Vårt galskapseksperiment: Rødbet Surøl!

Jeg og dama var på Bergen Ølfestival, og vi fikk øynene opp for et merkelig øl, men som begge ble hodestups forelsket i: Rødbet surøl fra Tøftebrygg! Vi innså at vi måtte bare prøve å gjøre det samme.

Vi har nå gjort ting jeg ikke kan! Enkel maltbase tilsatt Philly Sour gjær, og i dag ble det tilsatt, hold fast: Neste fem kilo røtbetpure!

Jeg er både spent og litt redd!

Spørsmål: Bør jeg tilsette noe gjær ved flasking? Jeg har altså pitchet to stykk Philly Sour pakker, dette er en 25 liters batch med en OG på 1.067.
 
Den anbefales egen karboneringsgjær etter Philly Sour men det har gått bra for de som har prøvd uten hvis en flasker ganske kjapt etter gjæringa er ferdig.

Men så mye rødbeter, smaker ikke dette bare jord? :p
 
Den anbefales egen karboneringsgjær etter Philly Sour men det har gått bra for de som har prøvd uten hvis en flasker ganske kjapt etter gjæringa er ferdig.

Men så mye rødbeter, smaker ikke dette bare jord? :p
Jeg spurte bryggeriet om mengden, de brukte 200-250 gram per liter. Det smakte som noe man kunne hatt til kjøttkakene!

Muligens jeg får vurdere egen gjær til karbonering, et litt nervøs for om det er noe igjen etter at gjæren har forsynt seg av rødbeten
 
Hvordan gikk det ThomasC?

Ellers, fremgangsmåten er lik som med annen type ale? Eller er det noen steg som skiller seg ut når du brygger surøl?
 
Hvordan gikk det ThomasC?

Ellers, fremgangsmåten er lik som med annen type ale? Eller er det noen steg som skiller seg ut når du brygger surøl?
Det gikk overraskende bra. Knallrød øl, jordlig smak, men kunne gjerne vært litt mer syrlig syns jeg. Standard fremgangsmåte på bryggingen
 
Tilbake
Topp