Finn Berger
Moderator
Helt enig i gjærvalget dittHJELP MED GJÆRSTARTER (KALKULATOR)
Tenker å lage en dobbel batch med Kölsch, eller rettere sagt fermentere . . .
. . . For det bør sies at startereren skal brukes i 2 x Kölsh Fresh Worth Kits fra Ølbrygging. Kunne gjort det enklere ved å benytte medfølgende Fermentis K-97 tørrgjær, men med medfødt “ Helst Tungvint Syndrome”, blir det selvsagt ikke sånn Bruker i stedet WLP-029 med produksjonsdato 11. Okt 2025 med utløpsdato 8. juni 2026
Med kun et par startere på CV’n fra før og som nå er blitt flere år siden er jeg usikker og håper jeg noen kan verifisere at tallene JEG får i BrewFather stemmer - For som kjent sikkert, ifølge Brewers Friend tar de siste levende gjær cellene kvelden etter 143 dager, mens gjæren min er 148 dager gammel.
Vis vedlegget 76935
Vis vedlegget 76936
Brewer's Friend-kalkulatoren er sterkt forelda når det gjelder beregning av levedyktighet, så det kan du se bort fra. (Men ellers er den fin.)
Det var et merkelig råd om starter du fikk fra Brewfather. Som @Terjedd sier, blir OG høyere enn anbefalt med det forholdet mellom vannvolum og DME som du får der. Du bør ikke gå over 1.040, og 1.036 er et greit tall, sida det er det du får når du blander 100 gram lyst DME med 1 liter vann. (Det er sjølsagt ikke noen krise om du bruker en sterkere starter, men du får ikke maks ut av sukkeret da. Og kanskje stresser du gjæren litt mer, også.)
Å vurdere hvor mye levende gjær det er i ei pakke, er vrient. Men ei pakke som er innafor dato skulle være nok til 20-25 liter kølsch - om vi skal tro produsentene. Det forutsetter ideelle forhold under transport og oppbevaring fram til døra di - og det veit du egentlig lite om. Du må bare stole på produsent og forhandler.
Slingringsmonnet når det gjelder gjærmengde er ganske stort, og jeg trur det sirkulerer overdrevne forestillinger om konsekvensene av å bruke litt for lite eller litt for mye i forhold til "det riktige". Vel så viktig som gjærmengde er kvaliteten på gjæren - "vitaliteten". Min konklusjon på det er at om gjæren i ei pakke ikke er temmelig fersk, setter jeg uansett en starter for å friske opp gjæren. Da gir jeg den bare en liter svak vørter med litt gjærnæring i - og ikke på rører. Så er jeg sikker på at det er liv i den, også
Sist redigert: