Usmak i øl

Jeg sliter en del med usmak i IPA. Får det nesten hver gang. Sist brygga jeg en mørk dobbel ipa fra ølbrygging. Var nøye med rengjøring og tok den rett fra gjæringskar til fat og tappa litt på flasker. Begge fikk samme usmak. Det er samme usmaken jeg får hver gang. Det er vanskelig å beskrive men blir litt søt aktig og udrikkelig og endrer ofte til mørk farge. Det som var merkelig denne gang var at når den hadde stått 1 uke på fat så smakte den godt men hadde for lite kullsyre. Så da satt jeg på mer trykk til neste dag men da var den helt forandra og smakte ikke godt. Mistenker diacetyl eller oksidering
 
Du har oksidert ølet ditt ja. Neste gang du tapper, tøm fatet for luft ved å fylle heilt opp med vann/starsan blanding og dytt ut med co2. Slipp av trykk gjennom tappeslange for å kvitte deg med lufta der, og tapp med slange fra kran til ballock på fatet. Brewtools selger ball locks med 10 mm barb.
 
Kan ikke forstå at det må gjøres så avansert. Det er jo mange som får til å lage IPA og tappe på flasker. Sikker på at det er okidering. Har ikke hatt samme problemet med andre øltyper
 
Kan ikke forstå at det må gjøres så avansert. Det er jo mange som får til å lage IPA og tappe på flasker. Sikker på at det er okidering. Har ikke hatt samme problemet med andre øltyper
Den beste medisinen er aktiv gjær, fordi aktiv gjær kjapt rydder unna oksygen, slik at det ikke skjer oksidering. Hvis du ikke steller godt nok med husdyra dine - jeg aner ikke om du gjør eller ikke gjør det:) - er det lite futt i dem helt på slutten. Og hvis du cold crasher og klarner med gelatin, er det så lite gjær igjen at du må regne med kjapp oksidering om du ikke beskytter ølet effektivt mot all kontakt med luft.

Dernest er det viktig å unngå all unødig innblanding av oksygen, og det vil si å unngå all plasking, og å minimalisere bevegelser i overflaten av ølet. Til slutt: Fyll helt opp, både flasker og fat. Luft i frirommet vil etter hvert tas opp av ølet, og oksygenet vil forårsake oksidering.

Jeg vil si at du kan komme ganske langt ved å følge disse enkle rådene. Når det gjelder gjæren, kan du prøve kräusening, dvs. å tilsette en mindre dose gjær i full aktivitet helt på slutten. Den skal da ta seg av innblanda oksygen. Men det skal ikke være nødvendig hvis gjæringsforløpet har vært greit.

Jeg har flaska mye både IPA og NEIPA uten andre tiltak enn bare å være forsiktig, og det har gått bra. Men tar du sikte på at ølet skal holde seg mer enn et par måneder, ville jeg overveid å gjøre som @Steinar Huneide sier.
 
Kan ikke forstå at det må gjøres så avansert. Det er jo mange som får til å lage IPA og tappe på flasker. Sikker på at det er okidering. Har ikke hatt samme problemet med andre øltyper
Det er ikke avansert, og med godt humla øl på fat er dette det eneste som funker.
 
Du har oksidert ølet ditt ja. Neste gang du tapper, tøm fatet for luft ved å fylle heilt opp med vann/starsan blanding og dytt ut med co2. Slipp av trykk gjennom tappeslange for å kvitte deg med lufta der, og tapp med slange fra kran til ballock på fatet. Brewtools selger ball locks med 10 mm barb.
Eller fyll fatet med CO2 fra gjæringen: før en slange fra gjærlåsen til en "svart Ballock" på øl ut-røret og led det ut igjen via "grå inn ballock".

Når du skal tappe bytter du om slik at du tapper øl inn gjennom "svart ut ballock". Fra "grå inn" fører du en slange til gjærlåsen. Etter hvert som du fyller fatet, blir gjæringstanken etterfyllt av CO2.
 
Eller fyll fatet med CO2 fra gjæringen: før en slange fra gjærlåsen til en "svart Ballock" på øl ut-røret og led det ut igjen via "grå inn ballock".
Da får du O2 i fatet. Siden det er luft i headspace og i fat vil det mikses og ende på ca 6-7% O2. Kanske funker det om bøtta er tett nok å dytte ut starsan fra fatet, da er det bare lufta fra headspace som mikses i ølet da det skal overføres.
 
Hørtes jo bra ut men tror ikke jeg får anledning til å komme da. Skulle vært denne uken
Sånn er det. Meld deg inn i Norbrygg og du kan få en lokal dommer til å vurdere ølet for deg.

Dersom du er interessert i komme i kontakt med andre lokale bryggere anbefaler jeg deg å melde deg inn i Brageskål i tillegg.

Det blir smakssamling i løpet av våren. Og forhåpentligvis enda flere i løpet av høsten.
 
Da får du O2 i fatet. Siden det er luft i headspace og i fat vil det mikses og ende på ca 6-7% O2. Kanske funker det om bøtta er tett nok å dytte ut starsan fra fatet, da er det bare lufta fra headspace som mikses i ølet da det skal overføres.
Det dannes rundt 350-400L CO2 av en 20L batch med OG 1.050. Litt blir igjen i ølet, men mesteparten går ut gjennom gjærlåsen. Når den føres fra headspace i gjæringskaret til bunnen av Cornelius fatet vil den blande seg med luften der, men med gjev tilførsel vil du få mer enn 6-7% CO2. Det blir ganske nærme ren CO2 når 350L fylles inn i et 19L corneliusfat.

Du skal purge fatet ganske kraftig på forhånd hvis du skal ha mer CO2. 4-5 sodastream flasker gir antagelig samme resultat. Så hvordan kommer du frem til 6%?

Men du får et tilbakeslag av luft ved coldcrash hvis ikke du samler litt ekstra til akkurat det.
 
Det dannes rundt 350-400L CO2 av en 20L batch med OG 1.050. Litt blir igjen i ølet, men mesteparten går ut gjennom gjærlåsen. Når den føres fra headspace i gjæringskaret til bunnen av Cornelius fatet vil den blande seg med luften der, men med gjev tilførsel vil du få mer enn 6-7% CO2. Det blir ganske nærme ren CO2 når 350L fylles inn i et 19L corneliusfat.

Du skal purge fatet ganske kraftig på forhånd hvis du skal ha mer CO2. 4-5 sodastream flasker gir antagelig samme resultat. Så hvordan kommer du frem til 6%?

Men du får et tilbakeslag av luft ved coldcrash hvis ikke du samler litt ekstra til akkurat det.
Teoretisk burde dette fungere veldig godt. Fatet som CO2 strømmer gjennom blir jo bare en ”utvidelse” av headspace. Flere hundre liter CO2 vil antagelig tynne ut luften i fatet ganske effektivt. Man samler kanskje litt ekstra i en ekspanderbar plastbeholder/plastpose i enden av kjeden, da?

Har alltid sverget til ”dytte Starsan-metoden”, men dette er jo veldig smart. Tror det må testes ved neste mulighet.
 
Teoretisk burde dette fungere veldig godt. Fatet som CO2 strømmer gjennom blir jo bare en ”utvidelse” av headspace. Flere hundre liter CO2 vil antagelig tynne ut luften i fatet ganske effektivt. Man samler kanskje litt ekstra i en ekspanderbar plastbeholder/plastpose i enden av kjeden, da?
Men dette passer vel ikke så bra hvis en får en skikkelig blow-off? Da blir det ekstra fat vasking ;)
 
Kan ikke forstå at det må gjøres så avansert. Det er jo mange som får til å lage IPA og tappe på flasker. Sikker på at det er okidering. Har ikke hatt samme problemet med andre øltyper

Kan du ikke prøve det en gang for å se om det hjelper for å eventuelt utelukke andre ting? Kjedelig å "ødelegge" ølet når det er 99% ferdig.
 
tilførsel vil du få mer enn 6-7% CO2. Det blir ganske nærme ren CO2 når 350L fylles inn i et 19L corneliusfat.
Les en gang til. Var en post her på forumet noen som hadde målt O2 i headspace etter gjæring og fant 6% O2. Skal søke og se om jeg finner posten.

Edit her var den ja


 
Du har oksidert ølet ditt ja. Neste gang du tapper, tøm fatet for luft ved å fylle heilt opp med vann/starsan blanding og dytt ut med co2. Slipp av trykk gjennom tappeslange for å kvitte deg med lufta der, og tapp med slange fra kran til ballock på fatet. Brewtools selger ball locks med 10 mm barb.
Ok. Men vet ikke om jeg helt forsto fremgangsmåten. Vil jeg få tappet det på fat uten trykksette gjøringskar? Hva er ball locks med 10mm barb?
 
Ok. Men vet ikke om jeg helt forsto fremgangsmåten. Vil jeg få tappet det på fat uten trykksette gjøringskar? Hva er ball locks med 10mm barb?
Jeg liker disse kranene, er 3/8 så 10mm ID passer på.


Brewtools har ball lock som passer med 10mm ID så da trenger du ikke overgang.


Ølet tappes ved tyngdekraft. Bare ha bøtta høyere enn toppen på fatet så fikser Newton resten.
 
Tilbake
Topp