Gjæringstank

jeg har ikke noe erfaring med lindberg, men ser at de bruker kuleventiler. Det er ikke en god løsning med mindre du plukker dem fra hverandre etter du er ferdig med gjæringen.

Jeg er usikker på hvordan avtapping av øl fungerer på denne.
Den har kuleventil i bunn for tapping av gjær... og en enkel liten ventil i siden for øl (?)
Det virker noe snaut...
I min har jeg også ventil i bunn (som jeg kun bruker til rengjøring), men sideventilen er 1,5'' triclamp som er enkel å ta ut for rengjøring. I tillegg har den vennbart innerrør (vender nedover under gjæring) som gjør at gjær ikke tetter utløpet. Når du skal tappe, vender du røret oppover.

Jeg har netthandel sin 30L. Den har et lignende system. Det lille røret i bånn er ikke egnet til tapping av gjær, det blir så tett at det ikke kommer ut en dråpe engang. Men det er supert til og tømme ut vann ved rengjøring, som msevland skriver.

Jeg har 30-literen av den, har testet den på et par brygg nå. Jeg er fornøyd, men kranene/ventilene er for små, så jeg har ikke fått brukt bunn-ventilen til noe annet enn å tappe den for vaskevann egentlig.
Med tanke på prisen så fungerer den bra, bedre enn plast-alternativet (bøtter) for min del.

Tilbake
Topp