Forskjellig smak på to identiske øl hva har skjedd??

Jeg og en kompis satt to identiske St-Peters IPA ølsett for fire uker siden de hadde OG på 1052 å vi brukte Safale nr 5 i begge settene som har fått gjære på 20 grader. Det merklige er at den ene var ferdig etter 14 dager da var FG 1011-12 men den andre hadde ønsket FG først idag 1014. Jeg åpnet en flaske av det første brygget i går og den var veldig veldig søt så jeg tenkte at sukkerlaken måtte lagt seg i bunnen av omstikkingskaret så jeg prøvde ei flaske fra en annen kasse og den var like søt . Hva er det som har hendt her og hvorfor har den samme gjæra jobbet så ulikt? Jeg har målt begge flaskene til 1012 så det er ikke her feilen ligger , den viser ingen tegn til infeksjon da den verker lukter eller smaker ille den er bare jævlig søt. Den som var ferdig idag smaker helt normalt.
Merkelige greier :jaha:
 
Fire uker på å gjære ut? Den ene pakken med gjær var nesten død. 14 dager er også veldig mye, til US-05 å være.
 
Dårlig helse på gjæren er nevnt som en mulighet.

Hvilken temperatur gjæret du på? Kan den ene ha stått kaldere enn den andre?
 
Hvis den smaker søtt, tyder det på at den ikke er gjæret ut. Men da skulle den ikke vist 1012 heller. Sikker på at det ikke var noe vannsøl i måleglasset som tynnet ut akkurat den vørteren du målte? (Egentlig tvilsomt da det måtte vært ganske mye vann i så fall). Eller en vannskvett i heverten som kom ut først, sammen med en liten mengde 'målevørter'.
Bortsett fra det kan jeg bare tenke meg tre muligheter;
a) enten en infeksjon som enn så lenge bare smaker søtt (eller ingenting) og som har drept gjæra di før den rakk å gjære ut, eller
b) at det rett og slett er karboneringssukkeret du smaker. Da burde den ettergjæret på flaskene slik at det likevel ikke burde smake særlig søtt, forutsatt at gjæra fremdeles var i live.
c) Eller en pose dårlig gjær i utgangspunktet.

Hvis det er en infeksjon så vil du antagelig merke den etterhvert.
 
Tempraturen har vært jevn på 20-21 grader og begge dunkene har stått i samme rom, så jeg mistenker en infekson, men kunne vært noe feil på ølsettet at det var for mye ugjærbart sukker? Den ene pakken gjær hadde ligget litt lenge i kjøleskapet og jeg sjekket ikke datoen men det ølet smaker i det minste normalt selv om det tok litt lang tid.
 
Tilbake
Topp