0.33 flasker i Bergen

Ja, jeg har brukt dem. De er helt fine. Pass bare på at du får tak i gode kapsler, og ikke de enkleste fra Europris. Dog, sist jeg var der, hadde også de gode kapsler, men det lå fortsatt noen der som jeg mistenker for å ikke være så bra.
 
Vi har nok etterhvert fylt opp flere tusen Erdinger flasker, og aldri opplevd at de ikke holdt tett.  De er (i tillegg til de vanlige 0.33) blitt standard i lauget.  Ikke minst fordi etiketten løsner lett.....
 
Kinn sine flasker hadde også grusomt seigt lim. De Nøgne-Ø-flaskene jeg hadde hjemme gikk greit, med unntak av den lille flasken med Imperial Stout Cognac Barrel.

Så langt har jeg kjørt en balje med varm vann og bakepulver. La de ligge en halv time. Da er limet stort sett så lett å fjerne at man kan skylle det av med varm vann. Skal teste noen andre metoder etterhvert også :)

Jeg kan få ganske mye Nøgne Ø fra en studentpub som selger masse av det, og som bare kaster flaskene, så det er en grei måte å få gratis flasker :)
 
Jeg har hatt suksess med å gnikke av limen med billig billig matolje. Fylle flasken med varmt vann så limen løsner. Dra av etikette og fjerne limen med matolje.
Men klart, hvis bakepulver og vann funker så bra som du sier, så er jo det gull! :D
 
Eller man kan gjøre som samboeren min sa, da jeg sto og bannet og steikte og forsøkte å få etikettene av et par NØ-flasker: "Hugo, hvorfor bruker du ikke bare neglelakksfjerner?" Øh... Nei, hvorfor bruker ikke jeg neglelakksfjerner... Vel, jeg gjør det nå. Neglelakksfjerner på en bomullsdott, så gnikker du av etikettene.
 
Uten aceton. Vaseline Intensive Care. Mild Nail Polish Remover.

Jeg hiver flaskene i varmt vann noen minutter, er raus med neglelakksfjerneren og gnikker. I tillegg til å fjerne limen, pleier og styrker du neglene dine.
 
På Nøgne Ø sine flasker bruker vi bensin , gressklipperen sin  :laugh:
Først varm vann for fjerning av det meste av papiret ved og skrape av, så bensin for limen funker fint det .
Ett tips er å ha en fille til og tørke flaska for benisnen fordamper for og ta siste rest med lim slik att flaska ser klar ut.

Terje
 
På Nøgne Ø sine flasker bruker jeg trykkluftbor for å få av etikettene og napalm for å fjerne limet. Noen ganger tyr jeg til varmt vann og Swix wax remover istedenfor ;) men makan til til etikett lim skal man lete lenge etter...
 
Jeg har funnet ut at det beste er å knuse NØ flaskene. Da faller etiketten av og så kan jeg lime flaskene sammen igjen etterpå...
 
Espen Unnvik skrev:
Aceton fungerer dårlig på seig lim, aceton fordamper for raskt.

Aceton var en viktig bestanddel i neglelakkfjerner en gang i tiden, men i dag er det nok mer oljebasert.

Jeg har forøvrig, med brukbart hell, lagt NØ flasker i stekeovnen på temperaturer på opp mot 100 gr.
Bruktbart hell i den forstand at etiketten kommer lettere av.
Olje må til for å få bort restene av lim.
 
Når jeg har NØ flasker fyller jeg flasken med kokvarmt vann, lar den stå et par minutter så er det bare å dra etiketten av. Enkelt. Limet fjerner jeg med en nanosvamp fra Nanolotus. Trengs ikke såpe eller noen ting. Kjempeenkelt og kjapp prosess.
 
Eller man kan bare gå inn på Nøgne Ø's hjemmesider og bestille akkurat så mange flasker som du vil ha så sender de dem hjem til deg i praktiske 12-flaskers kartonger. Dette er selvsagt litt dyrere enn å samle flasker rundt på puber og slikt, og hvertfall billigere enn å handle poløl til den store gullmedaljen(her får man selvsagt nytt litt godt øl underveis), men det er dfinitivt MYE lettere ennå rote med etikettfjerning :skitbra:
 
NØ-flasker... Fylle vann fra vannkokeren opp til toppen av etiketten... la stå i 15 sekunder. Løsne hjørne på etikett med kniv.. deretter rive av hele etiketten i en bit.
Deretter brette litt matpapir og tømme på litt oliven/raps/solsikeolje.. Gnikk gnikk på limet i 5 sekunder... og vips.. limet er borte. Deretter bare litt zalo på oppvaskkosten for å fjerne oljen...
Fyller/river/gnikker fire flasker pr runde.

Fjernet etiketten på 30-40 flasker på under en time.

Enkelt og greit.. ingen løsemidler/bensin/parafin og andre ulumskheter.

-Ingo
 
Tilbake
Topp