Cornelius/CO2 - nok en tråd

Ok, beklager å plage dere med ennå en cornelius-tråd folkens, men jeg tror det er en slik greie som man skjønner pent lite av før man har en og er i gang. Og siden jeg har skapet fult av sekker det har vært katter i, så velger jeg å stille dere noen kjappe spørsmål som jeg ikke har funnet svar på ennå.

Jeg vurderer sterkt å kjøpe et komplett sett fra Candirekt, men sliter litt med hva man skal gå for.

1. Kan halvkilos CO2 flaska de selger på Candirekt fylles i Norge på enkelt vis, eller må det en masse overganger til på den?

2. Settet med halvkilos CO2 selges med regulator med et manometer, mens sette med 2 kg selges med en regultor med to manometeret. Hva er forskjellen i bruk?

3. Gjæring på for stort fat, siden jeg kommer til å bruke halvfulle fat. Er dette problematisk eller går det helt greit? I hvert fall om man tilsetter en dæsj CO2.
 
1. Ja, gjenger i europa er like, så de er helt ok.
2. Den med to manometre viser også trykket i flaska, som forøvrig ligger på ca 50 bar ved romtemp, konstant nesten til flaska er tom.
På en halvkilos er nok det nesten unødvendig, da trykket begyner å falle i en så liten flaske, har du ikke mange halvlitere igjen før flaska er tom.
3. Ser egentlig ingen problemer med halvfulle gjæringskar, overflaten er lik på vørteren uansett, og jeg ser uansett ikke noe problem. ;)


Jeg ville valgt minst 2 kilos Co2 flaske, hvis ikke blir gassen dyr.
 
har hørt at en ombygd 6 kgs flaske koster 600 i drammen. Ville heller gått for denne. 1/2 kg blir veeeeeeeldig fort tom! Jeg har 2 kgs flsake selv, og den er nå alt for liten. Husk også at når du fyller gass er det selve jobben som koster penger, så forskjellen på å fylle en 2kgs og en 6 kgsflaske er ikke stor..
 
Jeg har selv også nylig oppgradert fra en 2kg flaske til en på 6kg. Anbefales. Med cirka ti brygg i året endte jeg opp med å måtte fylle den gamle en gang i året. Den nye burde derfor vare en god del lenger. Jeg betalte 900 kroner for min ombygde flaske hos Ernst Nilsen på Alnabru. Det var med en helt ny godkjent hjulventil, som visstnok skulle være mye sikrere enn den gamle jeg hadde (en sølvfarget flaske fra Petit).
 
Tilbake
Topp