Unngå hopstand/whirlpool?

Ove

Norbrygg-medlem
Som nevnt så koker jeg ute før jeg bærer utstyret inn på vaskerommet for kjøling og overføring til gjæringskar. Der har jeg ikke de beste arbeidsforholdene så jeg foretrekker å korte ned tiden der inne så mye som mulig. Bære inn, rigge opp, kjøle ned, overføre, tilsette gjær og ha en god dag.

Så spørsmålet er da hvordan jeg best kan håndtere de humlene som i oppskrifter er tenkt tilsatt i hopstand/wp? Kan de fordeles litt rundt om kring i sen kok og/eller tørrhumling, og da gi et godt resultat nær det som hopstand ville gitt?

Se der, ja. Det finnes en metode og den har et navn :)

Om jeg komprimerer det jeg oppfatter så kan jeg eksempelvis etter 30 minutter av kok tappe 10% av vørteren til et kokekar, kjøle den delen ned til ønsket temperatur og la hopstandhumlen trekke der før den tilbakeføres i "hovedvørter"

Jeg kan gjerne da bruke de humletilsettingsmengdene oppskriften angir

Se der, ja. Det finnes en metode og den har et navn :)

Om jeg komprimerer det jeg oppfatter så kan jeg eksempelvis etter 30 minutter av kok tappe 10% av vørteren til et kokekar, kjøle den delen ned til ønsket temperatur og la hopstandhumlen trekke der før den tilbakeføres i "hovedvørter"

Jeg kan gjerne da bruke de humletilsettingsmengdene oppskriften angir
Min metode: Hell humla du ellers ville brukt i en whirlpool, i en erlenmeyerkolbe. En 2-liter er fint. La vørteren koke noen minutter, så fyller du opp kolben med humla med kokende vørter. Tett åpningen så godt du kan, for å hindre avdamping av humlearoma. Jeg har brukt plastfilm + folie med en strikk rundt. Dette lar du stå mens du koker resten. Rist opp humla noen ganger; den legger seg jo på bunnen av kolben. Når du har kjølt ned til rundt 70 grader, heller du innholdet i kolben oppi resten av koket.

På denne måten unngår du å få med all humla over i gjæringskaret (forutsatt at du lar bunnfallet i kokekjelen få være igjen der, sjølsagt). Ellers finnes det flere andre måter å gjøre det på. Sjekk tråden om dip hopping: https://forum.norbrygg.no/threads/dip-hopping.43916/

Det er litt mer styr med dette enn med en whirlpool, men jeg trur det gir noe bedre utbytte av huma. Og du sparer jo tid.

Du kan sikkert bruke noe annet enn en e-kolbe, men jeg trur det er et poeng å bruke noe du kan fylle helt opp, og så tette.

Ja, kanskje jeg sparer litt tid, men får det jo godt igjen i merarbeid slik jeg ser det, så per nå virker whirlpool mer fristende

Tilbake
Topp