Kan ikke forstå at det må gjøres så avansert. Det er jo mange som får til å lage IPA og tappe på flasker. Sikker på at det er okidering. Har ikke hatt samme problemet med andre øltyper
Den beste medisinen er aktiv gjær, fordi aktiv gjær kjapt rydder unna oksygen, slik at det ikke skjer oksidering. Hvis du ikke steller godt nok med husdyra dine - jeg aner ikke om du gjør eller ikke gjør det

- er det lite futt i dem helt på slutten. Og hvis du cold crasher og klarner med gelatin, er det så lite gjær igjen at du må regne med kjapp oksidering om du ikke beskytter ølet effektivt mot all kontakt med luft.
Dernest er det viktig å unngå all unødig innblanding av oksygen, og det vil si å unngå all plasking, og å minimalisere bevegelser i overflaten av ølet. Til slutt: Fyll helt opp, både flasker og fat. Luft i frirommet vil etter hvert tas opp av ølet, og oksygenet vil forårsake oksidering.
Jeg vil si at du kan komme ganske langt ved å følge disse enkle rådene. Når det gjelder gjæren, kan du prøve kräusening, dvs. å tilsette en mindre dose gjær i full aktivitet helt på slutten. Den skal da ta seg av innblanda oksygen. Men det skal ikke være nødvendig hvis gjæringsforløpet har vært greit.
Jeg har flaska mye både IPA og NEIPA uten andre tiltak enn bare å være forsiktig, og det har gått bra. Men tar du sikte på at ølet skal holde seg mer enn et par måneder, ville jeg overveid å gjøre som
@Steinar Huneide sier.