10 liter på kjøkkenet: Alt i oppvaskmaskinen og enkelt oppsett

Utstyr er én ting, metode er en annen. Det er mulig å bruke mye mindre tid enn vi vanligvis gjør, og likevel lage topp øl. Sjekk denne tråden: https://forum.norbrygg.no/threads/short-and-shoddy.42824/

Dette forutsetter at du har en kjele som er stor nok til at du kan kjøre no sparge, dvs. mesking med alt vannet på en gang, og altså ingen skylling. Og da trenger du nok en kjele på 25 liter.

Takk for link til bra tråd! Det med koketid på 30 min har jeg begynt med på en del øltyper etter å ha sett at bla. David Heath gjør en del av det.

Når du kjører no-sparge; har du en maltpose oppi eller noe a'la silingskar?
 
Takk for link til bra tråd! Det med koketid på 30 min har jeg begynt med på en del øltyper etter å ha sett at bla. David Heath gjør en del av det.

Når du kjører no-sparge; har du en maltpose oppi eller noe a'la silingskar?
Jeg bruker alltid meskepose, ganske enkelt fordi det er praktisk. Jeg kan jo bare fire maltet ned i kjelen uten støving, og jeg kan hale hele masken opp i ett stykke når jeg er ferdig. Og så funker meskeposen som et filter. Masse fordeler, og jobben med å skylle posen - det er helt unødvendig å vaske den - er ganske overkommelig. (Jeg bruker forresten to poser, fordi slitasjen da reduseres kraftig.)

Jeg har en vanlig kjele med falskbunn, og brygger som regel batch sparge. Aldri kontinuerlig skylling.

Jeg brygga en del brygg med "short and shoddy"-metoden, og merka ikke noe til usmaker/dårligere kvalitet. Men nå er jeg tilbake til lange bryggedager, ganske enkelt fordi jeg liker det - og har tid :).
 
Det siste der går helt fint. Å skylle ut av kjelen tar 2 minutter.

Det er flere måter å brygge små batcher effektivt på. Men jeg trur jeg ville hatt en kjele på 25 liter. Da har du noe å røre deg med. Med bare 20 liter vil du antakelig oppleve at du blir litt pressa/stressa.
Kom til å tenke på det der med volum, og kom på at bla. Palmer nevner "top-up your fermenter" mange ganger. Det er noe jeg ikke har gjort / hørt så mye om i nyere tid. Snublet over en YouTube-video der jeg så noen som bare kokte i hop litt sterk vørter og etterfylte vann på gjæringskaret. Da vil man jo kunne kompensere for litt mindre kokekar.

Er det noe som tilsier at dette er en dårlig metode med noen bieffekter el.? Da blir det rett og slett å fylle på f.eks. 4 L med (kokt + nedkjølt) vann rett i karet.
 
Kom til å tenke på det der med volum, og kom på at bla. Palmer nevner "top-up your fermenter" mange ganger. Det er noe jeg ikke har gjort / hørt så mye om i nyere tid. Snublet over en YouTube-video der jeg så noen som bare kokte i hop litt sterk vørter og etterfylte vann på gjæringskaret. Da vil man jo kunne kompensere for litt mindre kokekar.

Er det noe som tilsier at dette er en dårlig metode med noen bieffekter el.? Da blir det rett og slett å fylle på f.eks. 4 L med (kokt + nedkjølt) vann rett i karet.
Nei, det er godt tenkt, det. Det går fint, men det har et par små ulemper:
- du får noe dårligere meskeeffektivitet fordi du må lage en vørter med høyere SG, hvilket betyr at du trenger mer malt
- du vil måtte bruke noe mer humle, fordi du får dårligere ekstraksjon med høyere SG
 
Tilbake
Topp