0.33 flasker i Bergen

Anders_1979 skrev:
Hvor får dere kjøpt disse Nøgne ø flaskene? Hvis dere kjøper i butikken og sparer på de er dette relativt dyrt... 40,- flasken  :cheeky: Finnes det noen andre steder man kan få tak i slike flasker uten å gjøre seg helt fattig  :attevar:

Maltbua har nye 0.5L UTEN etiketter til 5 kr/stk. De har dog sluttet å sende disse. Dersom det er bare flaska og ikke innholdet som er interesant  :eek: er dette et greit tilbud for de som bor i nærheten. Før sendte de i post, og da ble det bestillt noen ved hver bestilling av ingredienser.
 
Anders_1979 skrev:
Hvor får dere kjøpt disse Nøgne ø flaskene? Hvis dere kjøper i butikken og sparer på de er dette relativt dyrt... 40,- flasken  :cheeky: Finnes det noen andre steder man kan få tak i slike flasker uten å gjøre seg helt fattig  :attevar:

Gå på en pub som selger disse og be om å få tomflaskene.  De er garantert bare glade for å bli kvitt litt avfall.
Ellers kan du kjøpe (en palle) fra NordicPak til ca 5 kr stk.

Pål T skrev:
Etter mange forsøk på å fjerne etiketter fra Nøgne Øs flasker, har følgende fremgangsmåte vist seg å være den aller mest effektive: Bruk en tapetkniv el.l. til å "spikke" eller "skave" av så mye etikett som mulig. Det som da står igjen av etiketten/limet kan enkelt fjernes med helt normal tennvæske til 20 kroner flaska. Dette er kjapt, billig og effektiv. Garantert!

Spikking er tungvint.  Legg de i stekeovnen på 100 grader i 10 min. Da kan du ta tak i hjørnet på etiketten og dra av hele uten problemer.  Limet går da av rimelig greit med løsemiddel og litt skrubbing.  Min erfaring er at tennvæske er billigst og best, men labeloff fra biltema lukter adskillig bedre mens du holder på.
 
Har noen forsøkt disse metodene på Haandbryggeriet sine flasker også? NØ-flasker har kjempesnille etiketter i fht Haandbryggeriets. Fatter ikke hva slags betong de bruker, kommer sikkert fra NASA ellerno...
 
Dag skrev:
Har noen forsøkt disse metodene på Haandbryggeriet sine flasker også? NØ-flasker har kjempesnille etiketter i fht Haandbryggeriets. Fatter ikke hva slags betong de bruker, kommer sikkert fra NASA ellerno...
Hadde tenkt å stille samme spørsmål -- limet som Haandbryggeriet bruker er noe av det seigeste jeg noensinne har tatt i.
 
Arne M skrev:
Dag skrev:
Har noen forsøkt disse metodene på Haandbryggeriet sine flasker også? NØ-flasker har kjempesnille etiketter i fht Haandbryggeriets. Fatter ikke hva slags betong de bruker, kommer sikkert fra NASA ellerno...
Hadde tenkt å stille samme spørsmål -- limet som Haandbryggeriet bruker er noe av det seigeste jeg noensinne har tatt i.
+1

Har dere forresten prøvd å steike dem i ovnen? Det fungerer godt på NØ, men har ikke prøvd på Haandbryggeriet sine enda :)
 
En annen metode som funker bra er å fylle flaska med varmt vann fra springen, la stå i 5 min og så trekke etiketten forsiktig av. Etiketten må være tørr!

Varmen gjør at det aller meste av limet slipper flaska og følger med etiketten... siste limrest tar jeg evt med miljøbensin (noe som står igjen etter vedhogsten).

Dette går bra med de fleste etiketter jeg har prøvd (dvs de som ikke har vannløselig lim); ihverftall NØs og jeg tror jeg har hatt noen Haandbrygg også mellom henda.
 
Det som har (endelig) funket for meg, for å fjerne etiketter fra NØ/Haandbryggeriet-flasker, etter å ha lest litt her på norbrygg, er:
(grovt fortalt etter hukommelsen)
Først, la flaskene ligge en god stund i glovarmt vann, gjerne nesten kokende. Jeg fyller oppvaskkummen ganske bra med varmt vann fra springen og sper på med kokende vann. Da løsner selve etiketten relativt greit (men ikke alltid..), men limet sitter igjen. Jeg prøvde med parafin/lampeolje (helt vanlig billig sådan, tror jeg kjøpte på Clas Ohlson for noen år siden) på ei fille, og det funket som bare det! Dynk litt parafin/lampeolje på filla, gnikk godt, så forsvinner limet som dugg for solen! Men disse nye sølvetikettene til NØ, som er veldig vakre, er et helvete, de fliser jo opp og klistrer seg fast til hele kjøkkenet glitrer..... ;D

Jeg har ikke mikrobølgeovn eller særlig avansert kjøkken for øvrig, så dette kan funke for andre i samme situasjon.
 
RolfK skrev:
Men disse nye sølvetikettene til NØ, som er veldig vakre, er et helvete, de fliser jo opp og klistrer seg fast til hele kjøkkenet glitrer..... ;D

Jeg har ikke mikrobølgeovn eller særlig avansert kjøkken for øvrig, så dette kan funke for andre i samme situasjon.

Jeg skal love deg at kombinasjonen mikrobølgeovn og de nye etikkettene er en dååårlig kombinasjon.. DET fungerer ikke.. :)
Sitrusrens derimot, fungerer som bare rakkern, lukter beske sitroner men likevel :)
 
En annen metode er å legge NØ flasker i bløt i lut i et gammelt garings spann over natta . Da er det bare å vaske av etikett og lim etterpå. Kaustisk soda får en på biltema (3kg for 100kr.)
 
Jeg ser dette er et tilbakevenende tema fra tid til annen. Er den absolutt enkleste løsning ikke bare å lage en etikett som er hakket større enn etiketten til Nøgne Ø og bare klistre over?
 
God idé, Eduard. Selv skjønner jeg virkelig ikke hvorfor ikke flere bruker vanlige, brune 0,33 l ølflasker. Lette å få tak i, etikettene er lette å løsne, billige og har passende kasser...
 
Neglelakkfjerner! Jeg har lånt litt av samboeren min. Vaseline Intensive Care Mild. Rema 1000 og de fleste andre butikker har denne.
Litt av dette oppå en skuresvamp så er det bare å tørke av limet. Men husk å skylle godt!
 
æsj, bruk nå heller denne sitrusrensen da, koster en liten hundrings for ei stor flaske på sportsbutikken, evt labeloff på en biltema/cdcardic/thorsov.. greit å bruke noe som ikke ødelegger helsa også.
 
Aceton fungerer dårlig på seig lim, aceton fordamper for raskt.

0,33 flasker er litt små når du skal tappe 60L øl, skulle vel bli ca 182 flasker.

Nøgne Ø bruker lim som er litt "over kill" for jobben, så har stått å skrubbet og gnikket noen timer, men
alternativet er vel å kjøpe andre typer øl, eller nye flasker.
Bare ikke kjøp flasker fra USA, jeg kjøpte 0.75 flaske.
Flaskene hadde grei pris, men frakt ble ukristelig dyrt......
 
Nøgne Ø er lette egentlig. Legg flaskene i varmt vann, skrap av papiret og vask av limet med tennveske. Funker som fjell.
 
Ein metode uten å bruke masse løsemiddel er å fjerne ettiketten med bløytlegging i varmt vatn over tid eller rive forsiktig av, så bruke ein grov stålskrubb og ein god dose konsentrert zalo og skrubbe vekk limet. det tar meg 1 min og fjerne limet, og kanskje 2 min å rive forsiktig av ettiketten. men eg slipper hvertfall alt løsemiddelet. prøvde å skrubbe vekk noen uten masse zalo, det var vanskeleg. Så eg sverger til stålskrubb og ein god dose zalo.
 
Metoden jeg bruker er å bake dem i ovnen på 150 grader i 10+ minutter. Kan fint få inn 10-12 flasker uten at det bilr for trangt der. Ved å bruke en liten kniv i et hjørne er det bare å dra av etiketten.

Etter å ha kjølt seg noe ned bruker jeg en oppvasksvamp med skrubb på den ene siden (sånn man kjøper i 10-pakk på matbutikken til en slikk og ingenting) med swix base cleaner til en hundrelapp på sportsbutikken. Så litt zalo for å fjerne restene av skismurnigsfjerneren, og flaskene er rene. Bruker i snitt undre minuttet per flaske etter nedkjølingen skulle jeg tro.
 
Har akkurat hentet et parti med tomflasker av typen Erdinger fra puben i nabolaget. Fine brune halvliters flasker, og etikettene løsner av seg selv etter en stund i vann. Dette er jo flasker som bare blir kastet, så de fleste puber gir disse gladelig bort.

Jeg testet med vanlige kapsler og de holdt tett. Men har ikke prøvd når det er kullsyre i enda. Har noen der ute erfaring med disse flaskene?
 
Tilbake
Topp