Porter, øl for vinteren 2025/2026

Oppskriften i BYO mars-april 2011 er gjengitt tidligere i denne tråden gir følgende maltsammensetning 71,8 pale malt, 13% brunmalt, 8,6 krystallmalt og 6,5% sjokolademalt. Humle er Fullers ved 60 og 15 minutter til 30 IBU, ABV=5,4%, SRM=46
Ah, den har jeg greid å overse:(. Nå har jeg lagt inn lenke til posten din i artikkelen.

Det er jo interessant. BYO-artikkelen er 14 år gammel, så kanskje de har endra oppskrifta? 6,5% sjokolademalt er definitivt ikke "a smidgeon". Og Keeling virker jo ikke direkte senil i videoen:). Andre mulige forklaringer?

Andre mulige forklaringer?
I videoen snakker Keeling om oppskriften de laget i 1996, så det kan jo være at oppskriften i 2011 var forandret noe siden 1996.
Men det kan jo være at Keeling husker feil. Da jeg lette etter en Fullers 1845 oppskrift i fjor på denne tiden kom jeg over en podcast hvor Keeling var intervjuet og gav følgende oppskrift:

Grist:
- Pale malt 80%
- Amber malt 10% (Must be Simpsons)
- Crystal malt 10%

Den oppskriften som vi fikk fra Guy Stewart var imidlertid forskjellig:

Pale malt: 77%
Crystal light: 3%
Amber 19%
Chocolate: 1%

I videoen snakker Keeling om oppskriften de laget i 1996, så det kan jo være at oppskriften i 2011 var forandret noe siden 1996.
Men det kan jo være at Keeling husker feil. Da jeg lette etter en Fullers 1845 oppskrift i fjor på denne tiden kom jeg over en podcast hvor Keeling var intervjuet og gav følgende oppskrift:

Grist:
- Pale malt 80%
- Amber malt 10% (Must be Simpsons)
- Crystal malt 10%

Den oppskriften som vi fikk fra Guy Stewart var imidlertid forskjellig:

Pale malt: 77%
Crystal light: 3%
Amber 19%
Chocolate: 1%

Totalt kaos, med andre ord :p !

Men jeg vil jo tru at begge oppskriftene gir godt øl:). Jeg har gått ut fra at den med 19% amber er riktig.

Artikkelen i bladet er et intervju med Keeling hvor han diskuterer diverse Fullers øl, bl. a. London Pride, ESB og Porter. Her forteller han at maltblandingen er den samme for ESB, London Pride, Golden Pride og Chiswick Bitter og bruker Party Gyle kombinert med "blending" for å produsere de forskjellige ølene. Deretter beskrives de 3 ølene London Pride, ESB og Porter i mer detalj.

Når BYO bruker beskrivelsen "Clone Recipes" er det naturlig siden bladet henvender seg til Hjemmebryggere hvor utstyr og prosess vil være svært forskjellig fra det som Fullers bruker. Oppskriftene er heller ikke basert på Party Gyling.

Det betyr imidlertid ikke at maltblanding, humletyper og gjær som beskrives er forskjellig fra som det Fullers bruker.

Artikkelen er tross alt et intervju og det er da naturlig at oppskriftene kommer fra Keeling og ikke er laget av BYO.

Jeg grov fram min Camra's Real Ale Almanac fra 1997. Denne boken beskriver de fleste ølene som var i salg på den tiden i England med Tasting Notes og delvis eller hele maltblandingen.
For Fullers London Porter gis følgende maltsammensetning: Alexis and Chariot Pale malt 76%, Crystal malt 10%, Brown malt 12%, Chocolate malt 2%. 2% kan vel sies å være "a smidgen" så Keeling var ikke så langt borte likevel.

Palate: Dark malt and coffee in the mouth, long complex finish with Fuggles and liquorice maltiness.
Comments: Rich and flavoursome dark ale based on an 1880 Fuller's recipe.

Tilbake
Topp