Lavkarbo Kölsch

Hei,
har brygget i flere år og søkt opp mye informasjon, tips og know-how herfra. Så takk til alle andre som har stilt og besvart "dumme" spørsmål. Men nå har jeg en sak selv som jeg ikke blir klok på: Skal sette en dobbeltbatch (to allgrain kit), i min beer-brew 60, til en sammenkomst. "Publikum" ønsker Kölsch - mest fordi det er lettdrikkelig og "pils-aktig" til de som sverger til slikt. Greit nok, gjort før, blir nydelig det. Men jeg tenkte for første gang å prøve et lavkarbo alternativ.
1) tilsette Amigase, eller bruke kombo gjær/enzym?
2) Er redd for at ølet forandrer helt karakter hvis jeg bytter ut kölsch-gjæra med f eks SafBrew DA-16
3) Hvis jeg i stedet prøver originalgjær + amigase, hvor mye? Vil ikke ha et helt flatt og kroppsløst 1.000 øl heller...
4) Fristende å tilsette evt amigase i gjærkar, siden jeg da kan prøve halve batchen som lavkarbo og "safe" med den andre halvparten. Redd for infeksjon.
5) Eller best å ha amigasen i under mesk? Skal man da kverke amigasen ved å "time" oppvamingen sånn at den ikke får virke for lenge?

tusen spørsmål, sorry...

Jeg har bare brukt amigase i gjæringskaret. Da kan du regne med at ølet gjærer ut til FG 1.000. Enten tilsetter du enzymet eller ikke - du kan ikke styre utgjæringen ved hjelp av mengde tilsetning. Amigase tilsettes i tillegg til vanlig gjær. Da får du et tørt øl, men ta også med i beregningen at det øker alkoholprosenten. Du kan ev. senke OG til ønsket nivå ved å tilsette mer vann.

Du kan kanskje oppnå en delvis konvertering (og altså høyere FG) ved å tilsette enzymer i mesken istedenfor, men det har jeg ingen erfaring med.

Du trenger ikke være redd for "infeksjon" i gjæringskaret fra amigase.

Takk for svar!
Da kan jeg gjøre amigase-eksperimentet i ene gjærkaret bare, supert. Men når det er utgjæret til 1.000 - vil det ikke bli "tuborg lite"? Som å "elske i en kano" (fucking close to water)?? :)
Og hvor mye amigase bruker man? Har sett vilt sprikende mengder anbefalt - fra noen dråper til flere milliliter.

Sist jeg brukte amigase, brukte jeg halvparten av den lille flaska jeg kjøpte fra en av bryggebutikkene, og det fungerte som intendert. Jeg tror ikke mengden har så mye å si - er enzymet tilstede, gjør det jobben sin. Men det er jo verdt å teste å bare bruke noen få dråper og se om det got en mindre effekt.

Jeg har laget brut IPA før. Den blir tørr, men slett ikke vandig.

Prøv, gjør en split batch og rapporter tilbake!

(Da er det nok hensiktsmessig å tilsette ekstra vann i gjæringskaret med amigase framfor i kokekjelen, slik at begge varianter får noenlunde samme ABV.)

Siden en Kölsch er nærmest umulig å reprodusere, kan man like greit tenke på det som en tysk pale ale i sammenheng for hjemmebryggere. Rundt 99% av tilfella når man kjøper et ølsett så følger det heller med en BRY-97, US-05 eller K-97.

Vil du ha en helt utgjæret Kölsch, så kan jeg anbefale deg å banne litt i kirka - bruk BE-134 på lav temperatur. Hold den rundt 18-19 grader så får du fruktigheten til Kölsch, lettdrikkelig og frisk, men uten de tyngre belgiske smaksnotene.

Takk for gode tips!
Belgisk gjær i kölsch..? Vet ikke om jeg er SÅ tøff. Råvarebestillingen min er uansett gjort så det må evt prøves ved en senere anledning. For det hørtes spennende ut hvis lav temp tar bort mesteparten av det distinkte belgiske preget (som noen ikke liker). Er det sånn at man beholder litt karakter/kropp fra den BE-134 gjæra, altså at det kompenserer litt for full utgjæring?

Takk for gode tips!
Belgisk gjær i kölsch..? Vet ikke om jeg er SÅ tøff. Råvarebestillingen min er uansett gjort så det må evt prøves ved en senere anledning. For det hørtes spennende ut hvis lav temp tar bort mesteparten av det distinkte belgiske preget (som noen ikke liker). Er det sånn at man beholder litt karakter/kropp fra den BE-134 gjæra, altså at det kompenserer litt for full utgjæring?
Ja, det blir som en saison light med litt lager aktig preg.

Tilbake
Topp