Lavkarbo Kölsch

Hei,
har brygget i flere år og søkt opp mye informasjon, tips og know-how herfra. Så takk til alle andre som har stilt og besvart "dumme" spørsmål. Men nå har jeg en sak selv som jeg ikke blir klok på: Skal sette en dobbeltbatch (to allgrain kit), i min beer-brew 60, til en sammenkomst. "Publikum" ønsker Kölsch - mest fordi det er lettdrikkelig og "pils-aktig" til de som sverger til slikt. Greit nok, gjort før, blir nydelig det. Men jeg tenkte for første gang å prøve et lavkarbo alternativ.
1) tilsette Amigase, eller bruke kombo gjær/enzym?
2) Er redd for at ølet forandrer helt karakter hvis jeg bytter ut kölsch-gjæra med f eks SafBrew DA-16
3) Hvis jeg i stedet prøver originalgjær + amigase, hvor mye? Vil ikke ha et helt flatt og kroppsløst 1.000 øl heller...
4) Fristende å tilsette evt amigase i gjærkar, siden jeg da kan prøve halve batchen som lavkarbo og "safe" med den andre halvparten. Redd for infeksjon.
5) Eller best å ha amigasen i under mesk? Skal man da kverke amigasen ved å "time" oppvamingen sånn at den ikke får virke for lenge?

tusen spørsmål, sorry...

Jeg har bare brukt amigase i gjæringskaret. Da kan du regne med at ølet gjærer ut til FG 1.000. Enten tilsetter du enzymet eller ikke - du kan ikke styre utgjæringen ved hjelp av mengde tilsetning. Amigase tilsettes i tillegg til vanlig gjær. Da får du et tørt øl, men ta også med i beregningen at det øker alkoholprosenten. Du kan ev. senke OG til ønsket nivå ved å tilsette mer vann.

Du kan kanskje oppnå en delvis konvertering (og altså høyere FG) ved å tilsette enzymer i mesken istedenfor, men det har jeg ingen erfaring med.

Du trenger ikke være redd for "infeksjon" i gjæringskaret fra amigase.

Tilbake
Topp