vært fint , men også vanskelig å gjennomføre i praksis.
Skulle alle skrevet på mobilen sin ? Tviler på at det er noe effektivt. Skal hvert fylkeslag stille 10 stasjonere pc’er til disposisjon til hver dømming? Neppe realistisk…

Har vært en del jeg ikke klarte å lese i dommerskjemaene jeg har fått de siste årene, men som (ganske fersk) dommer med dårlig håndskrift og ny forståelse for at det er mye som skal ned på papir på kort tid under øldømming så e skal jeg være forsiktig med å kaste stein i glasshus.
Digitale dommerskjemaer hadde på en måte vært fint , men også vanskelig å gjennomføre i praksis.
Skulle alle skrevet på mobilen sin ? Tviler på at det er noe effektivt. Skal hvert fylkeslag stille 10 stasjonere pc’er til disposisjon til hver dømming? Neppe realistisk…
Da måtte man gått over til en variant med med avkryssing.

Svenskene har mer avkryssing.

Nå som AI og automatiske møtenotater har kommet for å bli, så kunne man kanskje sett for seg at man finner en løsning der dommer dikterer til telefonen sin eller en ipad og AI fyller ut skjemaet digitalt og kontroll leser før man lagrer :) Ville nok eliminert misforståelse pga, rotete håndskrift og redusert papirmengden betraktelig på både NM og alle andre arrangement med øldømming. Som bonus vil man da få en søkbar database med bedømmelser som kan brukes til statistikk og eventuell dommeruttdanning og trening.

Nå som AI og automatiske møtenotater har kommet for å bli, så kunne man kanskje sett for seg at man finner en løsning der dommer dikterer til telefonen sin eller en ipad og AI fyller ut skjemaet digitalt og kontroll leser før man lagrer :) Ville nok eliminert misforståelse pga, rotete håndskrift og redusert papirmengden betraktelig på både NM og alle andre arrangement med øldømming. Som bonus vil man da få en søkbar database med bedømmelser som kan brukes til statistikk og eventuell dommeruttdanning og trening.
Eller hva med å få AI til å tolke skjemaene?

Digitale Dommerskjema har ikke vært del av denne diskusjonen (på lenge).
Vi har digital innlegging fra papir-skjema. Det er veldig besparende.
Mitt håp var at vi kunne offentliggjøre de digitale flightskjema straks de var klar i stedet for å hente, formatere, publisere dem.
Har et håp for fremtiden.

Jeg dyttet et dommerskjema gjennom handwritingocr.com og kan nå røpe at 530789 har følgende aroma:
Denne har Kraftig Karamellyrpreg i retning rastet. Litt humle, men merkes bedre når ølet varmes opp.

Den fikk trekk fordi: Karamellen er "gruselandet" for brent.
Ganske god poengsum, og deltageren er sikkert fornøyd med denne oppsummeringa: Fyldig og søt. Karamellpreg ut, heller mot ri-Vitis.

Fasit på kommentarene ser forøvrig ut til å være
Denne har kraftig karamellpreg i retning av røstet sukker. Lite humle, men merkes bedre når ølet varmes opp.

Trekk: Karamellen er i grenselandet for å være brent.

Oppsummering: Fyldig og god karamellpreget, heller mot noe brent som ikke er riktig for typen.