14 dager, og ingen flokkulering!?

Kan maltextrakten være gammel, har brygget fåt kuldesjokk, eller glemte du å tilføre oksygen før/når du tilsatte gjæren foreksempel. En løsning kunne være å tilsette en ny stærk gjær (starter) av en gjær som kan fermentere ut brygget, som champanje gjær. Vis du vurderer å kaste brygget så kan du jo forsøke å omstikke hele brygget først, få det av den gamle gjær kaka og alt bunnfallet, tilsette mere gjær og glemme hele brygget i et par uker til en måned. er ikke ølet drikkende da bør det nok helles ut. Når man brygger vin fåretar man flere omstikkinger for å klarne vinen og fjerne diværse usmaker, sansynligvis er det tilførsel av oksygen som setter gjæringen i gang igjen. jeg er ingen ekspert, på øl men jeg har oplevd at mye usmak og aroma blir borte med tiden innen vin brygging.

Husk gjæren er våre venner innen brygging, gi dem tid til å fikse problemet.
 
Hmm... Ja, to av malt/rissirup boksene ble kjøpt på halvpris ettersom den "går" ut på dato i slutten av mnd..
Jeg satte prøven i kjøleskapet uten kork over natten, det ser ut til å klarne, og til min glede så smakte det Øl idag!? Ikke det mest fyldige men, dog, det smaker Øl!
Har stukket om 10 liter, og lar de resterende 16 stå i et par dager til, så får vi se:)
Kom gjerne med innspill om det trengs!? Er jo helt fersk på dette ::)
Takker ellers for svar:)
 
lite smak på ølet nå, er nok bare at ølet er flatt, når det er primet og modent på flaske er nåk smaken en helt annen, humla kommer også mere frem i smaks bildet. Flokulering kan nåk ta lit tid. Det første brygget mit brygget jeg med Safbrew s-33 som har ganske sen flokulering. I tilleg brukte jeg en god porsjon økologisk spelt malt, noe som nåk kan gi endel grums, alla vete øl. som om det ikke var nåk flasket jeg brygget etter å ha fåt rotet opp litt bunnfall, alle flaskene ble fylt med grumsete øl. ja-ja tengte jeg og korket, ikke uventet var ølet litt grumsete etter selv etter 4 uker (to i varmt rom, to i kaldt) men etter et par uker til skjedde det noe, plutslig var alle flaskene nermest krystall klare, med et ganske fast lag med bunfall. Lærdomen jeg sitter igjen med er at med den gjæren må jeg være tålmodig, enten en stund ekstra i gjæringsbøtta før flasking. eller kansje en omstikking to uker etter endt gjæring og en til to uker i sekundær karet før flasking. Ølet som gjærer i kjelleren nå er brygget med witelabs wlp002 som er stærkt flokulerende, ølet ser nesten klart ut før gjæringen er over. dette ølet kommer til å klarne fort, med kulsyre utstyr kunne jeg  servert etter to uker.
 
Tilbake
Topp