Oksygenflaske, lekkasje

Finn Berger

Moderator
Oxyturboflaskene har en lei tendens til å lekke. På seks dager er min blitt 10 gram lettere, og når jeg stikker flaska ned i vann, ser jeg det kommer små bobler med ganske hyppige mellomrom.

På denne måten vil flaska være tom om to-tre måneder - og jeg vil ha brukt bare en brøkdel av den.

Er det noen måte å stoppe dette på?

Jeg skrur av regulatoren hver gang. Flaska har nå holdt 16 runder og er fremdeles ikke tom. Før jeg skrudde av holdt den fra 2 til 10 ganger. 200 bars trykk og små messinggjenger er ingen god kombo.

Jeg skrur av regulatoren hver gang. Flaska har nå holdt 16 runder og er fremdeles ikke tom. Før jeg skrudde av holdt den fra 2 til 10 ganger. 200 bars trykk og små messinggjenger er ingen god kombo.
Jeg skrur også av regulatoren hver gang.

Det går med veldig lite til å oksygenere 25 liter. Når jeg veier flaska før og etter bruk, ser det nærmest ut som om jeg ikke har brukt noe, så hvis det ikke var noen lekkasje, ville den holdt veldig lenge.

Min var helt tom på fredag, og jeg rakk bare å bruke den på to brygg :( Hvor har du lekkasje @Finn Berger? Fra selve flaska?

Relatert spørsmål: Jeg sliter med lekkasje i alt av jeg har av gass. @msevland anbefalte å dynke hele systemet i vann sånn som du har gjort her Finn. Men: er det trygt å dunke flaska og regulatoren ned i vann også?

Jeg fikk mine lekkasjer i gjengene mellom flaske og regulator.

John Palmer sier 1-2,5 liter er nok til 25 liter. (80 til 160 min med 1L/min). Hvor mange liter det er i ei flaske aner jeg ikke. Jeg har ikke flowmeter og bruker sikkert for høyt trykk siden det bobler bra opp av vørteren under oksygentilførselen, men kobler jeg fra etterpå holder ei flaske lenge. Kjører oksygen gjennom brusesteinen i starsan før og etter bruk.

Min var helt tom på fredag, og jeg rakk bare å bruke den på to brygg :( Hvor har du lekkasje @Finn Berger? Fra selve flaska?

Relatert spørsmål: Jeg sliter med lekkasje i alt av jeg har av gass. @msevland anbefalte å dynke hele systemet i vann sånn som du har gjort her Finn. Men: er det trygt å dunke flaska og regulatoren ned i vann også?
Ja, fra selve flaska. Jeg skrur av regulatoren. (Med den på, lekker det skikkelig.)

Den forrige flaska varte ikke lenge. Det varierer åpenbart hvor dårlige de er. Men de er ikke gode nok, det er i alle fall sikkert.

Disse er de gamle. Jeg har kjøpt ei ny ei, og så får vi se.

Alt du ser av bobler som kommer opp er bortkastet. Juster til du ser at det såvidt bruser fra stenen.
Heldigvis har jeg ikke hatt lekkasje så min flaske har holdt lenge.

Jeg fikk mine lekkasjer i gjengene mellom flaske og regulator.

John Palmer sier 1-2,5 liter er nok til 25 liter. (80 til 160 min med 1L/min). Hvor mange liter det er i ei flaske aner jeg ikke. Jeg har ikke flowmeter og bruker sikkert for høyt trykk siden det bobler bra opp av vørteren under oksygentilførselen, men kobler jeg fra etterpå holder ei flaske lenge. Kjører oksygen gjennom brusesteinen i starsan før og etter bru

Alt du ser av bobler som kommer opp er bortkastet. Juster til du ser at det såvidt bruser fra stenen.
Heldigvis har jeg ikke hatt lekkasje så min flaske har holdt lenge.
Jeg har steinen på en stålstav, så deg kan bevege den raskt rundt - men blir ikke helt enig med meg sjøl om det hjelper.

Men lar du den ligge rolig, bobler det jo i overflaten uansett hvor lavt trykk du har. Og får du da oksygenert hele volumet?

Korsom er, det har ikke noe å gjøre med lekkasjeproblematikken - med mindre det påvirker lekkasjen hvor hardt du har skrudd for å få maks åpning?

Den enkle måten å måle 1 liter i minuttet, er å vende et litermål opp ned i en bøtte med vann slik at den er tom for luft. Sett brusestenen i åpningen. Den innstillingen som tømmer litermål på ca ett minutt, er den riktige :cool:

Selv har jeg flow-meter på min.
Bruker 0,5 L/min i to min. Da forblir mest O2 i ølet uten at alt bobler til overflaten

Jeg brygger lite høy OG øl, så jeg bruker også lite ren O2. Kjøpte en brukt stålflaske som han før meg aldri hadde fylt. Det har heller ikke jeg. Alle koblinger er ‘medical’ grade.

Den enkle måten å måle 1 liter i minuttet, er å vende et litermål opp ned i en bøtte med vann slik at den er tom for luft. Sett brusestenen i åpningen. Den innstillingen som tømmer litermål på ca ett minutt, er den riktige :cool:

Selv har jeg flow-meter på min.
Bruker 0,5 L/min i to min. Da forblir mest O2 i ølet uten at alt bobler til overflaten

Jeg brygger lite høy OG øl, så jeg bruker også lite ren O2. Kjøpte en brukt stålflaske som han før meg aldri hadde fylt. Det har heller ikke jeg. Alle koblinger er ‘medical’ grade.
Snedig - men du må da basere deg på hvordan brusinga visuelt ser ut. Ok, det er kanskje ikke så dumt.

O2 har da noe for seg uansett hva slags OG du har? Du trenger uansett minimum 8ppm, og ofte mer. Og maks av hva du kan klare å riste inn i dunken - hvis du er på Arnold Schwarzenegger-nivå - er 6 ppm.

Så kan du sette gjæren på en starter på morgenen så den får den oksygenet sitt der, så reint oksygen er ikke noe du må ha, men det er nokså bekvemt.

Snedig - men du må da basere deg på hvordan brusinga visuelt ser ut. Ok, det er kanskje ikke så dumt.

O2 har da noe for seg uansett hva slags OG du har? Du trenger uansett minimum 8ppm, og ofte mer. Og maks av hva du kan klare å riste inn i dunken - hvis du er på Arnold Schwarzenegger-nivå - er 6 ppm.

Så kan du sette gjæren på en starter på morgenen så den får den oksygenet sitt der, så reint oksygen er ikke noe du må ha, men det er nokså bekvemt.
Eller bruke tørrgjær :)

Tilbake
Topp