loebrygg
Norbrygg-medlem
«Ost er Ost»
ESB er ESB, men OST er.:
90% Maris Otter
5% Biscuit
2,5% Crystal
2,5% Pale Crystal
«Ost er Ost»
DET er en god ide til en utfordring på et senere tidspunkt. Før det kommer det nok en lys lagerutfordring i vinter. Tygger foreløpig på opplegget til det.«Ost er Ost»
Interessant at du logger pH. Der har jeg stadig en jobb å gjøre. Det er litt styr med å få ut all kullsyra før måling, og lat som jeg er ...Kom så langt i dag - det ble 17 liter, dessverre glemte jeg å holde noe speise igjen. Nå blir de CO2 fra flasken, ikke liker jeg det, men men..... gjæret med WLP028, og "slurry" blir brukt i en Wee Heavy. Hadde ikke nok (110 ml), so den står nå på spinner'n.
Nici
Vis vedlegget 79564
Vis vedlegget 79565
Vis vedlegget 79566
Vis vedlegget 79567
Vis vedlegget 79568
Interessant at du logger pH. Der har jeg stadig en jobb å gjøre. Det er litt styr med å få ut all kullsyra før måling, og lat som jeg er .... Men det er en faktor som påvirker opplevelsen av ølet kraftig, og som det absolutt er nyttig å både skaffe seg erfaring med, og å kontrollere.
Palmer (s.353 i How to Brew) oppgir 4 - 4,4 som idealsone for lyse øl, mens mørke skal ligge mellom 4,3 og 4,7. Du er altså innafor - men på grensa.
pH stiger litt mot slutten, men ser ut til å stabilisere seg. Den lille høyninga vi ser mot slutten der, skal visst være normal, trur jeg.
Du starter med ganske høy pH. Er det et valg, eller bare "blei det sånn"?

Du har kikka dypere i den vitenskapelige begrepsverdenen enn meg, så du overvurderer nok kunnskapsnivået mitt. Av det der er det i grunnen bare pH jeg kan forholde meg til. Og hva er RADessverre har jeg feil RA, glemte å øke till 40 ppm. Det blir nok en "harsh" opplevelse. Du kan se det her: Titratable Acidity er alt for mye:
Vis vedlegget 79581
Den skal ligge rund 1.5 - 2 g/L Lactic Acid Equivalent. Hadde jeg hatt RA rund 30 eller 40 ppm, da hadde TA blitt lavere med nesten samme pH. Og, pH kan ikke smakes.
Så, jeg må nok sette meg ved bordet "avvik fra oppskriften"
Nici
Residual alkalinity. Det er poenget med å bruke både bikarbonat og syrejustering i samme øl.Du har kikka dypere i den vitenskapelige begrepsverdenen enn meg, så du overvurderer nok kunnskapsnivået mitt. Av det der er det i grunnen bare pH jeg kan forholde meg til. Og hva er RA?
TakkResidual alkalinity. Det er poenget med å bruke både bikarbonat og syrejustering i samme øl.
Hydratkalk. Potente saker som gir solid med buffer, sånn at man får brukt syre likevel. Jeg er fornøyd med mine forsøk, gir den lille perlende effekt på tunga som av og til mangler i de tyngre øla. Man tror det er for svakt karbonert. Mørke øl fikser jo nok syre i fra malten så må man helst bufre litt. Men disse mellom mørke som en wee heavy kan denne biten komme opp til vurdering.problem med den strategien er jo også at jeg får mer natrium - og det er ikke gitt at jeg ønsker det. Jeg må i så fall justere mengden klorid tilsvarende ned.
Kalsiumhydroksyd, altså - eller leska kalk. Har lett etter alternativer til natron - sjøl om det er veldig sjelden i mitt bryggeri at jeg har bruk for det. Men dette er jo et interessant verktøy i kassa. Ørene mine blei kraftig spissa av det du sier herHydratkalk. Potente saker som gir solid med buffer, sånn at man får brukt syre likevel. Jeg er fornøyd med mine forsøk, gir den lille perlende effekt på tunga som av og til mangler i de tyngre øla. Man tror det er for svakt karbonert. Mørke øl fikser jo nok syre i fra malten så må man helst bufre litt. Men disse mellom mørke som en wee heavy kan denne biten komme opp til vurdering.
Kjøpte min pose herfra.Felleskjøpet har 25 kilos sekker, ser jeg. Men ... ?